۱۰ کشف عجیب در عمق دریاها و دریاچه‌های جهان

0
۱۰ کشف عجیب در عمق دریاها و دریاچه‌های جهان
دریاها ناشناخته‌تر از آسمان است؛ آنقدری که ما درمورد نجوم و آسمان می‌دانیم، در مورد آب‌ها و اقیانوس‌ها بی‌اطلاعیم. دریاها قسمتی از تاریخ تمدن را در دل خود دارند، تاریخی که غرق شده و ما فقط نامش را شنیده‌ایم. با ما همراه باشید تا ۱۰ مورد از عجیب‌ترین اکتشافاتی که در عمق دریاها انجام شده را با هم بخوانیم.

استون هنجی در دریاچه میشیگان
استون هنج انگلستان بنایی است که هنوز راز آن ناشناخته مانده؛ باستان‌شناسان در عمق دریای میشیگان ستون‌هایی سنگی مانند استون هنج را پیدا کرده‌‌اند. قدمت این ستون‌ها به ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. جالب است بدانید که در کنار این ستون‌های مرموز تخته سنگی وجود دارد که تصویر یک ماستادون (حیوانی شبیه ماموت) روی آن حکاکی شده است. شاید این بنا همزاد استون هنج در گوشه دیگری از دنیا باشد، دنیای زیر آب؛ کسی چه می‌داند!



موتور گمشده آپولو ۱۱
۱۴ هزار فوت زیر آب در ساحل فلوریدا، موتورهای موشک Saturn V بعد از ۴۳ سال از پرتاب، کشف شد. این موشک در ماموریت آپولو ۱۱ اولین انسان را به ماه رساند؛ نیل آرمسترنگ به واسطه این سفر بود که پا به کره ماه گذاشت. جالب است بدانید بودجه کشف این موتو را جف بزوس، مدیر عامل آمازون، تامین کرده بود.

شهر اسرارآمیز یوناگونی در ژاپن
این شهر غرق شده اولین بار توسط یک مجری تور غواصی در سال ۱۹۸۵ در ساحل ژاپن کشف شد. برخی اعتقاد دارند این شهر همان آتلانتیس است که ۲ هزار سال پیش بر اثر زلزله غرق شد. اما برخی محققین فکر می‌کنند این یک شکل‌گیری طبیعی بوده و ساخته بشر نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که این ساختمان‌ها بقایای یک هر زیرآب رفته مربوط به ۱۰ هزار سال پیش است. این بنا کشف عجیبی است که هنوز توضیحات قانع کننده‌ای ندارد.



ناهنجاری دریای بالتیک
این شی عجیب در اعماق دریای بالتیک کشف شده است. دانشمندان هنوز دقیقا نفهمیده‌اند که آن چیست. برخی آن را سفنیه فضایی‌ها می‌دانند اما از آنجا که جنس این جسم از بازالت است، چنین چیزی امکان پذیر نیست. برخی می‌گویند که این جسم پایگاه مخفی ارتش نازی در جنگ جهانی دوم بوده است. اما در حقیقت هنوز چیستی این جسم عجیب کشف نشده است.

شهر غرق شده دوارکا هند
دوارکا به معنی «دروازه بهشت» بوده و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مدرن هندوستان است. ویرانه‌‌هایی از شهری باستانی در عمق ۴۰ متری این شهر پیدا شد که این گمان را قوت بخشید که شاید این ویرانه شهر افسانه‌ای «کریشنا» باشد. نام این شهر در متون قدیمی هندو آورده شده و در افسانه‌های کهن هند هم به آن اشاره شده است. باستان‌شناسان از بقایای این شهر متوجه شده‌اند که ۹ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد. گفته می‌شود که در پایان عصر یخ‌بندان، سطح آب بالا آمده و این شهر را غرق کرده است.

شکاف سیلفرا
شکاف سیلفرا در پارک ملی تینگ ولیر (Thingvellir) در ایسلند قرار دارد. در حقیقت این شکاف مرز بین دو صفحه آمریکای شمالی و اورآسیا است. شفافیت آب و غواصی بین دو قاره ماجراجوهای بسیاری را به شکاف سیلفرا می‌کشاند.



شهر گمشده هراکلیون
هراکلیون شهر باستانی گمشده‌ای بود که در کتیبه‌ها از آن نام برده شده اما باستان‌شناسان نتوانسته بودند آن را پیدا کنند. سرانجام این شهر گمشده در ۶.۵ کیلومتری ساحل مصر، بعد از ۱۲۰۰ سال پیدا شد. در ویرانه‌های این شهر زیر آب ۶۴ کشتی، ۷۰۰ لنگر، سکه‌ای طلا و مجسمه‌هایی با قد ۱۶ فوت کشف شد.



رودخانه‌ای در دریای سیاه
در جنوب شبه جزیره یوکاتان در مکزیک، رودخانه‌ای در زیر آب جریان دارد. این پدیده‌ای بسیار نادر و عجیب است که در دل دریا رودی جریان داشته باشد. در حقیقت رودخانه یک خطای دید و حقه طبیعت است! این پدیده به دلیل وجود هیدروژن سولفید در قسمت پایینی روی می‌دهد. حرکت این گاز بی‌رنگ بسیار شبیه حرکت آب رودخانه است.

انگشت یخی مرگ
این پدیده اسرارآمیز دلیل علمی ساده‌ای دارد. هنگامی که آب شور بر اثر ترک خوردن یخ‌ها به سطح زیرین نفوذ می‌کند، به دلیل چگالی بیشتر آب شور، به کف اقیانوس فرو رفته و آب‌های تازه در ارتباط با خود را منجمد می‌کند و این پدیده رخ می‌دهد.



قایق ۲ هزار و ۴۰۰ ساله‌ای در دریای سیاه
باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۸، بیش از یک مایلزیر سطح دریای سیاه در سواحل بلغارستان، قدیمی‌ترین کشتی غرق شده سالم جهان را پیدا کردند. قدمت این کشتی ۲۴۰۰ سال تخمین زده شده است. این کشتی مربوط به یونان باستان بوده و ۲۳ متر طول دارد. کمبود اکسیژن در عمق دریا باعث شده جزپیات کشتی سالم بماند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,093 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir