خلاقیت در افراد نیاز به تعلیم و تربیت دارد. این موضوع تنها به هوش و تفکربستگی ندارد بلکه به سازمان شخصیت فرد نیز مربوط میشود. یکی از موضاعات مهم تربیت کودکان و پرورش استعدادهای فطری آنان است. معلمان میتوانند با کمک امکانات مختلفی در طی سال تحصیلی دانش آموزان را بسیار خلاق پرورش دهند تا با مسائل زندگی به راحتی برخورد کنند و جهان اطراف خود را بشناسند.
خانوادهها تاثیر به سزایی در خلاق کردن کودکان دارند. آنان میتوانند با احترام گذاشتن به عقاید کودکان خود طرح پرسشهای برانگیزنده را در آنها پرورش دهند. باید به کودکان آزادی عمل داده شود. خانوادهها حتما به توانایی کودکان ایمان داشته باشند. بهتر است گاهی هم کودکان خود را تشویق کنند.
عوامل مختلفی در رشد خلاقیت کودکان مؤثر است. خانوادهها یکی از رکنهای اساسی در کنترل و هدایت تخیّل، ظهور خلاقیتها هستند. مهمترین آفت خلاقیت ذهن تهدید و تنبیههای فکری است. بچههای خلاق نیاز به آرامش روانی، اطمینان خاطر و اعتماد به نفس قوی زیادی دارند. معلمان نقش پررنگی در پرورش خلاقیت دانش آموزان دارند. معلمان باید کاملا به تمام مسائل دانش آموزان احاطه داشته باشند البته باید بر اساس استانداردها و اصول آموزشی و مدرسهای این نوع تسلط وجود داشته باشد.
نقش خانواده و معلمان در پرورش کودکان
عامل دیگری که تاثیر دارد مدرسه و معلمان هستند. مدرسه نقش مهمی در شکوفایی خلّاقیتهای کودکان دارد. عواملی نظیر تکالیف زیاد، حفظ کردن مطالب، داشتن انتظارات یکسان از تمام دانش آموزان و توجه نداشتن به تفاوتهای فردی با وجود کلاسهای پرجمعیت و سرانجام عدم شناخت ویژگیهای کودکان خلاق، قدرت خلاقیت کودکان (بخصوص در سنین ۸ ـ ۱۰ سالگی) را کاهش میدهد. زمانی که کودک مجبور میشود با معیارهای مدرسه سازگار شود و به ناچار از رفتار هم سن و سالان خود پیروی خواهد کرد.
روشهای مختلفی برای پروش دادن دانش آموزان
معلمان میتوانند با داشتن نگرش متفاوت به موضوعات درسی، استفاده از روشهای مختلف تدریس و راهکارهای متفاوت، تغییر در ابزار ارزشیابی و سنجش دانش آموزان را پرورش دهند.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: