حقایق جالب در مورد اهرام مصر

0
حقایق جالب در مورد اهرام مصر
اهرام مصر همیشه مورد توجه گردشگران و باستان‌شناسان بوده، ولی حقایق عجیبی در مورد این بناهای عظیم وجود دارد که مردم از آن‌ها آگاه نیستند.
اهرام مصر یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی دنیای باستان و البته از مشهورترین جاهای دیدنی مصر هستند. با این وجود بسیاری از مردم تنها چیزی که در مورد اهرام مصر می‌دانند این است که اهرام بناهای عظیمی بوده‌اند که در زمان‌های گذشته در مصر ساخته شده‌اند و در واقع آرامگاه فراعنه قرار دارند. ولی حقایق جالب بسیاری در مورد این بناها وجود دارد که عموم مردم از آن‌ها بی‌خبر هستند. 

۱. اهرام جیزه در اصل معروف‌ترین اهرامی هستند که مردم آن‌ها را می‌شناسند، ولی در واقعیت حدود ۱۴۰ هرم در مصر باستان کشف شده است.

۲. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که داخل اهرام پر از نوشته‌های رمزی است، در صورتی که داخل هرم جیزه هیچ نوشته‌ای یافت نشده است.


۳. قدیمی‌ترین هرم، هرم زوسر (Pyramid of Djoser) است که در شهر سقاره (Saqqara) قرار دارد و در سده بیست و هفتم قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.

۴. هرم زوسر قدیمی‌ترین و هرم خوفو (Pyramid of Khufu) جوان‌ترین هرم و معروف به هرم جیزه است. هرم جیزه بزرگ‌ترین هرم کشف شده نیز محسوب می‌شود. ارتفاع این هرم ۱۴۶٫۵ متر  بوده که امروزه به‌دلیل استهلاک، ارتفاعش به ۱۳۸٫۸ متر تقلیل یافته است.

۵. قبل از اینکه کلیسای لینکولن در انگلیس ساخته شود، بلندترین بنای قدیمی ساخته دست بشر هرم جیزه بود. رکورد بلندترین ساختمان برای ۳۸۷۱ سال نیز در اختیار این هرم قرار داشت.

۶. هرم جیزه در لیست عجایب هفت‌گانه‌ باستانی، قدیمی‌ترین عجایب بوده که تا به امروز باقی است، ولی عجایب دیگر به کل تخریب شده‌اند.

۷. تخمین زده شده است که تعداد کارگرانی که در ساخت هرم‌های مختلف مشغول به کار بوده‌اند حدود صد هزار نفر بوده که البته این مقدار بسته به هرم متفاوت تخمین زده شده است.

۸. مجسمه غول‌آسای ابوالهول از هرم جیزه محافظت می‌کند. باستان‌شناسان بر این باورند که چهره مجسمه‌ی ابوالهول شبیه به فرعون خفرا (Pharaoh Khafra) طراحی شده است.

۹. تمام اهرام در ساحل غربی رود نیل ساخته شده‌اند تا خورشید پشت آن‌ها غروب کند، زیرا در افسانه‌های مصری بر این باور هستند که این محل قلمرو مردگان است.


۱۰. مصریان باستان ذوق و نوآوری خود را در اشیا و جواهر زیبا و گران قیمتی به نمایش می‌گذاشتند که همراه مرده‌ها دفن می‌کردند. آن‌ها بر این باور بودند که مردگان در زندگی بعد از مرگ از این اشیا استفاده خواهند کرد.

۱۱. اولین معمار اهرام مصر باستان ایمهوتپ (Imhotep) بوده است که در عین حال ریاضیدان، فیزیکدان و مهندسی زبردست بوده است. نام او به‌عنوان طراح هرم سوزر ثبت شده است.

۱۲. با این وجود که اکثر دانشمندان اعتقاد دارند جابه‌جایی این سنگ‌های عظیم که در ساخت اهرام از آن‌ها استفاده شده است، توسط میله‌های مسی و غلتداندن سنگ‌ها به کمک این میله‌ها انجام شده؛ ولی همچنان نشانی از این امر به دست نیامده و چگونگی جابه‌جایی این سنگ‌ها به‌صورت قطعی مشخص نیست.

۱۳. موردی که در ساخت اهرام مشخص است این است که شیوه‌های ساخت اهرام به مرور زمان پیشرفت کرده و شیوه‌ ساخت تمام اهرام با هم یکسان نبوده است.

۱۴. بعد از اینکه دوران ساخت اهرام در مصر پایان یافته بود، ساخت اهرام در منطقه‌ای رواج پیدا کرد که امروزه با نام کشور سودان می‌شناسیم.

۱۵. در قرن دوازدهم یکی از فرماندهان کرد به نام العزیز و سلطان دوم مصر به نام ایوبید سلطان (Ayyubid Sultan) قصد تخریب هرم جیزه را داشتند، ولی هرم بسیار بزرگ بود و این مسئله آن‌ها را منصرف کرد. آن‌ها موفق به تخریب وجه شمالی هرم منقرع (Menkaure's Pyramid) شدند و سوراخی در آن ایجاد کردند.

۱۶. اهرام ثلاثه جیزه در جهت صورت فلکی شکارچی یا اوریون (Orion) قرار دارند و شاید این هماهنگی به‌علت اعتقاد مصریان باستان به خدایی به نام اوریسیس (Orisis) (خدای تولد دوباره بعد از مرگ) بوده است.

۱۷. تخمین زده شده است که هرم بزرگ جیزه از بیش از ۲,۳۰۰,۰۰۰ بلوک سنگی که وزنی معادل دو تا ۳۰ تن دارند ساخته شده است. بعضی از بلوک‌ها به‌قدری بزرگ هستند که وزنی بیش از ۵۰ تن دارند.

۱۸. سنگ‌های اهرام با سنگ آهک پوشیده شده‌اند که به آن‌ها رنگ سفیدی داده و باعث شده که اهرام در مقابل نور خورشید مانند جواهری بدرخشد.

۱۹. با توجه به آهکی که اهرام را پوشانده است، ممکن است این بناها نه‌تنها از مناطق بسیار دور زمین بلکه از ماه هم قابل دیدن باشند.

۲۰. برخلاف دمای بسیار بالای محیط بیرون اهرام، دمای داخل این بناها تقریبا ثابت و در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

۲۱. وزن دقیق این بناها مشخص نیست، ولی تخمین زده شده است که وزن هرم خئوپس (Cheops) بیش از ۶ میلیون تن است.

۲۲. هرم خئوپس دقیقا رو به شمال ساخته شده است. در واقع این بنا یکی از دقیق‌ترین بناهای جهان است با وجود اینکه هزاران سال قبل ساخته شده است. خطای خروج از زاویه شمال این بنا بسیار ناچیز است و شاید این موضوع به خاطر این است که قطب شمال طی سالیان دراز مقداری جابه‌جا می‌شود پس روزگارانی این هرم دقیقا رو به شمال بوده است.

۲۳. به‌صورت میانگین برای ساخت هر هرم زمانی حدود ۲۰۰ سال صرف شده است که این بدین معنی است که اهرام به‌صورت هم‌زمان ساخته می‌شد و نه یکی پس از دیگری.

۲۴. یکی از علل مقاومت بی‌نظیر این بناها، سیمان بسیار سخت آن‌هاست که ترکیب این سیمان هنوز نامشخص بوده و دانشمندان نمی‌دانند که این سیمان از ترکیب چه موادی حاصل شده است.

۲۵. بر اساس نظر باستان‌شناسان، اهرام نه‌تنها توسط برده‌ها ساخته نشده‌اند، بلکه توسط کارگرانی ساخته شده‌اند که حقوق دریافت می‌کردند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,085 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 بهمن 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir