آیا ترک یکباره متادون امکان پذیر است؟

0
آیا ترک یکباره متادون امکان پذیر است؟
دارویی اعتیاد آور که از آن به عنوان درمان دارویی برای دردهای شدید و همچنین ترک اعتیاد به برخی مواد مخدر استفاده می‌شود؛ بله این ماده مخدر چیزی نیست جز متادون. در صورت عدم آگاهی و استفاده‌های نادرست از آن بدون تجویز پزشک به شدت می‌تواند اعتیادآور باشد و به اندازه مخدر‌هایی مانند هروئین یا حشیش خطرناک شود. متادون مخدری است که در صورت عادت فرد به مصرف کردن آن ،حتماً باید روند درمانی ترک متادون تحت نظر پزشک صورت گیرد. در این مقاله قرار است به بررسی ترک یکباره متادون، عوارض آن و روش های جایگزین بپردازیم، پس در کلینیک دکتر جوادی همراه ما باشید.

اعتیاد به متادون و ترک اعتیاد آن
در هر کلینیک ترک اعتیاد یا مراکز سم‌زدایی بدن، شاهد تابلوهای تبلیغاتی ترک اعتیاد بدون درد با متادون هستیم. درست است که از مخدر متادون برای ترک اعتیاد تدریجی و کاهش دوز مخدر‌های مصرفی برای بیماران استفاده می شود، اما در صورتی که میزان مصرف متادون تحت نظر پزشک متخصص نباشد به شدت اعتیادآور می شود. از آنجایی که برخی افراد متادون را به عنوان یک داروی افیونی می شناسند، تصور می‌کنند که روش‌های ترک اعتیاد به آن چندان جدی نیست و می توانند متادون را به یکباره ترک کنند. برای رسیدن به پاسخ صحیح ابتدا باید بررسی کنیم که آیا ترک مصرف ناگهانی متادون امکان پذیر است یا خیر.

 

 
 

 


ترک یکباره متادون چگونه است؟
متادون یک داروی کمکی برای درمان اعتیاد به مواد مخدر افیونی است که خودش خاصیت مخدری دارد. امروزه جملات تبلیغاتی زیادی مبنی بر ترک یکباره متادون رواج یافته است. باید بدانید که ترک ناگهانی و غیر اصولی متادون توسط افرادی که به دوز بالای این ماده اعتیاد دارند یا دو تا سه بار در روز متادون مصرف می کنند، خطرناک است. حتی در بسیاری از موارد احتمال مرگ را به همراه دارد. از آنجایی که مصرف طولانی مدت متادون می‌‌تواند منجر به وابستگی شود، در نتیجه هنگامی که به طور ناگهانی قطع می‌شود ممکن است بیمار با مشکلات خفیف تا شدید ناشی از ترک روبرو شود. در نتیجه ترک متادون به طور ناگهانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

عوارض ترک یکباره متادون
مصرف متادون برای افراد مبتلا به سوء مصرف هروئین، مانند استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی است. اما برای ترک آن باید با تجویز پزشک و استفاده از دارو‌های جایگزین، مصرف متادون به مرور زمان به حداقل میزان ممکن برسد؛ در غیر این صورت علائمی نظیر موارد زیر می تواند سلامتی فرد بیمار را به خطر بیاندازد.

عوارض فیزیکی ترک ناگهانی متادون
عوارض جسمی ترک غیر اصولی متادون علائمی نظیر اختلال خواب و بی‌خوابی، بدن درد بخصوص پا درد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اختلالات و کاهش میل جنسی، کاهش فشار خون، بی ‌اشتهایی، ضعف، خارش و اختلال در بینایی را به همراه دارد.

عوارض روحی ترک ناگهانی متادون
عوارض روحی و روانی که در پی ترک ناگهانی متادون در فرد رخ می دهند معمولاً به ‌خاطر تأثیر دارو بر روی دستگاه اعصاب مرکزی ایجاد می شوند. اثرات روانی مصرف و ترک ناگهانی این دارو می‌‌تواند توهم شنوایی، پرورش افکار خودکشی، هذیان، جنون، اضطراب، هیجان و افسردگی را ایجاد کند.

تفاوت ترک ناگهانی شربت متادون با قرص متادون در چیست؟
تفاوتی نمی کند ترک زولپیدوم و متادون باشد یا ترک تریاک و ماری جوانا؛ هر ماده مخدری که فرد مدت‌ها به مصرف آن اعتیاد داشته باشد، نباید بدون مشورت پزشک و به طور ناگهانی قطع شود. در مورد داروی متادون هم به همین صورت است، قرص یا شربت آن فرقی ندارد بلکه مهم‌ترین عامل در پیش گرفتن یک روند صحیح و علمی در کلینیک‌های معتبر برای اقدام به ترک اعتیاد است. اگر شما یا هر یک از نزدیکان شما با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، به یاد داشته باشید که برنامه‌های حرفه‌ای سم‌زدایی متادون در کلینیک دکتر جوادی می‌تواند بهترین و کم عارضه‌ترین روش ترک اعتیاد به متادون باشد.

 

 
 

 


مدت زمان لازم برای ترک یکباره متادون چند روز است؟
با توجه به اینکه متوجه شدیم ترک یکباره هر ماده مخدری می تواند چه مضرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، حالا باید ببینیم که مدت زمان اصولی برای ترک اعتیاد به متادون چقدر است. در واقع زمان لازم برای ترک اعتیاد کامل بیمار معتاد به متادون، با توجه به میزان مدت زمان مصرف می تواند متفاوت باشد. نکته حائز اهمیت در اینجا به کارگیری روش‌های درست برای کنار گذاشتن مصرف متادون است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,944 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 بهمن 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir