رویکرد مدارس از مشق‌محوری باید تغییر کند

0
رویکرد مدارس از مشق‌محوری باید تغییر کند
وزیرآموزش و پرورش درجمع معاونان پرورشی و مدیران سازمان دانش آموزان سراسر کشور گفت: گستره فرآیند تربیت در مدارس کشور بسیار وسیع تر از فعالیت‌های فوق برنامه‌ای است که بر عهده معاونان پرورشی است.

به گزارش ایسنا، پیش از ظهرامروز فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی دو روزه معاونان پرورشی و فرهنگی و مدیران سازمان دانش آموزی استانها در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: تسلط آموزش در مدارس باعث شده است پرورش از آموزش تفکیک شود و مظلوم بماند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: رویکرد مدارس باید از مشق محوری، دیکته محوری وحافظه محوری که ذهن دانش آموز را درگیر می کند و او را از لذت فراگیری علم محروم می کند، تغییر کند.

وی ایجاد رقابت در بین دانش آموزان را یکی از آسیبها دانست و تصریح کرد: اگر سیستم آموزشی را بررسی کنیم، رقابت محوری بسیارپررنگ است و دانش آموزان رتبه بندی می شوند و اعلام این رتبه ها که معمولا با تکیه بر نمرات دروس پایه مانند ریاضی، علوم و فیزیک صورت می گیرد، تأثیر منفی بر روحیه دانش آموزان ضعیف در دروس مذکور می گذارد.

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به اهمیتی که خانواده ها برای رتبه های درسی دانش آموزان قائل هستند، خاطرنشان کرد: پیامد رقابت محوری در مدرسه ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان است و اعتماد به نفس آنان را از بین می برد و موجب می شود همواره احساس شکست کنند، این در حالی است که یک دانش آموز ممکن است در درس ریاضی ضعیف باشد، اما در درس هنر و یا تربیت بدنی جزو نفرات برتر باشد.

دانش آشتیانی اظهارکرد: اگر دانش آموزی احساس ضعف کند، دچارآسیب روانی شده و از مسیر رشد خارج می شود که از این موضوع جامعه آسیب می بیند.

وی حفظ روحیه شادابی در مدارس را بسیار مهم دانست و افزود: مدیران به زنگ ورزش توجه ویژه‌ای داشته باشند و از تسلط سایر دروس بر ساعات تربیت بدنی جلوگیری کنند.

وزیر آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: اگر فکر کنیم تربیت در مدرسه تنها برعهده مربی پرورشی است، این آغاز انحراف  نسبت به مسائل تربیتی است، زیرا فرآیند تربیت وسیع تر از یک فعالیت فوق برنامه معاون پرورشی است.

وی افزود: مربی پرورشی باید در مدرسه کار بسترسازی تربیت را برعهده داشته باشد، زیرا مسئولیت تربیت تنها برعهده مربی تربیتی نیست، بلکه همه عوامل انسانی و حتی عوامل فیزیکی فضای آموزشی از جمله نظم موجود در محیط مدرسه، در تربیت دانش آموزان مؤثر است.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: تغییر نگاه ما نسبت به تربیت اولین گامی است که باید برداشته شود و مدیریت تربیت در مدرسه باید در دستور کار قرار گیرد و همه عوامل مؤثر در تربیت باید آموزش ها و مهارت های لازم درخصوص نحوه تعامل با دانش آموزان را فراگیرند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی الگوپذیری دانش آموزان در مدرسه را مهم ترین عامل تربیت دانست و افزود: کلیه عوامل موجود در فضای مدرسه از نظافت و پاکی محیط مدرسه گرفته تا رفتار عوامل انسانی نقش مستقیمی در تربیت دانش‌آموزان دارند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,706 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اسفند 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir