مهارتهای مدیریتی: تعریف و مثالها

0
مهارتهای مدیریتی: تعریف و مثالها
همانطور که در حرفه خود پیشرفت می کنید ، تجربه کسب می کنید و مجموعه مهارت های حرفه ای خود را گسترش می دهید ، ممکن است مسئولیت مدیریت را در نظر بگیرید. نقش های مدیریتی اغلب شامل مسئولیت مدیریت پروژه ها ، هدایت تیمی از افراد یا ترکیبی از هر دو است.

وقتی کارفرمایی شما را برای سمت مدیریتی ارتقا می دهد یا استخدام می کند ، به شما اعتماد دارد که تصمیمات مهم بگیرید و به ساخت و اجرای برنامه هایی کمک کنید که بر نتایج شرکت تأثیر بگذارد. ایجاد مجموعه ای از مهارت های مدیریتی می تواند در موفقیت در این مسئولیت ها به شما کمک کند.

این که آیا شما برای نقش های رهبری آینده آماده می شوید یا یک مدیر هستید که به دنبال رشد و بهبود توانایی های خود هستید ، اطلاعات ، نکات و مثالهای زیر از مهارت های مدیریتی می تواند به شما کمک کند.

مهارت های مدیریتی چیست؟

دو مهارت وجود دارد که شما برای پیشرفت در کار خود نیاز دارید: مهارت سخت و مهارت نرم. برای اینکه یک مدیر موفق باشید ، باید هر دو را توسعه دهید.

مهارت های سخت توانایی های فنی و قابل یادگیری است که از طریق مدرسه ، آموزش و تجربه شغلی یاد می گیرید. به عنوان مثال ، اگر مهندس نرم افزار هستید ، یکی از مهارت های سخت شما مهارت در زبان های برنامه نویسی است. به عنوان یک مدیر ، توسعه این توانایی ها مهم است تا بتوانید دیگران را به طور م leadثر در تقویت مهارت های مشابه هدایت کنید.

از طرف دیگر ، مهارت های نرم در هر نقش یا صنعتی قابل استفاده هستند و اغلب حتی از مهارت های فنی برای مدیریت مهم ترند. به طور کلی ، مهارت های نرم با گذشت زمان با مدیریت مسئولیت های شما و تعامل با دیگران ایجاد می شود. حل مسئله ، مدیریت زمان و ارتباط کلامی همه نمونه هایی از مهارت های مهم مهم هستند.

در حالی که مهارتهای سخت هنگام انجام تکالیف خاص کلیدی هستند ، مهارتهای نرم هنگام هدایت افراد ، نظارت بر پروژه ها و تصمیم گیری آگاهانه ضروری هستند.

 

 
 

 


مهارت های کلیدی مدیریت

موثرترین مهارت های مدیریتی را که باید توسعه دهید ، صرف نظر از بخش یا صنعت خود ، می توانید در پنج دسته اصلی دسته بندی کنید:
1. رهبری
2. برنامه ریزی
3. استراتژی
4. ارتباطات
5. سازمان

در اینجا تفکیک هر دسته با چندین مثال آورده شده است.
1. رهبری
به عنوان یک مدیر ، شما احتمالاً مسئولیت نظارت بر کار دیگران و ایجاد انگیزه در یک تیم برای رسیدن به یک هدف مشترک را خواهید داشت. همچنین ممکن است شما مسئول هدایت جلسات ، تعیین میزان کار و پشتیبانی همکاری بین تیم ها و بخش ها باشید. مهارت های رهبری کاملاً پیشرفته به شما کمک می کند تا وظایف را هماهنگ کرده و همه طرفین را به اطمینان از اتمام کار طبق برنامه و به موقع بودن هدایت کنید.

اینها همچنین مهارتهایی هستند که شما برای اداره کافی وظایف رهبری مانند ارزیابی کارمندان و توسعه حرفه ای به آنها نیاز خواهید داشت.

مثالهای مهارت رهبری:

  •       قاطعیت
  •       تیم سازی
  •       یکدلی
  •       قابل اعتماد بودن
  •       انتقاد سازنده
  •       تفویض وظایف
  •       توانمند سازی
  •       تمامیت
  •       راهنمایی
  •       ایجاد انگیزه در دیگران
  •       صبر

 

 
 

 


2. برنامه ریزی

خواه مدیریت افراد ، پروژه ها یا ترکیبی از این دو باشید ، توانایی تهیه چشم انداز برای آینده و راه حل های استراتژیک برای مدیریت خوب ضروری است. مهارت های برنامه ریزی هنگام تعیین اهداف و تعیین کارآمدترین مسیر برای دستیابی به اهداف کمک می کند.

مثالهای مهارت برنامه ریزی:

  •       مهارت های شناختی
  •       تطبیق پذیری
  •       توسعه تجاری
  •       تفکر انتقادی
  •       انعطاف پذیری
  •       استدلال منطقی

3. استراتژی

مدیر استراتژیک شخصی است که می تواند ناکارآمدی ها را تشخیص داده و به سرعت راه حل های چالش ها را شناسایی کند. آنها همچنین می توانند مراحلی را که هر یک از اعضای تیم برای غلبه بر موانع و تکمیل پروژه ها باید بردارد ، تشخیص دهند.

مثالهای مهارت استراتژی:

  •       تفکر استراتژیک
  •       حل مسئله
  •       حل تعارض
  •       خلاقیت
  •       تفکر تحلیلی

4. ارتباطات

برای هدایت موثر افراد و پروژه ها ، باید بتوانید نیازها و اهداف تجارت را درک کرده و این اطلاعات را از طریق یک دستورالعمل ساده و مستقیم به دیگران منتقل کنید. مهارت های ارتباطی به خوبی توسعه یافته اطمینان حاصل می کند که شما می توانید دقیق ترین اطلاعات را در زمان مناسب به افراد مناسب ترجمه کنید. ارتباطات عالی فعالانه گوش می دهد ، اطلاعات را به خوبی حفظ می کند و آنها را به طور مثر به دیگران منتقل می کند.

مثالهای مهارتهای ارتباطی:

  •       گوش دادن فعال
  •       همکاری
  •       ارتباط بین فردی
  •       مذاکره
  •       اقناع
  •       سخنرانی عمومی
  •       ارتباط کلامی
  •       ارتباط نوشتاری
  •       مصاحبه
  •       ایجاد روابط

5. سازمان

به عنوان مدیر ، باید همزمان بسیاری از کارها را متعادل کنید. غالباً ، این به معنای نظارت بر چندین جدول زمانی پروژه ، مهلت تعیین شده و رویدادهای تقویم مانند جلسات ، کنفرانس ها و سخنرانی ها است. مهارت های سازمانی عالی به شما کمک می کند تا در بالای کار خود باقی بمانید ، استرس را کاهش می دهید ، از از دست رفتن تاریخ های حساس شما و تیم شما جلوگیری می کند و اطمینان حاصل می کنید که می توانید اطلاعات را در صورت نیاز بیشتر پیدا کنید. منظم ماندن باعث بهبود روند کار شما می شود و اطمینان حاصل می کنید که می توانید کارها را تا حد ممکن کارآمد انجام دهید. همچنین این یک مثال عالی برای هر کارمندی است که ممکن است به شما گزارش دهد.

مثالهای مهارتهای سازمانی:
  •       تعیین هدف
  •       مهارت های اداری
  •       مدیریت پروژه
  •       مدیریت زمان
  •       مدیریت مهلت
  •       هماهنگی رویداد
  •       ثبت اسناد
  •       برنامه ریزی

نکاتی برای موفقیت در نقش مدیر

به عهده گرفتن سمت مدیریت می تواند فرصتی ارزشمند باشد که بتوانید به طور معناداری به یک سازمان کمک کنید ، مسئولیت های جدیدی را به عهده بگیرید و حرفه شغلی خود را رشد دهید. خواه برای اولین نقش مدیریت خود متقاضی باشید یا مدتی در موقعیت رهبری باشید ، رشد مهارت های شما به شما کمک می کند تا به موفقیت برسید.

در اینجا سه کار وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های مدیریتی ذکر شده در بالا انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که برای چالش های یک نقش جدید آماده هستید.

1. به دنبال فرصت های هدایت باشید.

مانند تمام توانایی های حرفه ای ، مهارت های مدیریتی نیز تمرین می شوند. برای کمک به آماده سازی خود ، به دنبال فرصت هایی برای موقعیت فعلی خود باشید. به عنوان مثال ، داوطلب مدیریت پروژه ها و هدایت جلسات شوید. این می تواند به شما کمک کند تا زمینه های فرصت خود را شناسایی و بهبود ببخشید. به عنوان مثال ، تجربه هدایت یک پروژه ممکن است به شما کمک کند تا در تعیین هدف تیم کمبود تجربه داشته باشید. هنگامی که نقاط ضعف احتمالی را برجسته کردید ، می توانید وقت خود را صرف کار بر روی آنها کنید.

علاوه بر این ، استفاده از فرصت های کوچک رهبری در شغل فعلی شما به شما کمک می کند توانایی های خود را به سرپرست خود و سایر کارمندان ارشد که ممکن است بدنبال نامزدهای مدیریتی هستند نشان دهید.

2. الگویی پیدا کنید.

در داخل و خارج از سازمان خود به دنبال رهبران عالی باشید و وقت بگذارید تا نحوه تعامل آنها با دیگران را مشاهده کنید. به ویژگی های شخصیتی که از خود نشان می دهند ، نحوه رفتار تحت فشار و آنچه در مواجهه با چالش های پیچیده انجام می دهند ، بسیار توجه کنید. در نظر داشته باشید که از رهبر دیگری بخواهید برای پرورش استعدادهای مدیریتی شما را راهنمایی کند. اگرچه برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق زمان و تجربه لازم است ، اما یک مشاور رهبر موفق می تواند به شما کمک کند موانع و شرایطی را که ممکن است در هدایت تیم با آن روبرو شوید درک کنید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,614 بازدید

    0 نظر

    درج: 24 فروردین 1400

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های کتابنامه
    هوش کمپلکس ششم
    کتاب های جامع انسانی
    کتاب های جامع ریاضی

    دسته بندی مطالب

    کتاب های امتحانِت
    کتاب های پرسش های چها گزینه ای

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
    واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
    سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
    سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
    سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
    حسین 1403/05/8 - 07:46
    سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir