عجیب‌ترین حقایق علمی مبهم جهان!

0
عجیب‌ترین حقایق علمی مبهم جهان!
تا به حال به شگفتی‌های دنیای اطراف خود دقت کرده‌اید؟ دنیای ما بسیار عالم عجیب و جالبی است.
در این مطلب، ۱۰ مورد بررسی شده‌اند. بار‌ها چرا‌هایی مطرح شده‌اند و آن‌قدر عمومی و عادی شده بودند که کسی به عجیب بودن آن‌ها فکر نکرده است!
 
۱۰- راست دست بودن
 
تقریبا بیشتر مردم در هر فرهنگ و نژادی، راست دست هستند؛ اما چرا؟ هنوز هیچ توضیحی برای این موضوع وجود ندارد. شاید فکر کنید این موضوع طبیعی باشد، اما این‌طور نیست. حیواناتی مانند شامپانزه نیز معمولا یک دست را به دیگری ترجیح می‌دهند، اما مقیاس آن‌ها برای راست دست بودن (یا چپ دست بودن) به وسعت مقیاس موجود در انسان‌ها نیست.
 
البته فرضیه‌هایی ارائه شده‌اند که راست دست بودن به‌خاطر بخشی که مربوط به زبان بوده، است یا این‌که از گذشته، راست دست بودن در فرهنگ‌ها ترجیح داده شده و به مرور زمان به نسل‌ها انتقال یافته است.
 
۹- پارادوکس (تناقض نما) فرمی
 
به‌طور کلی، پارادوکس (تناقض نما) فرمی، این پرسش را بیان می‌کند که بیگانگان فضایی کجا هستند؟ بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره مانند خورشید در هر کهکشان وجود دارند و تقریبا ۲۰۰ میلیارد تا ۴۰۰ تریلیون کهکشان در دنیا وجود دارند. به دید آماری نگاه کنیم، حداقل چند ستاره وجود دارند که اطراف آن‌ها سیاره‌ای مانند زمین در مدار خود می‌چرخد؟
 
دانشمندان باور دارند، باید نزدیک به ۱۰۰ میلیارد میلیارد (۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) سیاره مانند زمین در جهان وجود داشته باشد و حدود ۱ درصد آن‌ها احتمال آن را دارند که زندگی هوشمند و تمدن را بپرورانند، یعنی رقمی باورنکردنی نزدیک به ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یعنی یک میلیارد میلیارد؛ برآورد شده است که باید نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ تمدن هوشمند در تنها کهکشان ما وجود داشته باشد! آن‌ها کجا هستند؟ فرمی، همین پارادوکس (تناقض نما) را بیان می‌کند که اگر چنین رقمی درست است، بیگانگان کجا هستند؟
 
۸- استونهنج
 
در رتبه‌ هشتم حقایقی که هنوز توضیحی ندارند، استونهنج قرار دارد. دانش و اطلاعات زیادی اکنون از استونهنج وجود دارد، مثلا این‌که ۴ تا ۵ هزار سال قدمت دارد و به خوبی و دقت بالا بر اساس طلوع و غروب خورشید، ساخته شده است.
سنگ‌های سنگین و مرتفع آن، مایل‌ها از سوی انسان باستانی با کمترین ابزار‌ها انتقال داده شده‌اند؛ اما چیزی که توضیحی برای آن وجود ندارد، این است که چرا ساخته شده است؟ برخی می‌گویند یک محل جشن بوده است، برخی می‌گویند آرامگاه باستانی و برخی نیز می‌گویند یک نوع ساعت یا تقویم باستانی بوده است، اما هیچ‌کدام از آن‌ها ثابت نشده‌اند.
 
۷- اتمسفر (جو) خورشید گرم‌تر از سطح آن است
 
سطح خورشید، تقریبا دمای برابر با ۶۰۰۰ درجه سلسیوس دارد! اما جالب این است که جو (اتمسفر) خورشید، نزدیک به ۳ هزار درجه گرم‌تر از سطح آن است! یعنی حدود ۹ هزار درجه سلسیوس! اما چرا؟ البته نظریه‌های بسیاری وجود دارند، مثلا این‌که گرمای اتمسفر (جو) از سوی شراره‌های خورشیدی یا میدان‌های مغناطیسی خورشید، تشدید می‌شود؛ اما هنوز بحث زیادی در این‌باره وجود دارد.

۶- خمیازه
 
یکی از کم‌شناخته‌شده‌ترین رفتار‌های انسانی، خمیازه است. توضیح‌ کلی برای خمیازه وجود دارد که بدن انسان، مقدار زیادی اکسیژن کسب می‌کند تا ذهن را بیدار کند یا برای کاری آماده شود؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که خمیازه اصلا مقدار اکسیژن بدن یا ذهن را افزایش نمی‌دهد، یعنی عملا توضیح تأییدشده‌ای وجود ندارد که انسان چرا خمیازه می‌کشد و چرا خمیازه دیگران، ما را تشویق به خمیازه کشیدن می‌کند.
 
۵- اثر پلاسیبو
 
برای این‌که بسیار ساده بیان کنیم اثر پلاسیبو چیست، تصور کنید قرصی به شما داده شود که هیچ‌گونه فایده یا کاربردی ندارد و به شما به دروغ گفته می‌شود این قرص، سردرد را برطرف می‌کند!
حال، اگر شما واقعا باور داشته باشید این قرص چنین توانایی را دارد، ممکن است که واقعا سردرد را احساس نکنید! به این اثر، پلاسیبو می‌گویند. یعنی ذهن و بدن به چیزی که انتظار دارند به‌وجود آید، واکنش نشان می‌دهند و کسی نمی‌داند چرا!
 
۴- سرطان در پستانداران بزرگ
 
در رتبه‌ چهارم حقایقی که هنوز توضیحی ندارند، سرطان قرار دارد. متأسفانه هر سال، تعداد بسیاری انسان در اثر ابتلا به سرطان، از دنیا می‌روند. تحقیقات بیان می‌کنند هرچه تعداد سلول‌های یک پستاندار بیشتر باشد، احتمال ابتلای او به سرطان بیشتر است؛ اما فیل یا نهنگ، بسیار بزرگ‌تر از انسان هستند و تا به حال، دچار سرطان نشده‌اند!
 
به‌عنوان مثال، نهنگ به‌راحتی ۲۰۰ سال عمر می‌کند، اما هیچ‌وقت دچار سرطان نمی‌شود!
 
۳- قطب‌های مغناطیسی
 
یک آهنربا همواره دو قطب دارد. قطب n و قطب s. حتی وقتی آهنربا را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم، آن‌ها نیز همواره دو قطب دارند. هیچ آهنربای طبیعی با تنها یک قطب در دنیا وجود ندارد و کسی علت آن را نمی‌داند. (البته، آهنربای دست‌ساز بشر با یک قطب وجود دارد.)

۲- چرا گاو‌ها یا سمت جنوب هستند یا شمال؟
 
حتی گاوداران نیز به این موضوع پی برده‌اند که گاو‌ها همواره هنگام نشستن یا خوابیدن، به سمت شمال یا جنوب هستند! حتی آهو و گوزن نیز این‌طور هستند. البته این موضوع در همه موجودات نیست و تاکنون تنها برای گاو، آهو و گوزن، دیده شده است.
 
۱- خواب
 
تقریبا همه جانوران دنیا زمان‌هایی را به خواب اختصاص می‌دهند و این تنها مختص انسان نیست، اما هیچ‌کس به‌طور قطعی نمی‌داند چه می‌شود ما می‌خوابیم و چرا می‌خوابیم!
برخی باور دارند که خواب برای تشکیل دادن خاطرات است، برخی دیگر نیز باور دارند که خواب برای تصفیه کردن مغز از سموم روزانه است، اما هیچ‌کدام به‌صورت قطعی، به نتیجه نرسیده‌اند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    678 بازدید

    0 نظر

    درج: 30 مرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir