سرگذشت هش‌تگ از ابتدا تا شبکه‌های اجتماعی

0
سرگذشت هش‌تگ از ابتدا تا شبکه‌های اجتماعی
 هش تگ (Hashtag) اين روزها دنياي وب را تسخير کرده است. از پست‌هاي توييتر گرفته تا عکس‌هاي اينستاگرام، روزانه ميليون‌ها کلمه تبديل به برچسب‌هايي براي دنبال کردن موضوعات مختلف در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌شوند.

بعضي از هش‌تگ‌ها نظير instagood# و tbt# يا همان throwbackthursday به بيش از 300 ميليون عکس متصل هستند. جالب اينجاست که بعضي از متخصصين بازاريابي از روند پيشرفت هش تگ‌ها براي تعيين استراتژي تبليغات در شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند.

اما تابحال به اين فکر کرده‌ايد که هش‌تگ و کاراکتر # چطور وارد ارتباطات روزمره ما شده است؟ بر اساس اسناد تاريخي، اولين نشانه‌ها از کاراکتر # به متون دست نويس نيوتن برمي گردد که وقتي مي‌خواسته علامت اختصاري پوند (lb) را روي کاغذ بنويسد آنقدر سريع اينکار را انجام مي‌داده که نتيجه چيزي شبيه کاراکتر # در‌مي‌آمده است. بعد از آن استفاده از ‎# تنها محدود به نمايش علامت پوند بود تا زماني که در سال 1962 آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي شرکت AT&T به نام بل (Bell) شروع به ساختن پوسته‌اي جديد براي تلفن‌هاي دکمه (تا قبل از آن شماره‌گير دوار برروي تلفن‌ها نصب مي‌شد) کرد.
 
    
  
  چپ: دست نويس اسحاق نيوتن - راست: علامت اختصاري پوند در نوشتار انگليسي

در اين تلفن‌ها اعداد 0 تا 9 جوري قرار داشتند که دو طرف عدد صفر خالي مي‌ماند و تصميم گرفته شد دو کليد جديد به تلفن‎هاي شيک و جديدي که قرار بود به بازار بيايند اضافه شود. مهندسان آزمايشگاه بل تصميم گرفتند از دو کاراکتر # و * براي نام اين دو کليد استفاده کنند. يکي از دلايل اين انتخاب اين بود که کامپيوترها اين دو کاراکتر را از طريق جدول کاراکترهاي ASCII مي‌شناختند.

جالب اينجاست که مهندسان آزمايشگاه بل نامي براي کاراکتر # به ذهنشان نمي‌رسيد براي همين بعد از چند سال کلمه ساختگي Octotherp به عنوان نام # برگزيده شد. در بين مهندسان برق معروف است از آنجا که کارمندان آزمايشگاه بل علاقه خاصي به قهرمان آمريکايي المپيک، جيم تورپ (Jim Thorpe) داشتند نام اين کاراکتر را به Octothope تغيير دادند.

از دهه شصت تا سال 2007 اين کاراکتر (که تا آن زمان به پوند معروف بود) به هيچ وجه جايگاه امروزي خود را نداشت. در سال 2007 اولين استفاده از # در شبکه‌هاي اجتماعي توسط يکي از گرافيست‌هاي گوگل به نام کريس مسينا پيشنهاد داده شد. وي در يکي از پست‌هاي توييتر خود گفت به نظرش استفاده از اين کاراکتر براي تعيين موضوعات گفتگو و پست‌ها خوب است.

بعد از مدتي استفاده از هش‌تگ براي برچسب دادن به پست‌ها ابتدا در توييتر و سپس فيس‎‌بوک و سرانجام اينستاگرام به شدت رايج شد تا جايي که اين روزها کمتر پستي را در شبکه‌هاي اجتماعي پيدا مي‌کنيد که بدون هش‌تگ مناسب ارسال شود.

يکي از کاربردهاي رايج # ايجاد مسابقات عکاسي در اينستاگرام است. براي مثال صفحه رسمي اينستاگرام (با نام کاربري instagram) هر هفته مسابقه‌اي به نام "پروژه آخرهفته هش‌تگ" (Weekend Hashtag Project) برگزار مي‌کند و از کاربران مي‌خواهد عکس‌هاي خود را با موضوعات مشخص با يک سري هش‌تگ واحد ارسال کنند. براي مثال هش‌تگ WHPmystery# مربوط به عکس‌هايي از مناظر و اجسامي است که به نوعي حس اسرارآميز بودن را در بيننده تدايي مي‌کنند.

صفحه رسمي شهرداري تهران (Tehranmunicipal) نيز از ‌هش‌تگ #شهرچنار براي برگزاري مسابقه عکاسي با موضوع مناظر زيباي شهر تهران استفاده مي‌کند.
 
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,573 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 اسفند 1393

    توسط: farahani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir