۱۰ مکان باستانی که هنوز شگفتی آفرین است

0
۱۰ مکان باستانی که هنوز شگفتی آفرین است
مکان‌هایی مانند دریای مرده و پارتنون خیلی شناخته شده و شلوغ هستند. این باعث می‌شود اکتشافات در مکان‌های معروفی مانند  آن‌ها و حتی با حفاری‌های باستان شناسی، یک رویداد ویژه باشد. در سال‌های اخیر، چند یافته منحصربه‌فرد در این دسته، از جمله کشف یک معبد افسانه‌ای در مکزیک و اثبات یک رویداد عجیب رای‌گیری در آتن، آشکار شد.

غار دریای مرده

اخیراً باستان شناسان از غاری که مشرف به دریای مرده است بازدید کردند. هدف آنها عکاسی از یک کتیبه باستانی در داخل غاری بود که تقریباً غیرقابل دسترس بود، اما پشتکار آنها وقتی چیزی غیرمنتظره را کشف کردند نتیجه داد. در حالی که در داخل غار تنگ جمع شده بودند، تیم متوجه یک بسته قدیمی "کتاب" شد. با این حال، معلوم شد که کتاب‌ها مجموعه‌ای از شمشیرهای باستانی هستند که هنوز در غلافشان هستند.

این چهار سلاح شمشیرهای رومی با قدمت 1900 ساله بودند که با تاریخ منطقه مرتبط بودند. حدود  2000  سال پیش، مردم محلی در برابر امپراتوری روم مقاومت کردند. از آنجایی که شمشیرها در مکانی صعب العبور پنهان شده بودند، شورشیان یهودی احتمالاً سلاح ها را از یک میدان جنگ جمع آوری کرده و در غار برای استفاده بعدی پنهان کردند. از آنجایی که هیچ کس آنها را بازیابی نکرد، این احتمال وجود دارد که شورشیان به سرنوشت ناگواری دچار شده باشند ، یا شاید هم آنها به سادگی شمشیرها را رها کرده باشند.

قایق رانی منحصر به فرد مایاها

در شبه جزیره یوکاتان مکزیک، یک سایت باستان شناسی به نام سن آندرس وجود دارد. این منطقه که در نزدیکی چیچن ایتزا، یک شهر باستانی مایاها قرار دارد، دارای فروچاله های عظیم پر از آب به نام سنوت است. باستان شناسان این غارهای زیرزمینی را برای یافتن گنجینه های تاریخی کاوش می کنند.در طی یک سفر در سال 2021، غواصان یک قایق غرق شده مایاها را در فروچاله سن آندرس پیدا کردند.

اگرچه قبلاً تکه‌هایی از قایق‌های مایاها پیدا شده بود، این یکی خاص بود. این اولین موردی بود که دست نخورده یافت شد و طول آن حدود 5 فوت (1.6 متر) بود. تخمین زده می شود که بیش از هزار سال قدمت داشته باشد، این کشتی بکر در زمانی ساخته شد که چیچن ایتزا شهری شلوغ بود.

اعتقاد بر این است که این قایق برای ارائه هدایایی به خدایان مایاها استفاده می شده است، یا ممکن است قبل از اینکه به طور تصادفی گم شود هدف عملی تری داشته ، مانند انتقال آب به بیرون از چاله.

فروچاله معبد

در طول همه گیری 2020 کووید ، گردشگری در ایتالیا شکوفا نبود (به طور قابل درک). اما در 27 آوریل، عدم وجود تردد در یکی از میدان های شهر پیاتزا دلا روتوندا، چیز خوبی بود. بعد از ظهر ناگهان یک فروچاله باز شد و بخشی از میدان به سمت داخل فرو ریخت. خوشبختانه منطقه تقریبا خالی بود و به کسی آسیبی نرسید.

گودال درست بیرون معبد ایجاد شده بود.مساحت آن حدود 10 فوت مربع (0.92 متر مربع) و عمق آن 8 فوت (2.4 متر) بود. هنگامی که مقامات به داخل اتاق نگاه کردند، سنگ فرش های روم باستان پیدا بود .

بنا از هفت تخته سنگ تراورتن، یک سنگ رسوبی، ساخته شده بودند. قدمت آنها به 27 و 25 قبل از میلاد برمی گردد و احتمالاً توسط مارکوس آگریپا به در آنجا قرار داده شده است. که یک دولتمرد و معاون اول امپراتور روم بود هو همچنین وظیفه تکمیل ساخت معبد را برعهده داشته .

یک گالری هنری پنهان

در شرق اسپانیا، ساکنان محلی و جادوگران با غاری عظیم به نام کووا دونز آشنا هستند. اما با وجود اینکه یک مکان شناخته شده و اغلب مورد کاوش است، هیچ کس متوجه نشد که غار با بسیاری از هنرهای سنگی پارینه سنگی تزئین شده است.

شگفت آورتر اینکه تصویر اول که  تنها در فاصله 0.24 مایلی (400 متری) از ورودی غار قرار داشت و تصویر یک گاو منقرض شده به نام اوراک بود ،اولین بار توسط محققان در سال 2021 کشف شد. این گالری مخفی شامل بیش از 110 نقاشی و حکاکی بود. بیش از 24000 سال پیش ساخته شده و حیات وحش و صحنه های دیگری از دنیای هنرمندان عصر حجر را به تصویر کشیده است.

این نگاره ها به چند دلیل ارزشمند بود. علاوه بر قدمت قابل توجه غار، خود نقاشی ها نیز غیرعادی بودند. برخی از آن‌ها با تکنیک‌های کمیاب یا ناشناخته در شرق اسپانیا، از جمله استفاده از خاک رس قرمز به عنوان رنگ، ایجاد شده‌اند.

میمون روابط دیپلماتیک ناشناخته را فاش می کند

Teotihuacan در مکزیک احتمالاً چشمگیرترین شهر در آمریکای مرکزی است. مشخص نیست چه کسی این مجموعه را ساخته است، اما مایا نبوده است. در واقع، اعتقاد بر این بود که مایاها تنها به عنوان جوامع مهاجر در شهر زندگی می کردند. سپس، یک میمون همه چیز را تغییر داد.

در سال 2015، تیمی از مردم شناسان و باستان شناسان شروع به کاوش در شهر کردند. سپس، در سال2022، آنها دریافتند که تعاملات بین مایاها و تئوتیواکان به غیرنظامیان مهاجر محدود نمی شود. در عوض، رهبران قدرتمند هر دو کشور در حال تجارت و هدایای دیپلماتیک بودند.

این کشف در قالب یک اسکلت میمون عنکبوتی 1700 ساله رخ داد. این حیوان در طول زندگی خود یک گونه عجیب و غریب در مکزیک بوده و تجزیه و تحلیل نشان داد میمون ماده که توسط همتایان مایا به رهبران تئوتیواکان داده شده بود، حداقل به مدت دو سال در اسارت در تئوتیواکان نگهداری می شده.

این میمون بدون شک یک حیوان فوق العاده بوده ،اما ممکن است همین موضوع منجر به مرگ او هم شده باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد او همراه با حیوانات دیگری از جمله چندین مار زنگی و یک عقاب طلایی قربانی شده است .

آتش سوزی این مکان باستانی را گسترش داد

جنوب شرقی استرالیا خانه یک مزرعه باستانی مارماهی است. قدمت چشم انداز فرهنگی از هر دو استون هنج و جیزه بیشتر از 6600 سال است و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بومیان این سیستم مبتکرانه را برای به دام انداختن مارماهی ها برای غذا و تجارت ابداع کردند. آنها کانال هایی را از سنگ های آتشفشانی با چنان تخصص تراشیده اند که برخی از بخش ها هنوز هم کار می کنند. در حال حاضر، همچنین به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شبکه های آبزی پروری در جهان شناخته می شود.

در سال 2020، آتش‌سوزی‌های جنگلی منطقه را فرا گرفت. شعله های آتش بسیاری از زیر درختان را پاک کرد و بخش ناشناخته ای از مزرعه را آشکار کرد. این یک سیستم کوچکتر بود که یک کانال آن حدود 82 فوت (25 متر) طول داشت..

این کشف نشان داد که چشم انداز فرهنگی منطقه ممکن است هنوز به طور کامل کشف نشده باشد.مطالعات آتی می‌تواند کانال‌ها و بینش‌های بیشتری را در مورد آنچه در حال حاضر یکی از بزرگترین شگفتی‌های باستان‌شناسی استرالیا است، نشان دهد.

تقلید باستانی

در نزدیکی شهر تاریخی اسکندریه مصر، مکان باستانی دیگری قرار دارد. اعتقاد بر این است که معبد تاپوسیریس مگنا مقبره های کلئوپاترا و معشوقش مارک آنتونی را پنهان می کند. به همین دلیل،باستان‌شناسان سال‌ها در حال حفاری این مکان بودند، اما در حالی که هیچ اثری از ملکه معروف وجود ندارد، این مکان از یک راز غیرعادی در خود داشت.

در سال 2022، مقامات مصری اعلام کردند که تونلی در زیر معبد پیدا شده است، تقریباً 13 متر پایین تر.سقف مانند یک  V  معکوس به ارتفاع حدود 6.5 فوت (1.9 متر) بود.این تونل 4300 فوت (1.3 کیلومتر) ادامه داشت،اما در یک نقطه، تونل در زیر آب و آوار غوطه‌ور میشد، احتمالاً در اثر زمین‌لرزه‌هایی که بین سال‌های 320 تا 1303 این منطقه را لرزانده.

این طرح به عنوان یک "معجزه هندسی" مورد استقبال قرار گرفت، اما تونل از جنبه دیگری نیز شگفت‌آور بود. این یک کپی دقیق از تونل اوپالینوسدر یونان بود که نقطه عطفی در مهندسی باستان است. تونل اوپالینوسبرای بیش از هزاران سال به عنوان یک قنات خدمت می کرد، که نشان می دهد مشابه  مصری آن هم کانال آب بوده یا البته شاید هدف نامعلوم دیگری داشته.

برگه رای سفالی کمیاب

شهر یونانی آتن از دوره نوسنگی (حدود 3000 سال قبل از میلاد) به طور مداوم مسکونی بوده است. دموکراسی نیز در آتن آغاز شد، اما رای دادن به کسی برای رسیدن به قدرت تنها حقی نبود که شهروندان می توانستند از آن استفاده کنند. آنها همچنین می توانستند به اخراج یک سیاستمدار نامحبوب از شهر به مدت ده سال رأی دهند. این رویداد را استراکوفوریا می نامیدند. برای بیرون راندن فردی از آتن به 6000 رأی نیاز بود.

در طول دهه 1960، باستان شناسان سفال های شکسته را در یکی از محل های دفن زباله شهر پیدا کردند. این خرده ها آثار بسیار نادری به نام اوستراکا بودند. آنها معادل برگه های رأی گیری مدرن بودند، اما به طور خاص برای استراکوفوریا استفاده می شدند.

8500 برگه رای با شکستن گلدان ها و کاشی های سقف ایجاد شده .سپس آنها را طی رای گیری در سال 471 قبل از میلاد در اختیار شهروندان قرار دادند. مردم نام شخصی را که می خواستند تبعید کنند بر روی تکه سفال حک می کردند و در این مورد، دولتمرد بدشانس مردی به نام مگاکلس بود .


مجسمه رنگارنگ پارتنون

پارتنون در آتن، یونان، بنای تاریخی باشکوهی است که به خاطر مجسمه های واقع گرایانه شهرت دارد. در سال 1816، برخی از این آثار مرمری به موزه بریتانیا در لندن راه یافتند. این مجموعه، مرمرهای الگین نام دارد و هر ساله تعداد بیشماری از بازدیدکنندگان از این مجسمه های زیبا دیدن می کنند.

در سال 2023، مطالعه ای بر روی مرمرهای الژین یک شگفتی را کشف کرد. مجسمه‌های 2500 ساله همیشه سفید و بدون رنگ بوده‌اند - یا همه فکر می‌کردند. از این گذشته، سنگ مرمر سطح مناسبی برای چسبیدن رنگ نیست. اما وقتی تیم با استفاده از تصویربرداری شب تاب، تکنیکی که مواد شیمیایی رنگ را درخشان می‌کند، سنگ‌های مرمر را اسکن کردند، مجسمه‌ها با رنگ واضح شدند.

محققان چهار رنگ را پیدا کردند. رنگ آبی از دستور مصر باستان و دو رنگ سفید ساخته شده بود.یکی از خاکستر استخوان و دیگری که احتمالاً حاوی گچ معدنی بود. یک بنفش خاص نیز وجود داشت.در این زمان، رنگ بنفش عمدتاً از صدف‌ها می‌آمد، اما رنگ روی مجسمه‌های پارتنون چنین نبود. این که چگونه ساخته شده است - یا چه کسی آن را ساخته است - ناشناخته باقی مانده است .

هزارتوی مرموز

برخی از اکتشافات غیرمنتظره نیستند - اما هنوز هم شگفت آور هستند. در مکزیک، افسانه ای از یک ساختمان مرموز زیرزمینی به نام لیوبا یا «محل استراحت» می گوید. ظاهراً هزار سال پیش توسط زاپتک ها ساخته شده است، که تا اواخر قرن پانزدهم از آن به عنوان یک معبد مذهبی استفاده می کردند.

حتی یک ثبت باستانی وجود داشت که از وجود لیوبا حکایت می کرد. در سال 1674، مبلغان اسپانیایی قبل از اینکه ظاهراً ورودی را ببندند و کلیسایی بر روی آن بسازند، این هزارتو را مستند و توصیف کردند.

در حالی که به خوبی شناخته شده است که اسپانیایی ها کلیسایی به نام میتلا در این مکان ایجاد کردند،هیچ مدرکی دال بر واقعی بودن داستان معبد غرق شده وجود نداشت. در سال 2023، محققان تصمیم گرفتند این اسطوره را یک بار برای همیشه آزمایش کنند و از تکنیک های مختلف تصویربرداری برای اسکن منطقه برای فضاهای زیرزمینی استفاده کردند.

نتایج شگفت انگیز بود. آنها هزارتویی از گذرگاه ها و اتاق هایی را در زیر کلیسا پیدا کردند. به احتمال زیاد، معبد نمایانگر جهان اموات بود، چیزی که زاپوتک ها به شدت به آن اعتقاد داشتند. این مطالعه نقشه جامعی از هزارتو را ارائه کرد که به نظر می رسد چندین مقبره، اتاق های بزرگ، راهروها و ورودی زیر محراب کلیسا باشد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    49 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 بهمن 1402

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir