مزایای بازی‌های حسی چیست

0
مزایای بازی‌های حسی چیست

بازی‌های حسی نقش مهمی را در رشد کودکان دارند. وقتی در مورد حواس صحبت می‌شود منظور حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه) است که ترکیبی از آنها می‌تواند تشکیل‌دهنده یک بازی حسی باشد.

نقش بازی حسی
بازی‌های حسی بازی‌هایی هستند که حواس کودک را تحریک می‌کنند اما این تنها کودکان دچار اتیسم یا مشکلات حسی نیستند که از چنین بازی‌های سود می‌برند، همه کودکان به چنین بازی‌هایی نیاز دارند تا بتوانند حواس خود و کاربرد آنها را بهتر بشناسند. کودکان از بدو تولد با حواس خود شروع به اکتشاف جهان می‌کنند. در چند ماهگی تقریبا هر چیزی را به دهان می‌گذارند و از طریق حس چشایی به دنبال کشف ماهیت چیزها هستند. با خارج کردن صداهای عجیب از دهان خود، کار با صداها را تمرین می‌کنند و با با چرخیدن‌های بی‌امان به دور خود تا لحظه‌‌ای که سرشان گیج برود با حس تعادل خود تفریح می‌کنند.

بازی حسی تنها مختص لامسه نیست
گاهی وقتی سخن از بازی‌های حسی می‌شود اولین چیزی که به ذهن می‌رسد بازی با خمیر یا ماسه و گل سفال است اما بازی‌های حسی تنها مختص به تحریک حس لامسه نیستند. ریختن رنگ درون لیوان آب و تماشای نحوه ترکیب رنگ‌ها یک بازی حسی برای تحریک بینایی است. همچنین ضربه زدن به آلات موسیقی برای ایجاد صداهای گوناگون، یک بازی برای تحریک حس شنوایی به شمار می‌رود.

بازی حسی و مهارت‌های زبان‌آموزی
بازی با چیزهای مختلف از بافت‌ها و سطح‌ها گرفته تا مزه‌ها و اشیاء با جنس‌های مختلف کمک می‌کنند تا کودکان راه‌های جدیدی برای صحبت در مورد دنیای اطرافشان بسازند. برای مثال درخت تنها یک درخت نیست، انبوهی برگ سبز و لطیف، یک تنه خشک و تیره، خنکی سایه و گاهی میوه‌های رنگی و شیرین، چیزهایی است که می‌تواند با تحریک حواس مختلف، یک درخت را در ذهن کودکان تداعی کند.

چشیدن مزه‌های مختلف از شور و شیرین و ترش و تلخ هم می‌تواند دایره لغات کودکان را برای صحبت در مورد دنیای خوراکی‌ها پر بارتر کند.

بازی‌های حسی می‌تواند به مهارت‌های حرکتی کمک کند
کودکان دو نوع از مهارت‌های حرکتی را در خود پرورش می‌دهند اولین مهارت‌های آنها مربوط به ماهیچه‌های بزرگ همچون حرکت دادن پاها، کمر و بازوها است که می‌تواند در حرکتهایی همچون راه رفتن و دویدن به کمک او بیاید. بخش دیگر مربوط به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف است که مربوط به حرکت دست و انگشتان می‌شود. این مجموعه حرکت‌ها در انجام فعالیت‌های ظریف همچون بستن بند کفش، باز و بسته کردن دکمه لباس یا نواختن پیانو به کار می‌آید. بازی‌های حسی معمولا شامل استفاده از حرکت ماهیچه‌های ظریف هستند حرکاتی شامل ریختن، هم زدن، گرفتن و مشت کردن انگشتان.

بازی‌های حسی آرام‌کننده هستند
ممکن است کودک شما بعد از یک حمام گرفتن یا جست‌وخیز دور اتاق خسته و کلافه باشد و به یک مشغولیت آرامش‌بخش و سرگرم کننده نیاز داشته باشد؛ در اینجا بازی‌های حسی به کمک شما می‌آیند تا با مشغول کردن او به یک فعالیت آرام و نیازمند تمرکز، بدن او را آرام کنید و ذهن و حواس او را درگیر نمایید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,386 بازدید

    0 نظر

    درج: 7 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir