از بین بردن پرز لباس به ۱۱ روش ساده و کاربردی

0
از بین بردن پرز لباس به ۱۱ روش ساده و کاربردی
شاید برای شما هم پیش آماده باشد، لباسی را که خیلی دوست دارید شروع به پرز انداختن کند و زیبایی لباس را از بین ببرد. علت ایجاد این پرزها رشته‌های تار و پود مانند آن‌هاست که پس از مدت استفاده و گذر زمان در اثر اصطکاک، این رشته‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند و به همدیگر گیر می­‌کنند و به صورت پرزهای گردی روی سطح لباس دیده می‌­شوند.

برای جلوگیری از پرز لباس چکار کنیم؟

قبل از توضیح روش های از بین بردن پرز لباس، اگر همه لباس‌ها را به‌صورت درهم داخل ماشین لباسشویی بیاندازید ممکن است لباس‌هایتان از نظر رنگ، بافت و … تخریب شوند و از لباس‌های دیگر پرز بگیرند. بنابراین اولین کار این است که قبل از شست و شو لباس‌ها را دسته بندی کنید. در این دسته بندی باید به این نکات توجه داشته باشید:

-برخی از لباس‌ها مانند لباس‌های نخی، مخمل، حوله و پادری‌ها پرز می‌دهند. بنابراین باید جداگانه شسته شوند، تا لباس‌هایی که سریع پرز را جذب می‌کنند آسیب نبینند.
-پارچه‌های لنین یا الیاف مصنوعی، لباس‌های بافتنی و پارچه‌های از جنس کبریتی به راحتی پرزها را جذب می‌کنند.
-بدون توجه به اینکه لباس شما از چه جنسی تشکیل شده است، بهتر است همیشه لباس‌ها را به صورت وارونه در ماشین لباسشویی بیاندازید. این کار هم از پرز گرفتن لباس‌ها جلوگیری می‌کند و هم عمر لباس را افزایش می‌دهد.
-قبل از انداختن لباس‌ها به داخل ماشین، حتما داخل جیب‌های آن را چک کنید. وجود دستمال کاغذی، کاغذ و… در جیب‌ها باعث می‌شود در داخل ماشین تکه تکه یا گلوله شده و به لباس‌هایتان بچسبند. در این حالت لباس پرز بیشتری را جذب می‌کند و به شکل ظاهری لباس نیز آسیب می‌رساند.
-سعی کنید لباس‌هایتان را در فضای باز و در معرض باد و گردش هوا خشک کنید تا به‌صورت طبیعی پرزها از روی لباس جدا شوند.

روش های خانگی از بین بردن پرز لباس ها

در ادامه روش‌های آسانی که می‌توانید برای از بین بردن پرز لباس‌ به‌خصوص لباس‌های بافت و مخمل استفاده کنید را برایتان توضیح خواهیم داد:

۱. پاک کردن پرزهای محفظه ماشین لباس شویی

اولین روش از بین بردن پرز لباس پاک کردن ماشین لباسشویی است. زمانی که لباس‌هایی که پرز می‌دهند را داخل ماشین می‌اندازید بخشی از این پرزها نیز به دیواره محفظه ماشین لباسشویی می‌چسبند و باعث می‌شود بعداً که لباس‌های مستعد پرز گرفتن را داخل ماشین می‌اندازید پرز بیشتری جذبشان شود. بنابراین باید قبل از انداختن لباس، محفظه ماشین را چک و پاک کنید.

همچنین اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی است، باید چند وقت یکبار فیلتر پمپ آب و فیلتر پرزگیر آن را چک کنید. در صورتی که این دو فیلتر به درستی کار نکنند، پرز لباس‌ها را تخلیه نمی‌کنند و باعث چسبیدن پرز به لباس‌های دیگر می‌شوند.

۲. استفاده از نرم کننده های مناسب برای از بین بردن پرز لباس

برای نرم شدن و از بین بردن پرز لباس با انواع پارچه‌ها و به خصوص پارچه‌های مشکی می‌توانید از نرم‌کننده در انتهای کار شست و شو استفاده کنید و پس از خشک شدن، پارچه را تا چند ساعت داخل یک پلاستیک فریزر قرار دهید. اگر آن را برای چند ساعت هم همانطور که داخل پلاستیک است در یخچال بگذارید نتیجه بهتری می‌گیرید.
 
۳. استفاده از غلطک‌های پرزگیر برای از بین بردن پرز لباس

در بازار غلطک‌هایی برای از بین بردن پرز لباس‌ها عرضه می‌شوند که به راحتی می‌توانید قبل از بیرون رفتن از خانه و برای از بین بردن پرز لباس از آن‌ها استفاده کرده و پرز لباس‌هایتان را از بین ببرید. این غلطک‌ها در دو نوع یک بار مصرف و چند بار مصرف وجود دارند. در نوع چندبار مصرف آن ورق چسبناکی که پرزها را می‌گیرد قابل تعویض است.

روش استفاده از آن هم بسیار آسان و به این شکل است که غلطک را بدون فشار و به آرامی از بالا به پایین لباس حرکت می‌دهیم و برداشته، دوباره این کار را تکرار می‌کنیم. منظور این هست که نباید برای پرزگیری حرکات رفت و برگشتی روی پارچه انجام دهید. این کار به پارچه آسیب می‌زند.


۴. استفاده از یک پد یا اسفنج مرطوب

یک روش برای از بین بردن پرز لباس رطوبت است. بنابراین می‌توانید یک پد یا اسفنج را طوری که فقط نمناک باشد و حالت خیسی نگیرد، روی پارچه مورد نظر و حتی روی مبل مخمل یا فرش به آرامی حرکت داده تا پرزها گرفته شوند. این کار را باید در جهت بافت لباس و پارچه تا زمانی که همه پرزها گرفته شوند، انجام دهید.
 
۵. استفاده از تیغ برای از بین بردن پرز لباس

استفاده از تیغ یکی از روش‌های آسان و قدیمی برای از بین بردن پرز لباس‌ و به خصوص لباس‌های بافتنی است. اما کمی نیاز به مهارت دارد. نباید فشار دست روی تیغ طوری باشد که به لباس آسیب بزند. برای انجام راحت‌تر این روش می‌توانید تیغ را روی لبه یک شانه چسبانده و این کار را به راحتی انجام دهید. با این روش در صورت تغییر فشار یا لرزش دستان شما، لباس آسیبی نمی‌بیند. برای استفاده از تیغ باید تیغ را در بالای لباس قرار داده و آن را به پایین بکشید. از حرکت رفت و برگشتی با تیغ خودداری کنید.

۶. استفاده از ریش تراش برقی

ریش تراش برقی نیز دقیقاً مانند تیغ عمل می‌کند و برای از بین بردن پرز لباس مناسب است، با این تفاوت که امنیت بیشتری نسبت به تیغ داشته و لباس را خراب نمی‌کند. همچنین سریع‌تر انجام می‌شود.

۷. استفاده از یک جوراب یا پارچه نایلونی

جوراب یا پارچه‌های نایلونی پرزگیرهای بسیار خوبی هستند. برای این روش کافی است یک جوراب نایلونی را دست کرده و روی لباس بکشید تا پرزها کاملاً جمع شوند.

۸. استفاده از نوار چسب

برای از بین بردن پرز لباس هایی که از جنس مخمل یا ماهوت هستند و به سرعت پرزها را به خود جذب می‌کنند، می‌توانید از یک نوار چسب 5 یا 10 سانتیمتری استفاده کنید. نوار چسب در واقع کار همان غلطک‌های بازاری را انجام می‌دهد. نوار چسب را دور دستتان طوری که طرف چسبنده چسب به سمت بیرون باشد بپیچید و به آرامی روی پرزها قرار دهید و به آرامی دستتان را روی پارچه بگذارید و بردارید یا بکشید تا پرزها از روی پارچه بلند شوند.

برای از بین بردن پرز لباس های ماهوتی نیز می‌توانید از ماهوت پاک‌کن‌های مخصوص استفاده کنید؛ اما اگر به ماهوت پاک‌کن دسترسی ندارید می‌توانید خودتان یک ماهوت پاک کن بسازید. برای این کار یک مجله را برداشته و لوله کنید و به قسمت بالایی آن چسب پهن، طوری که قسمت چسبنده به سمت بیرون باشد بزنید و پایین آن را گرفته روی لباستان بکشید. برای درست کردن ماهوت پاک کن از لوله‌های کاغذی وسط دستمال‌های یک بار مصرف آشپزخانه نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای لباس‌های ظریفی مانند شال یا روسری بهتر است یک نوار کوتاه چسب را دور یک یا دو انگشت خود بپیچید و با دقت پرزها را بگیرید تا پارچه مورد نظر آسیب نبیند.

۹. استفاده از شانه دندانه ریز

شانه‌هایی که دندانه‌های ریز دارند به خوبی می‌توانند برای از بین بردن پرز لباس های بافتنی استفاده شوند. البته نسبت به روش‌های دیگر کمتر پرز جمع می‌کند، اما در صورت نبود موارد دیگر می‌تواند کمک کننده باشد. یادتان باشد شانه را در جهت بافت پارچه و به آرامی روی آن بکشید تا لباس خراب نشود.
 
۱۰. شستن دوباره لباس بدون مواد شوینده

در صورتی که لباس‌های خود را از ماشین در آوردید و دیدید که پرز زیادی روی آن‌ها چسبیده است بهتر است برای از بین بردن پرز لباس بدون مواد شوینده یک بار دیگر آن‌ها را شست ‌و‌ شو دهید و پس از بیرون آوردن لباس به خوبی آن را تکان داده و خشک کنید.

۱۱. از بین بردن پرز لباس با سرکه

سرکه هم پرز لباس‌ها را جدا می‌کند و هم مانع چسبیدن دوباره پرزها به لباس می‌شود. همچنین لباس‌ها را تمیزتر می‌کند. برای استفاده از سرکه باید ¼ فنجان سرکه سفید را به داخل ماشین لباس شویی بریزید.

سخن آخر
همه روش‌هایی که در مورد از بین بردن پرز لباس گفته شده در این مطلب کاملاً کاربردی هستند و در صورت نیاز می‌توانید از هر کدام که برایتان راحت‌تر بود استفاده کنید، تا لباس‌هایی شیک‌‎تر و تمیزتر داشته باشید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,865 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 آذر 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir