رازی جالب و خواندنی درباره کرم ها

0
رازی جالب و خواندنی درباره کرم ها
رازهای بسیار جالب و خواندنی درباره کرم ها و زبان آن ها وجود دارد، همچنین برای بسیاری از افراد این موضوع سوال است که آیا اصلا این موجودات زبان دارند یا خیر؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که کرم هایی را روی خاک در باغچه های منزل یا هر جای دیگر مشاهده کنید و ببینید که این کرم ها میوه و سبزیجات می خورند و از خودتان بپرسید که آیا این موجودات زبان دارند یا نه ؟ پاسخ به این سوال واقعاً برای بعضی افراد بسیار مهم است. اگر بخواهیم یک جواب کوتاه به این سوال بدهیم، باید بگوییم که خیر کرم زبان ندارد. بعضی از افراد تصور می کنند که کرم ها زبان دارند زیرا کرم های خاصی هستند که چیزهایی در دهانشان مشخص است، فقط یک بار آن را بیرون می دهند و شبیه به زبان می باشند اما اینها زبان نیستند بلکه نام آن ها stylet است که شبیه به سوزن است.

کرم ها گیاهان مختلف را با همین زبان های سوزن مانند می خورند. سپس از این زبان های سوزنی شبیه به نی استفاده می کنند و از طریق آن شیره گیاهان را می مکند اما استیلت ها هرگز عملکرد یک زبان را ندارد.
معمولاً کرم های داخل باغچه کرم های خاکی هستند اما کرم های خاکی تنها گونه کرم ها محسوب نمی شوند. هزاران نوع مختلف از کرم ها در کل دنیا وجود دارد که بعضی از آن ها بسیار ریز هستند که برای دیدنشان به میکروسکوپ نیاز است و انواع دیگر بسیار بزرگ هستند. بعضی از آن ها در دریا زندگی می کنند و شاید به اندازه یک استخر معمولی طول داشته باشند. اما به نظر شما همه این نوع کرم ها چگونه بدون زبان زندگی می کنند ؟ برای پاسخ به این سوال اول باید به عملکرد زبان فکر کنیم.



زبان چه کاری انجام می دهد ؟

یکی از مهم ترین وظایف زبان، حرکت دادن غذا در دهان است. داخل زبان ما نوعی ماهیچه وجود دارد که این ماهیچه ها اجازه می دهند غذا در طول دهان حرکت کند. زبان باعث هل و حرکت دادن مواد غذایی و فشار وارد کردن به آن در برابر سقف سفت و سخت دهان می شود.

کرم ها همانند ما مواد غذایی را در دهان حرکت می دهند اما به جای استفاده از زبان، از ماهیچه هایی داخل لثه استفاده می کنند که همان کار زبان را انجام می دهد.

یکی دیگر از عملکرد های مهم زبان حس چشایی است. زبان ما سلول های ریزی روی سطح خود دارند که داخل آن ها حسگرهای مربوط به مزه قرار گرفته است که طعم های غذا مثل شیرینی، شوری، تلخی و ترشی را می چشد.

کرم ها بدون زبان، توانایی چشیدن را ندارند اما کرم های خاکی با استفاده از سلول های خاصی داخل دهان خود و سلول های دیگر داخل پوست خود این توانایی را دارند. این سلول ها علاوه بر ایجاد حس چشایی باعث حس بویایی هم می شوند. کرم ها با وجود حس بویایی و چشایی داخل خاک می توانند به دنبال غذای مورد علاقه خود بروند. درست است که کرم ها زبان ندارند اما می توانند از بخش های مختلف بدن خود استفاده کنند و عملکردهای مشابه زبان را داشته باشند .
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    764 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 فروردین 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir