چگونه ذهنی خلاق داشته باشیم؟

0
چگونه ذهنی خلاق داشته باشیم؟
خلاق بودن در زندگی عاملی است که می‌تواند به شکل های مختلفی باعث بهبود زندگی شخصی ما شود. از درس خواندن گرفته تا کار کردن و حتی روابط دوستانه و عاطفی هم می‌توانند تحت تاثیر خلاقیت ما قرار بگیرند. اما دانستن اینکه چگونه ذهنی خلاق داشته باشیم اولین قدمی است که ما باید در راستای افزایش خلاقیت خود برداریم.
بسیاری از محققان دریافته اند، انسان هایی که از خلاقیت ذهنی بالایی برخوردار هستند، بسیار شاد و سرزنده می باشند. آنها هر روز در حال تلاش و تکاپو برای یادگیری یک موضوع هستند و تا به طور کامل آن را یاد نگیرند، دست از تلاش نمی کشند. همین هم باعث تقویت اراده آنها در کارهایی مثل درس خواندن و یادگیری می‌شود. انسان هایی که دارای ذهن خلاق هستند، هر روز و هر ساعت ایده های جذاب و بسیار ارزشمند به ذهنشان می رسد. ایده هایی که می تواند زندگی آنها را متحول کند! یک ویژگی جالب نیز در آنها وجود دارد. آنها هرگز از ریسک کردن، ترسی ندارند. چون به دانش و اطلاعات خود ایمان کامل دارند! 
به بیان دیگر، خلاقیت داشتن به شما اعتماد به نفس می‌دهد تا بتوانید حرف خود را در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، به کمک ذهن خلاق خود به گوش دیگران برسانید. 

ما چگونه می توانیم ذهنی خلاق داشته باشیم؟

با ذهن خود می توانید به هر چه که می خواهید برسید، فقط کافی است راه آن را بدانید! ذهن بشر قدرتی ماورایی دارد، کارهایی می توانید با آن انجام دهید که تا به حال فکرش را هم نکرده اید!
می دانید چرا فکر می کنید که خلاق نیستید؟ کمی فکر کنید. دوران مدرسه و به خصوص مقطع دبیرستان را یادتان می آید؟
در آن دوره، به بسیاری از افراد که در درس هنر ضعیف بودند، می گفتند تو انسان خلاقی نیستی و آن قدر این موضوع تکرار می شد که فرد واقعا باورش می شد که خلاق نیست! همه چیز به باورهای شما برمی‌گردد.
مثلا شما حتی ممکن است که به درس خواندن علاقه‌ای نداشته باشید. در حالی که تنها با کمی خلاقیت به خرج دادن می‌توانید کاری کنید که حس درس خواندن پیدا کنید.
اما خلاقیت تنها به کشیدن نقاشی های عالی و زدن ساز های زیبا نیست! خلاقیت یعنی بتوانید در شرایط متفاوت، تصمیمات عالی بگیرید. اما چگونه می توانید ذهن خلاقی داشته باشید؟ کافی است تکنیک های زیر را به کار گیرید!

۱- مراقبه (مدیتیشن) کنید!

آیا تا به حال به کلمه مراقبه دقت کرده اید؟ مراقبه یعنی، مراقب افکارتان و ذهنتان باشید. سعی کنید هرروز ۲۰ دقیقه در جایی آرام بنشینید و بر روی افکارتان تمرکز کنید. سعی کنید در همین مدت زمان، ذهن خود را به طور کامل از افکار منفی پاکسازی کنید. علاوه بر این استفاده از مدیتیشن یک تمرین خوب برای شمایی است که به دنبال آرامش ذهن و فکر خود هستید. 

۲- بنویسید! یادداشت برداری و افزایش درک مطلب
ایده ها و افکارتان را بنویسید. اصطلاحا به این کار فکرنویسی می گویند. گاهی اوقات ذهنتان پر از افکار منفی می شود. تنها تکنیک قدرتمند رهایی از شر افکار منفی، این است که آنها را بنویسید. گاهی اوقات نیز ایده های جدیدی به ذهنتان می رسد که می تواند در آینده شغلی و حتی زندگی شخصی شما بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین آنها را هم خیلی زود روی کاغذ بیاورید!

۳- ورزش کنید
روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید. البته سعی کنید در کنار آن، یک ورزش تخصصی هم یاد بگیرید و هرروز تمرین کنید! شاید باورتان نشود! اما هنگام ورزش ایده‌هایی به ذهنتان می رسد که می‌تواند زندگی‌تان را دگرگون کند! در واقع شما با ورزش کردن به مغز و ذهن خود استراحت می دهید و همین باعث افزایش خلاقیت ذهنی شما می شود. اگر می خواهید ذهنی خلاق داشته باشید، حتما این روش را امتحان کنید.

۴- آموزش های جدید ببینید
زمانی که اطلاعات جدیدی دریافت می کنید، به صورت ناخودآگاه سبب افزایش خلاقیت ذهنتان می شوید. همچنین زمانی که درباره موضوعی که اطلاع زیادی از آن ندارید، شروع به یادگیری می کنید، باعث می شوید ایده های خلاقانه به سمت شما هجوم بیاورند! حتی می توانید راجع به همین موضوع ذهن خلاق، روزانه ۱ ساعت مطالعه کنید. بعد از مدتی، معجزه های آن را خواهید دید! علاوه بر آن یادگیری مهارتهایی مثل تندخوانی هم تا حد زیادی بر روی افزایش خلاقیت شما موثر خواهند بود. 

۵-  بخوابید! خواب کافی
لطفا در کنار دیگر کارهای ارزشمندتان، کمی هم بخوابید! یکی از اساسی ترین مشکلات حال حاضر مردم به خصوص در ایران، بی خوابی است. شاید از نظر شما موضوع ساده ای باشد. اما وقتی خواب کافی نداشته باشید، باید قید یک ذهن قدرتمند را بزنید! ذهن انسان نیاز به خواب دارد. نه آن قدر بخوابید که به مشکلات خواب بیش از حد مبتلا شوید، نه آن قدر کم بخوابید ( مثلا ۳ الی ۴  ساعت ) که از داشتن یک ذهن خلاق محروم شوید! حداقل طی یک شبانه روز، ۷ ساعت بخوابید. لطفا این مورد را خیلی خیلی جدی بگیرید! اگر خواب کافی داشته باشید، ذهن شما قدرتمندتر از همیشه ظاهر می شود.

۶- بخندید و بخندانید!
هیچ درمانگری بهتر از خنده وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت! همین خنده ساده که جدی اش نمی گیرید، می تواند برایتان معجزه را رقم بزند! وقتی می خندید، تمامی سیستم بدنتان انگار از نو متولد شده. کاری با بخش های دیگر بدن ندارم، اما خنده ذهنتان را به کل دگرگون می کند. خندیدن برای مدتی تمامی افکار منفی را از ذهنتان پاک می کند و فقط انرژی و ارتعاش مثبت را به جهان هستی ارسال می کند. هنگامی که به جهان هستی و کائنات پیامی پر از ارتعاش مثبت ارسال می کنید، خیلی زود نتیجه اش را می‌بینید. نتیجه ای شگفت انگیز! سعی کنید هم خودتان بخندید و هم دیگران را بخندانید. به هم نخندید، بیایید از همین امروز، ۵ دقیقه را از کل ۲۴ ساعت، با هم بخندیم!

۷- بازی کنید!
فکر می کنید شوخی میکنم؟ شاید باورتان نشود، اما هنگامی که بازی های کودکانه انجام می دهید، به طرز معجزه آسایی خلاقیت ذهنی خود را افزایش می دهید! بیایید با هم روراست باشیم، مشکلات همیشه وجود دارد! اما شما که نباید خودتان را غرق در مشکلات کنید. گاهی اوقات، فکر کنید هنوز یک کودک هستید!
شطرنج و عدم تمرکز در بزرگسالان
فراموش کنید که چند سالتان است و چه مشکلاتی دارید. فراموش کنید که باید فردا ۱ میلیون تومان هزینه اجاره خانه را بدهید! ساعاتی از فضای بزرگسالی خارج شوید. نترسید، به خاطر عقب افتادن اجاره تان مشکلی پیش نمی آید. چرا؟ وقتی به مشکلات فکر نمی کنید و سعی می کنید مانند کودکان باشید، ایده های جدید به ذهنتان می رسد که اگر آنها را پیاده سازی کنید، ممکن است در کمتر از چند ساعت، ۵ برابر پول اجاره را به دست آورید!
اگر حس می‌کنید سنتان از بازی کردن گذشته است بازی های تمرکزی را امتحان کنید.

۸- با افراد قابل اعتماد و دوستان خود مشورت کنید!
گاهی اوقات شنیدن یک جمله از بهترین دوستتان، می تواند ایده های جدیدی را در ذهن تان به وجود بیاورد! شما در حال صحبت کردن هستید و حین صحبت چیزهایی یاد می‌گیرید. ممکن است در همان موقع ورود اطلاعات به ذهن تان، ایده های جدید شکل بگیرند. وقتی تنوع اطلاعات و ایده ها زیاد شود، خلاقیت ذهن تان نیز بیشتر می شود.

۹- در کمال احترام، به حرف های دیگران توجهی نکنید!
شاید این مورد کمی عجیب باشد! سعی کنید عنوان این تکنیک را درک کنید. یک سری از صحبت ها و نصیحت ها، در ادامه زندگی شخصی و اجتماعی به کارمان می آیند. اما یک سری از آنها، شما را نابود می کنند. بگذارید یک مثال بزنم. فردی به شما می گوید در پخت کیک فلان کار را انجام بده، خوشمزه تر می شود. خب، آیا از این نصیحت و نکته باارزش استقبال نمی کنید؟ شما نباید خیلی سریع از آن استقبال کنید. قبلش کمی داده ها را نزد خودتان تجزیه و تحلیل کنید. آیا حرفش منطقی است؟ اگر جوابتان مثبت است، لبخندی به آن شخص هدیه بدهید و از نصیحت های او بهره گیرید.

حرف دیگران
اما زمانی ممکن است شخصی به شما بگوید کیک تو واقعا زشت و بدترکیب است. مزه اش هم که افتضاح است، دیگر به پختن کیک ادامه نده! شما پس از شنیدن این موضوع دو انتخاب دارید، یا قبول کنید، یا در کمال احترام و با یک لبخند، به پیشنهادش عمل نکنید! یادتان باشد، شما حق ندارید حرف هر کسی را گوش دهید. پختن کیک کاری نیست که نتوانید انجامش دهید. هیچ چیزی غیرممکن نیست! معنای جمله قبل را به خوبی درک کنید. ممکن است برخی از افراد، درست بگویند. آن زمان تصمیم با شماست که حرفشان را قبول کنید یا نه!

سخن پایانی
راستش را بخواهید، داشتن یک ذهن خلاق، خیلی هم آسان نیست. اما به این معنا نیست که بخواهید سخت بگیرید! برای داشتن ذهنی خلاق، نیاز به تمرین های فراوان دارید! باید تکنیک های گفته شده را به صورت پیوسته و به مدت ۲۱ روز انجام دهید. به همین تکنیک ها بسنده نکنید، باز هم جستجو کنید! قرار نیست خیلی زود نتیجه بگیرید. دارن هاردی در کتاب اثر مرکب، جمله ای گفت که زندگی من و خیلی های دیگر را تغییر داد. شاید دوست داشته باشید آن را بدانید:
ثبات، مهمترین کلید موفقیت است!
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    405 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 آبان 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir