بلندترین صدایی که تا به حال در جهان شنیده شده است

0
بلندترین صدایی که تا به حال در جهان شنیده شده است
بلندترین صدایی که در کره زمین تا کنون شنیده شده است، موجب پاره شدن پرده گوش تمام افراد تا فاصله های بسیار دور شد.این صدا، بلندترین صدای شنیده شده در دنیا نام گرفت.

شاید پاسخ دادن به این سوال برایتان چالش برانگیز باشد، اما باید تاریخ بشریت را مرور کنید تا بتوانید به واقعیت آن دست پیدا کنید. پاسخ این سوال نام کوهی به نام کراکاتوآ است. یک انسان می تواند فرکانس صدای بین 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز را بشنود. فراتر و یا پایین تر از آن برای انسان قابل شنیدن نخواهد بود و این موضوع از نظر علمی ثابت شده است.

اینکه صدای ما تا کجا می تواند حرکت کند و به گوش بقیه برسد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً دما یکی از فاکتورهای مهم می باشد، مهم ترین فاکتور، میزان انرژی آزاد شده از منبع صدا است که به سادگی می تواند توسط افرادی در هزاران کیلومتر آن طرف تر شنیده شود. البته اگر صدا به اندازه کافی خشونت داشته باشد.


فوران آتشفشان کراکاتوآ

در 26 آگوست سال 1883 همه چیز در جزیره جاوا و سوماترا مانند همیشه و به طور معمول پیش می رفت تا این که ناگهان فوران آتشفشان کراکاتوا همه چیز را به هم ریخت. در واقع کل این جزیره ها در معرض قرار گرفت.
یک انفجار بسیار شدید در این کوه رخ داد که تا فضای 27 کیلومتر آن طرف تر را نیز درگیر کرد.



این فوران باعث تحریک سونامی شد و بسیاری از نواحی اطراف ساحلی را از بین برد. صدای آن نیز بلندتر از هر چیزی بود که بشریت تا اکنون شنیده بود. فوران این آتشفشان شدید ترین و خشن ترین صدای ممکن را در طول تاریخ بشریت تولید کرد .


بلندی این صدا چقدر بود ؟

برای این که به بلندی این صدا پی ببریم ، باید پدیده های مختلفی را که به مدت کوتاهی بعد از فوران این آتشفشان اتفاق می افتد را بررسی کنیم. برای شروع به کشتی نوتام اشاره می کنیم که در حال عبور از این جزیره بود و فقط 64 کیلومتر از این کوه فاصله داشت که ناگهان آتشفشان فوران کرد.

کاپیتان کشتی در این باره نوشته است :

این صدا بسیار خشن تر از آن چیزی بود که فکرش را بکنید که نیمی از مسافران در اثر این شنیدن این صدا غش کردند. چند دقیقه بعد از فوران آتشفشان، سطح صدا بیش از 200 دسی بل بود. برای این که فهم بهتری از این قضیه داشته باشید، می توانید آن را با صدای موتور یک جت جنگی مقایسه کنید که برابر با 150 دسی بل می باشد. در حالی که گوش انسان فقط می تواند صدای 130 دسی بل را تحمل کند. در واقع این صدا 13 هزار برابر قدرت بمب اتم بود که در هیروشیما در جنگ جهانی دوم منفجر شد.

حتی این صدا در کشور استرالیا هم که 3379 کیلومتر با این کوه فاصله داشت، شنیده شد. بعضی از گزارش ها حاکی از آن است که این صدا تا 4828 کیلومتر آن طرف تر هم شنیده شده بود. اگرچه بعد از این انفجار کم کم صداها ضعیف تر شدند تا جایی که فقط با بارومترها قابل تشخیص بودند.

بعد از شنیده شدن بلندترین صدای جهان در کل تاریخ 165 دهکده کاملا تخریب شدند و صدها هزار نفر جان خود را از دست داده و به شدت مجروح شدند. ابعاد فاجعه به اندازه ای شدید بود که تا کیلومترهای بسیار دور، پرده گوش تمام افراد پاره شد.

سونامی بعد از این فوران آتشفشان حداقل 36 هزار نفر را از بین برد و هزاران نفر نیز بر اثر آن مجروح شدند. این فاجعه و رویداد طبیعی روی آب و هوای کل جهان نیز تاثیر گذاشت و قطب شمال نیز به دمای 1.2 درجه سانتیگراد رسید. یعنی دما شبیه به روزهای تابستانی شد و تا سال 1888 این دما به حالت قبلی برنگشت.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,520 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 خرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir