اهمیت تحلیل آزمون آزمایشی

اهمیت تحلیل آزمون آزمایشی

شرکت در بهترین آزمون های آزمایشی پیشنهاد اصلی خیلی از مشاورین و دبیران کنکور هست تا دانش آموزان نحوه صحیح آزمون دادن را تجربه کنند و مهارت مدیریت آزمون خودشون رو تقویت کنند. اما مهم ترین فایده اون آزمون آزمایشی، تحلیل صحیح و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت خودتونه تا بتونید روی اونا متمرکز بشید. حالا سوالی که پیش میاد اینه که بهترین روش تحلیل آزمون آزمایشی چیه؟ چگونه تحلیل آزمون انجام دهیم؟ روش تحلیل آزمون رتبه های برتر چی بوده؟
در این مقاله با ما همراه باشید تا با سبک آزمون دادن و تحلیل آزمون حرفه ای ها آشنا شوید.

نقش تحلیل آزمون آزمایشی در پیشرفت درسی
همونطور که گفتیم، احتمالا شما خیلی از زبان اساتید و مشاورین کنکور خودتون از اهمیت شرکت در آزمون های آزمایشی باخبر شدید. بارها شده شما برای آزمون آزمایشی خودتون کلی درس خوندین یا حتی ممکنه که نخونده باشید و در کل اون نتیجه ای که میخواستین رو نگرفتید(منظور از نگرفتن شاید بعضی وقتها این باشه که چند تا مبحثی که خوندین رو جواب ندادین) و وقتی هم نتیجه لازم رو نگرفتید، گفتین خوب احتمالا کم خوندم و دوباره رفتین خوندین و نتیجه نگرفتین. یا این که گفتین دیگه نمی خونم، حالا که درس خوندنم فایده نداره. در صورتی که من فکر می کنم باید همون ابتدا که از آزمون آزمایشی خودتون شکست خوردین و نتیجه لازم رو نگرفتید؛ یه مکث می کردید و واسه همون شکست یه کارایی می کردید.
شاید بپرسین بعد از شکست در آزمون آزمایشی چه کار کنیم؟ من قبلش میخوام بگم که چرا باید سر شکست های زندگی مثل همین آزمون ها مکث کرد.
دلیل اصلی این هست که ما در شکست هامون می تونیم درس های بیشتری یاد بگیریم نسبت به پیروزی هامون و در این مورد خاص باید بگم تحلیل آزمون از خود آزمون مهم تره. چون اگه بررسی نشه که کجای کار ما لنگ میزنه باز هم همون اشتباه رو تکرار می کنیم. اما چه جوری می تونیم پس از شکست هامون - حالا چه در آزمون های آزمایش و چه در هرجای دیگه - رفتار درست داشته باشیم؟

اول از همه وقتی اوضاع بر وقف مرادتون پیش نمیره، به جای انکار کردن این وضعیت اون رو بپذیرید. یعنی نگید: نه این یه بار بود آزمونم رو خراب کردم  یا بی دقتی کردم یا هرچی ... وضعیت الان همینی هست که میبینی و الان خوب باید وضعیت موجود رو ببینی و باهاش چشم تو چشم بشید. البته یادتون باشه از اون طرف بوم هم نیوفتید که انقدر ناراحت بشید که دیگه هیچ کاری نکنید. جایی برای تاسف و حسرت بذارید و یادت باشه با دوباره شروع نکردن شاید طعم شکست رو دوباره نچشی، ولی کلی شانس دیگه رو هم از دست میدی.

این که فکر کنی دنیا به آخر رسیده، این که توی تلخی شکست مبالغه کنی، این که فکر کنی یا باید همه آزمون رو خوب میدادی و هیچ درسی رو خراب نمی کردی وگرنه کلا دانش آموز بدی هستی. همه اینا فکرای اشتباهی هست که باید یکم بالغانه تر بهشون نگاه کنی و یادت باشه که کلی آدمهای بزرگ تو زندگیشون شکست خوردن. شکست های بزرگ! این که فقط یه آزمونه. یادت باشه شکست بخشی از فرآیند رشده.

الان متوجه اشتباهاتتون شدید. کاری که پس از متوجه اشتباه شدن باید بکنید فحش و ناسزا به خودتون نیست! اول از همه یک برنامه ریزی واقع بینانه واسه خودتون تعیین کنید و دوم این که روش خودتون رو عوض کنید. شاید شما خیلی زیاد هم درس میخونید. ولی نمیتونید با یک رفتار قدیمی منتظر نتیجه جدید باشید.بهترین نتایج رو کسایی نمیگیرن که زیاد کار میکنن. کسایی میگیرن که درست کار میکنن. برای این که بلند شیم و دوباره بخوایم کلی کار کنیم، باید اول از اشتباهات گدشته درس بگیریم. مثلا برای آزمون های آزمایشی خودمون، باید اونا رو به درستی تحلیل کنیم. اما چجوری؟ بهترین روش تحلیل آزمون آزمایشی چی می تونه باشه؟

نحوه تحلیل آزمون های آزمایشی
قبل از این که سراغ آزمون بریم باید یه دفتر تحلیل آزمون تهیه کنیم که مخصوص تحلیل آزمون هامون باشه که نکات و آرشیو آزمون هامون رو داخلش بیاریم‌. برای تحلیل هر آزمون آزمایشی هم، تو صفحه اول این دفتر، حتما درصد ها و رتبه و ترازتون رو یادداشت کنید. حالا باید آزمون مورد نظرمون رو بررسی کنیم. یادتون باشه بررسی به این معنی نیست که بریم درصد بگیریم و بگیم خوب دیگه آزمونمون رو تحلیل کردیم و تمام. این کار خوبه، اما کافی نیست! روش صحیح تحلیل آزمون آزمایشی به معنی بررسی تک تک سوالات اون آزمون و یادگیری نکات اون هست. گاهی وقت ها تحلیل آزمون شاید از خود آزمون زمان بیشتری از شما بگیره.

برای پاسخ به این سوال که چگونه آزمون ها را تحلیل کنیم، باید گفت که توی هر تحلیل آزمون آزمایشی سه دسته سوال باید مورد توجه ما قرار بگیره:
دسته اول سوالایی هستش که ما درست زدیم: ما میتونیم با چک کردن پاسخ نامه و راه حلمون یه بررسی اجمالی کنیم که اگه نکته ی اضافه تری داشت، اون رو توی دفتر تحلیلمون یادداشت کنیم که اگه بعدا دوباره نکته رو خوندیم، کل اون قسمت برامون مرور شود. بعضی وقتا آدم سر آزمون بین دو گزینه ی یک تست میمونه و درست میزنه. حالا که سوالای صحیحت رو بررسی کنی، نکته ای که باعث شک کردنت شده بود رو میفهمی.

دسته دوم سوالاتی هست که غلط زدیم: شما باید یکبار دیگه بدون نگاه کردن به پاسخ نامه و بدون محدودیت زمانی روی اون سوال وقت بذارید و حلش کنید. اگر نیازبه کمک داشتید میتونید از یک قسمت کوچیک پاسخنامه یا حتی جزواتتون کمک بگیرید. اما تا جایی که میتونید سراغ فکر کردن برید. نه اینکه خیلی راحت سراغ جواب سوال برید. یادتون باشه واسه سوال های نزده هم که مبحثش رو خونده بودید، همین کار رو باید انجام بدین تا بهترین نحوه تحلیل آزمون رو اجرا کرده باشید و نقاط ضعفتون پیدا بشه.

دسته سوم سوالاتی هست که نزدیم: این دسته در تحلیل آزمون آزمایشی دو حالت دارند، یا اون مبحث رو کلا نخونده بودی که نزدی، و یا این که مبحث رو خونده بودی ولی زمان آزمون نمیدونستی چی کار باید انجام بدی و نتونستی پاسخ بدی. اگر کلا نخونده بودی، بد نیست اون سوال و راه حلش رو بررسی کنی. نه خیلی عمیق ولی در حد این که یک کنجکاوی در درون ذهنت ایجاد بشه تا بعدا که این مبحث رو میخونی بهتر متوجه بشی. اگر هم سوال رو خونده بودی و نزدی، رفتاری رو باهاش انجام بده که با سوالات غلط باید انجام بدی.
در آخر باید بگم که یادتون نره نکات هر سه دسته سوال رو در دفتر تحلیل آزمون یادداشت کنید و این که مشخص کنید سوالاتی رو که اشتباه جواب دادید یا نزدید، از روی کمبود دانش بوده یا کمبود مهارت مدیریت آزمون.

سخن آخر
یادتون باشه که شما در جلسه آزمون به جز دانش و سوادی که دارید، به مهارت آزمون دادن هم احتیاج دارید که با تجربه زیاد به دست میاد و فواید تحلیل آزمون اینجا مشخص میشه که سرعت پیشرفت شما و مهارتتون تو آزمون دادن رو ببیشتر می کنه. ما زنده ایم تا درس بگیریم و دنیا معلم ماست. وقتی یه درسی رو میفتیم، باید دوباره و دوباره اون رو بگذرونیم و وقتی یه درسی رو کامل یاد گرفتیم، سراغ بعدی میریم. در ضمن راه فراری هم برای پاس نکردن این درس ها وجود نداره. این آزمون ها هم بخش کوچیکی از زندگی ما رو تشکیل میدن که با تجربه و درس گرفتن از شکست هامون، باید مهارت خودمون رو افزایش بدیم.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir