8تکنیک کلیدی برای افزایش تمرکز در کلاس

0
بیشتر دانش آموزان زمانی که در کلاس درس حاضر می شوند، درگیر حواس پرتی هستند. یا این که به دلایل مختلف تمرکز لازم را برای یادگیری دروس در کلاس ندارند. این مسئله باعث می شود هر آنچه را که باید یاد بگیرند، برایشان دشوار شود. داشتن تمرکز در کلاس برای تمام دانش آموزان مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. زیرا عواملی که این مسئله را به وجود می آورند، نه تنها عادت های بدی نیستند، بلکه باید آنها را عادت های مخرب به شمار آوریم

داشتن تمرکز در کلاس این نکته را به معلمان اثبات می کند که یک دانش آموز تا چه میزان با استعداد است. علاوه بر آن بیانگر این مسئله است که دانش آموزان تا چه میزان می توانند بر روی اعمال و رفتار خود کنترل داشته باشند. از این رو لازم است به این موضوع با دقت توجه شود و راهکارهایی که می توانند به تمرکز بیشتر در کلاس کمک کنند، به خوبی بررسی شوند. روش های بسیار متنوعی وجود دارد که می تواند به افزایش تمرکز دانش آموزان کمک کند.

ما در این مطلب قصد داریم با 8 تکنیک موثر و کلیدی برای افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس درس آشنا شویم. پس از آن دانش آموزان دیگر مشکلات کمتری در سر کلاس خواهند داشت و بازدهی آنها نیز بیشتر خواهد شد.

داشتن تغذیه مناسب و سالم در وعده صبحانه

یکی از مهمترین تکنیک هایی که می تواند به افزایش تمرکز در کلاس دانش آموزان کمک کند، داشتن تغذیه مناسب در وعده صبحانه است. صبحانه انرژی و نشاط لازم را در طول روز برای دانش آموزان فراهم می کند. این عمل می کند آنها را در طول روز شاد و پرانرژی نگه دارد تا بتوانند بر روی درس تمرکز بیشتری داشته باشند.

البته بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که خوردن یک صبحانه سالم، صرفا به معنای یک صبحانه سنگین و خوردن مقدار زیادی غذای در این وعده نیست. بلکه صبحانه باید تنها حاوی مواد مغذی و انرژی بخشی باشد که در طول روز به افزایش تمرکز دانش آموزان کمک کند. این مواد مغذی می توانند خامه، عسل، شیر، کره بادام زمینی، میوه، پنیر به همراه گردو و موارد دیگر باشند. مصرف هر یک از آنها می تواند قدرت جذب مطالب توسط ذهن را افزایش دهد.


داشتن فعالیت بدنی مناسب برای افزایش تمرکز در کلاس

فعالیت های بدنی به طور کلی برای تمام انسان ها لازم و ضروری هستند. زیرا انجام ورزش در طول روز می تواند انرژی و تمرکز انسان را برای انجام هر کاری افزایش دهد. این مسئله در مورد کودکان و دانش آموزان نیز صدق می کند. در اصل کودکانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، در زمان یادگیری مطالب از تمرکز بیشتری نیز برخوردار هستند. این افراد تنها کافیست در طول روز برخی از فعالیت های ساده بدنی را انجام دهند.

مثلا انجام فعالیت هایی همچون جست و خیز، ضربه زدن به توپ یا تمرینات کششی می تواند فعالیت های دشوار آموزشی را برای آنها آسان نماید. در بهترین حالت، کودکانی که 15 دقیقه قبل از یادگیری یک مطلب فعالیت بدنی انجام می دهند تمرکز بیشتری داشته و از آمادگی بالاتری برای یادگیری برخوردار می شوند.

داشتن خواب شبانه خوب و مناسب

افراد عادی در حالت معمول لازم است هر شب به مدت 6 ساعت خواب کافی داشته باشند. اما این مسئله در کودکان کمی متفاوت است. زیرا آنها لازم است در یک شبانه روز حداقل 8 ساعت خواب خوب و مناسب داشته باشند. این میزان ساعت خواب باید با برنامه منظمی همراه باشد. به این صورت که در ساعت معینی دانش آموز به تخت خواب رود و در ساعت مشخصی از خواب  برخیزد. زیرا که ذهن نیز همچون بدن نیاز به استراحت دارد تا بتواند تمرکز لازم را به دست آورد.

خوابیدن می تواند به ذهن اجازه استراحت کافی را بدهد تا شخص بتواند در کلاس تمرکز بالایی داشته باشد. پس به طور کلی برای افزایش تمرکز در کلاس و تقویت قدرت یادگیری، خواب شبانه کافی می تواند به میزان قابل توجهی موثر باشد. از سوی دیگر خوابیدن چند ساعت قبل از نیمه شب منجر می شود تا دانش آموز روز بعد با نشاط و شادابی کامل از خواب بیدار شود.


دوری کردن از عوامل کاهش دهنده تمرکز

تمام انسان ها به راحتی تمرکز حواس خود را از دست می دهند. البته این مسئله کاملا طبیعی است اما زمانی که در کلاس باشید، می تواند تمرکز شما را از بین برد که این مسئله یک مشکل اساسی و جدی است. برای این که بتوانید در کلاس تمرکز خود را حفظ کنید، لازم است موانع کاهش دهنده تمرکز در کلاس را از خود دور کنید.

مثلا اگر بطری آب یا جامدادی و … حواس شما را پرت می کنند، بهتر است آنها را از مقابل چشمانتان دور کنید. یا هر وسیله و عامل دیگری که می تواند منجر به کاهش تمرکز شما در کلاس شود، از مقابل چشمانتان دور نمایید.



یادداشت برداری در کلاس

یادداشت برداری یا جزوه برداری اصولی راهکاری عالی است که می تواند تمرکز شما را در کلاس حفظ کند. بهتر است یاد بگیرید زمانی که معلم در حال تدریس است، شما یادداشت برداری کنید. این کار تاثیر فوق العاده ای در افزایش تمرکز شما در کلاس خواهد داشت. می توانید علاوه بر قدرت شنیدن و یادگیری، از قدرت نوشتاری نیز بهره مند شده و مطالب را به راحتی در ذهن خود بگنجانید. این نکته را در نظر داشته باشید که یادگیری دروس در کلاس بهتر از یادگیری پس از اتمام کلاس است.

حتما شما هم دانش آموزانی را مشاهده کرده اید که در کلاس یادداشت برداری نمی کنند اما پس از اتمام کلاس جزوات را از روی جزوات دیگر دانش آموزان پاکنویس می کنند. این کار نه تنها به آنها در افزایش تمرکز در کلاس کمک نمی کند، بلکه می تواند مشکلات دیگری را نیز برای آنها به بار آورد.


شرکت در بحث های کلاس برای رفع ابهامات

رفع ابهامات و سوالات در کلاس درس نکته مهمی است که نیاز به تمرکز بالا در کلاس درس دارد. تنها افرادی می توانند سوالات و ابهامات درسی خود را برطرف نمایند، که در بحث های گروهی کلاش شرکت داشته باشند. این عمل به افزایش تمرکز در کلاس کمک شایانی می نماید. زمانی که معلم سوالی را در کلاس مطرح می کند، بهتر است برای جواب دادن آن داوطلب شوید. با این عمل می توانید مطلب را بهتر یاد بگیرید.

از سوی دیگر اگر سوالی در مورد مبحث تدریسی برای شما پیش آمد، بهتر است آن را مطرح نمایید تا در ذهنتان به مسئله بزرگی تبدیل نشود. این راهکار نیز قدرت تمرکز شما را در کلاس بیشتر خواهد نمود. رفع ابهامات بدون تردید قدرت تمرکز شما در کلاس را افزایش داده و می تواند به یادگیری سریع تر شما در درس مورد نظر کمک کند.

پرهیز کردن از نشستن در کنار دوستان حواس پرت

همه دانش آموزان دوستانی در کلاس دارند که نه تنها به افزایش تمرکز آنها در کلاس درس کمک نمی کند، بلکه با حواس پرتی هایی که دارند حواس دیگران را نیز پرت می کنند. بهتر است از نشستن در کنار چنین دوستانی به شدت پرهیز نمایید. زیرا این افراد می توانند منجر به کاهش تمرکز در کلاس دانش آموزان دیگر شوند.

تنها زمانی شما قادر هستید بهترین نتیجه را از کلاس درس به دست آورید که با دقت تمام به درس توجه کنید. حال اگر شخصی توجه شما را از کلاس بگیرد، دیگر قادر نخواهید بود در کلاس به درس با دقت توجه نمایید. پس بهتر است از این دسته از افراد دوری کنید تا به مشکلی در تمرکز کردن بر نخورید. می توانید در صندلی های جلو و مقابل معلم بنشینید تا در صورت هر حرکتی معلم به دوست شما تذکر دهد که به درس توجه کند.


نشستن در جلوترین صندلی های کلاس

شاید تاکنون به این مسئله توجه نکرده باشید که نشستن در صندلی های جلویی کلاس می تواند یک قدم مهم برای افزایش تمرکز در کلاس باشد. کافیست کمی فکر کنید تا ببینید افرادی که در صندلی های جلویی می نشینند بهتر درس را متوجه می شوند یا افرادی که صندلی های آخر کلاس رو انتخاب می کنند؟ بدون تردید نشستن در صندلی جلو هم به دانش آموزان و هم به دانشجویان این امکان را می دهد که با حواس جمع و مرتبی به درس توجه کنند.

در اصل نشستن در صندلی جلو این امکان را از دانش آموزان سلب می کند که بتوانند شیطنت کنند. یا این که کارهایی را انجام دهند که حواس آنها را از تمرکز در کلاس پرت کند. این نکته را در نظر داشته باشید که نشستن در صندلی جلو به دانش آموزان این اجازه را می دهد که با نهایت دقت بتوانند از درس و کلاس لذت ببرند و استفاده کنند. زیرا عواملی که منجر به حواس پرتی دانش آموزان می شود، در این بخش از کلاس به میزان کم و حتی بهتر است بگوییم در حد صفر است.

سخن پایانی

تمامی مواردی را که بیان نمودیم، نمونه هایی از کارها و تکنیک هایی بود که می توانست به دانش آموزان در افزایش تمرکز درسی کمک کند. البته باید بگوییم این موارد تنها چند مورد مهم بودند. اما موارد دیگری نیز وجود دارند که دانش آموزان می توانند با توجه به آنها، تمرکز خود را در کلاس افزایش دهند. این نکته را به یاد داشته باشید که همه ما انسان ها تنها یک بار به دنیا می آییم. پس باید از لحظه به لحظه زندگی خود برای یادگیری چیزهای بیشتر استفاده کنیم.

اگر هیچ کدام از دانش آموزان نتوانند در کلاس تمرکز لازم را داشته باشند، قادر نخواهند بود مطلب جدیدی را در زندگی فرا گرفته و به کار ببرند. این مسئله شاید برای بیشتر مردم بی اهمیت باشد، اما زمانی که کمی سنشان بالاتر می رود، به این مسئله می اندیشند که ای کاش بیشتر در کلاس تمرکز داشتند تا می توانستند مطالب را از ابتدا با لذت بیشتری یاد بگیرند. پس برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است تکنیک های افزایش تمرکز در کلاس را فرا گیرید و مورد استفاده قرار دهید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    793 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir