نکات مهمی که باید در مورد خلاصه‌نویسی بدانید

0
نکات مهمی که باید در مورد خلاصه‌نویسی بدانید

خلاصه‌نویسی درس‌ها، مبحث مهمی است که در ارتباط با مرور و جمع‌بندی درس‌هاست. برخی از دانش‌آموزان متأسفانه به خلاصه‏‌‌نویسی توجهی ندارند و آن را نوعی اتلاف وقت می‏دانند. آن‌ها اشتباهی را تکرار می‏کنند که دیگران مرتکب آن شده‏اند و به آن اعتراف کرده‏اند. در هر صورت اگر تصمیم دارید خلاصه‌نویسی را انجام دهید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

1) از چه مطالبی خلاصه‌نویسی کنید؟ مطالبی که باید از آن‌ها خلاصه‌نویسی کنید به سه دسته تقسیم می‏شوند:

 الف) مطالب مهم و بالفعل؛ یعنی موضوعاتی که همیشه از آن‌ها سؤال طرح می‏شود، ب) مطالب احتمالی و بالقوه؛ یعنی مباحثی که تا کنون از آن‌ها سؤال طرح نشده و احتمال طرح آن‌ها در کنکور زیاد است، ج) مطالب فرّار؛ یعنی موضوعاتی که به ویژه در حافظه‌ی کوتاه‌مدت و میان‌مدت  شما نمی‏مانند.

2) خلاصه‌نویسی را چه زمانی باید انجام دهیم؟ خلاصه‌نویسی باید بعد از مطالعه‌ی دقیق مباحث صورت گیرد اما قبل از خلاصه‌نویسی نگاهی کلی بر روی سؤالات کنکور و مسائل مهم داشته باشید؛ یعنی مباحث مهم را اولویت‏بندی کنید. به یاد داشته باشید شما نباید هم چیز را مهم بشمارید.

3) خلاصه‌نویسی از چه درس‌هایی و چگونه باید انجام شود؟ تقريباً براي تمام درس‌ها (نه تمام مباحث) بايد خلاصه‌نويسي کنيد. برای درس‌های ادبیات، عربی و زبان پیشنهاد می‏شود خلاصه‏نویسی را به صورت درس به درس ننويسيد بلکه به صورت مبحث به مبحث بنويسيد. براي يادگيري و تسلط کافي بر واژگان از تکنيک جعبه‌ی لايتنر استفاده کنيد. در يک سمت کاغذهاي کوچک و مربعي‌شکل لغت را نوشته و در سمت ديگر آن معني را بنويسيد و هر روز آن‌ها را در زمان‏هاي مرده مرور کنيد. در مورد قواعد و دستور، فرمول‏هاي کلي زمان‏ها و موارد ديگر را در چند برگه خلاصه کنيد. در مورد سؤالات متن و جای خالی و بخش آرايه‏هاي ادبي در ادبيات تمرين و تست‌زني بيش‌تر مي‏تواند راهکار مناسبی برای تقويت آن‌ها باشد. در خلاصه‌نويسي از درس‌های اختصاصی محاسباتي (رياضي، فيزيک و شيمي) فرمول‏هاي مهم و کاربردي را در چند صفحه يادداشت کنيد و در زير هر فرمول مهم چند تست مهم و کليدي از کنکور سراسري را به طور کامل بنويسيد. براي مباحث حفظي شيمي، آن‌ها را در کتاب علامت بزنيد. در ضمن می‏توانید از فلش‌کارت‏ها هم برای مرور سریع استفاده کنید. مباحث مشترک درسی پایه و پیش‌دانشگاهی را در ارتباط با هم خلاصه‌نویسی کنید.

4) خلاصه‌نویسی‏ها چه زمانی باید مرور شوند؟ خلاصه‏ها را قبل و بعد از تست‌زني در منزل و قبل و بعد از تست‌زني در آزمون‏ها مرور کنيد. فراموش نکنید که بعد از تست‌زني، نکات جديد و مهم را به خلاصه‏ها اضافه کنيد و بعد از هر بار مرور خلاصه‌نویسی‏ها، آن‌ها را به‌روز کنید.

خلاصه‌نویسی نوعی مدیریت و صرفه‌جویی زمان در آینده است نه اتلاف آن. خلاصه‌نویسی به معنای فرار از مطالب نیست بلکه به منزله‌ی یک نوع مرور و جمع‏بندی است. پس آن را با حوصله و دقت انجام دهید
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,214 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 شهریور 1393

    توسط: alireza
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: دبیران و مشاوران

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir