مرور مطالب با ۳ تکنیکی که اطلاعات را به حافظه بلندمدت منتقل میکند برای همهی ما پیش آمده است که در دورهای آموزشی شرکت کردهایم، کتابی خواندهایم یا مهارت جدیدی یاد گرفتهایم اما پس از چند هفته بیشترِ مطالبی را که آموختهایم، فراموش کردهایم! اگر از اطلاعاتتان استفاده نکنید، آنها را بهسادگی فراموش میکنید.
گاهی بین دو مطلب یا دو پدیده، رابطهای برقرار است که یکدیگر را تقویت میکنند؛ در این صورت، هم مطلب بعدی به آسانی در ذهن جای میگیرد و هم به خاطر رابطهای که بین مطلب قبلی و بعدی وجود دارد، یادآوری هر دو مطلب بهتر صورت میگیرد؛ یعنی «تداعی مثبت» انجام میشود. کسی که زیستشناسی آموخته، در یادگیری بهداشت موفقتر است
شاید برای شما هم پیش آمده زمانی که برنامهریزی کردهاید تا درس بخوانید و شرایط را برای خود فراهم کنید، اما هنگام مطالعه نتوانستهاید بیش از یک صفحه یا حتی یک پاراگراف پیوسته تمرکز کنید. فکرتان به چیزهای بیربط، از خاطرات کودکی تا اشیاء محیط درس خواندنتان مثل تابلویی که سالهاست بر دیوار آن مکان نصب شده یا فرشی که مدتهاست روی زمین پهن شده است، پرت شود
موفقیت در آزمون به توانایی داوطلب در حل تست بستگی دارد. برای کسب رتبۀ برتر علاوه بر تسلط به دروس نیاز است شما با تکنیکهای تستزنی آشنایی داشته باشید تا مهارت مدیریت زمان در روز کنکور را به دست آورید. در این مطلب قصد داریم شما را با چند تکنیک تستزنی موثر در مدیریت زمان آشنا کنیم.
اردیبهشت ماه مساوی است با امتحانات پایان سال تحصیلی جاری. عدهای از داوطلبان تصور میکنند که این امتحانات، ترمزی برای برنامه مطالعاتی آنهاست و در این دوران مجبورند که به جای تست زنی، به مطالعه برای یک آزمون تشریحی بپردازند
در ماه مبارک رمضان با توجه به روزه دار بودن در این ایام تغییراتی در ساعات مطالعه باید صورت بپذیرد تا بهترین کارایی رو از مغز داشت با توجه به اینکه 1 ساعت بعد از خوردن سحری تا ظهر می توان بهترین عملکرد رو از مغز انتظار داشت چون سطح قند خون بالاست و به تدریج که به ظهر نزدیک می شویم سطح قند خود افت کرده و مغز کارایی و تمرکز لازم را از دست می دهد.
برای مطالعه مناسب با بازدهی بالا باید توجه داشت که مطالعه هر درس با درس دیگر متفاوت است. در تقسیمبندی کلی،دروس به دو دسته خواندنی و تحلیلی دستهبندی میشوند� �
هرساله تعدادی از دانشآموزان تا دقایق آخر قبل از آزمون (چه آزمونهای پایان ترم وچه کنکور!) مشغول مطالعه و دوبارهخوانی مطالب هستند و این مشکل را ناشی از حس فراموشی و احساس نیاز به چند بارخوانی میدانند، در نهایت این گروه از دانشآموزان در جلسه آزمون دچارمشکلاتی از قبیل حس فراموشی، استرس، کمبود وقت شده و متاسفانه از قابلیتها و تواناییهای علمی خود نمیتوانند به نحو احسنت استفاده نموده و در نهایت دچار شکست میشوند، پس بایستی دانشآموزان توانا آخرین گام مطالعاتی که با نام مرور و جمعبندی شهرت دارد را محکم و استوار برداشته تا بتوانند بهترین نتایج را کسب نمایند.
هوش در تعریف کلاسیک توانایی کلی برای استدلال منطقی است که هوش کلی (General intl) نامیده میشود، اما در دنیای معاصر به ظرفیتها، تواناییها، استعدادها و مهارتهایی گفته میشود و دیگر محدود به آی کیو یا بهره هوشی (Intelligence Quotient) نمیشود.
اکنون با نزدیک شدن به زمان برگزاری امتحانات پایان سال ضمن آرزوی موفقیت برای شما لازم می بینم نکاتی چند در زمینه شیوه های کسب موفقیت و کارایی بیشتر در امتحان را یادآور شوم . زیرا امتحان معیار ارزشیابی دانستهها و تواناییهای شماست و شما میتوانید از آن به عنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنید.
برای گوش دادن مؤثر باید نیرو صرف کنید برای جبران سرعت ارائه مطالب, شما باید به طور فعال تصمیم به گوش دادن بگیرید. یادداشت برداری یک شیوه تقویت گوش دادن است و استفاده از رویکردی نظامدار در یادداشت کردن و مرور مطالب, توانایی فهم و یادآوری محتوای سخنرانی ها را به طور غیر قابل محاسبه ای افزایش خواهد داد.
در روزهای محدود باقی مانده تا امتحانات چه طور برنامه ریزی کنیم که در همه دروسمان نمره قابل قبولی بیاوریم؟ «ماراتون مطالعاتی» احتمالاَ واژه ای است که فرهنگ ما بیش از هر فرهنگ دیگری با آن آشناست! پدیده ای که به تلنبار کردن و سپس مطالعه یک باره مطالب در یک فاصله زمانی کوتاه اتلاق می شود. این شیوه مطالعه روشی فرساینده است و موجب می شود فراگیران هر چه بیشتر از مطالعه مطالب طفره بروند؛
برای یک مطالعه ایده آل در طول روز باید حواسمان به نکاتی باشد تا دچار بلند پروازی نشویم و به طور جدی مطالعه را پیش بگیریم. بیشک برنامه ریزی روزانه به شما کمک میکند. با برنامه ریزی، مدیریت و کنترل کارها آسانتر میشود، میتوانید میان اهداف کوتاهمدت و بلندمدت تعادل برقرار و کارها را بر اساس اهمیتی که برایتان دارند اولویتبندی کنید.
برای افزایش بازدهی و قدرت یادگیری و همچنین تقویت ذهن، رعایت نکاتی ضروری است که در ادامه به آنها اشاره شده است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چه زمان از روز بهترین زمان برای یادگیری و درس خواندن است؟ خیلیها میگویند اول صبح بهترین زمان و بعضی دیگر عقیده دارند شبها قبل از خواب بهترین ساعت است.
درس خواندن و تحصیل هم مانند هر کار دیگر به یک برنامه ریزی درسی منظم و دقیق نیاز دارد .
برای موفقیت در هر کاری عواملی چون هوش ، استعداد ، تلاش ، پشتکار و ... لازم است اما مواردی مجود دارد که به آن مهارت های موفقیت گفته می شود که با که با مطالعه تجربه و عملکرد دیگران میتوان به اسرار آن پی برد..
بسیاری از كم شنواییها كه تا مدرسه، شناخته نشدهاند، میتوانند دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان نسبت به سایر همكلاسیهایشان باشند. این افراد اغلب وضعیت درسی مطلوبی ندارند و به عنوان افراد بیتوجه و یا حتی دارای مشكلات ذهنی برچسب زده میشوند.
یادتان می آید که چطور یاد گرفتید دوچرخه سواری کنید حتماً یکی از بزرگترهایتان راه و روش دوچرخه سواری کردن را به شما یاد داد. شما هم مدتی تمرین کردید تا خوب یاد بگیرید. درس خواندن هم مثل دوچرخه سواری یک مهارت است. یعنی این که می شود بهترین روش درس خواندن را یاد گرفت،
وقتی زنگ مدرسه می خورد، بیش تر از هر چیز در این فکر هستی که وقتی به خانه رسیدی، چگونه به ترتیب به کارهایت برسی. با خودت قرار می گذاری که خیلی سریع استراحت مختصری بکنی و در سه ساعت کل درس ریاضی را یکبار دوره کنی. بعد نیم ساعتی استراحت کرده و تا پایان شب، هر چه سۆال اضافی ریاضی داری حل کنی.
مطالعه مفيد روزانه چقدر بايد باشد؟ آيا قانون كلي براي اين امر وجود دارد؟ چگونه ميتوان برنامهاي براي افزايش ساعات مطالعه طرحريزي و اجرا كرد؟ ملاكهاي پيشرفت چگونه بايد تعيين شود؟ چگونه بايد روند پيشرفت را كنترل كنيد؟ مطالعهی اين مقاله به شما كمك خواهدكرد تا به سؤالات فوق پاسخ دهيد.
آیا کسب یک نمره خوب به معنای آن است که فرد موضوع مورد بحث را به خوبی یاد گرفته است؟ آیا کسب یک نمره بد نیز به معنای آن است که فرد باید صرفاً بیشتر مطالعه کند؟
گاهی سر امتحان فراموشی غافلگیرتان می کند و پاسخ سوالات را به یاد نمی آورید، بهتر است از همین امروز علاوه بر درس خواندن درست حسابی، حافظه تان را تقویت کنید.