فقدان حس بویایی خطری بزرگ!

+2
فقدان حس بویایی خطری بزرگ!
برخی از دانشمندان معتقدند: فقدان حس بویایی به عنوان یک نشانه در تشخیص خطر مرگ تا پنج سال آینده خبر می دهد.
به گزارش ایرنا از نیوساینس محققان دانشگاه شیکاگو آمریکا این نتیجه را از تحقیقی با جامعه آماری سه هزار نفر در سنین 57 تا 85 ساله کسب کردند . نتایج این تحقیق نشان داد که کاهش قدرت بویایی در افراد به ویژه سالمندان مهمترین علامت مواجهه با مرگ تا پنج سال بعد است.

در این تحقیق پنج بوی نعنا، ماهی، پرتغال، گل سرخ و چرم برای شرکت کنندگان ارائه شد.

پروفسور ج.پینتو مدیر این پروژه تحقیقاتی گفت: بویایی نقش قناری را در معدن زغال سنگ دارد. پیشتر معدنچیان معادن زغال سنگ با خود قناری به اعماق تونل ها می بردند چون نشت گازهایی مثل دی اکسید کربن و متان جان قناری ها را سریعتر از انسان می گیرد بنابراین معدنچیان از خطر مطلع شده، فرصت داشتند به سطح زمین برگردند.

آزمایش دانشگاه شیکاگو پنج سال به طول انجامید. در پایان 39 درصد کسانی که در این تست بو پایین ترین نمره را گرفته بودند، در قید حیات نبودند. از بین آنها که تا حدی بویایی شان کم شده بود 19 درصد از دنیا رفته بودند و تنها 10درصد کسانی که بویایی سالم داشتند دیگر زنده نبودند.

به گفته پینتو معمولا قدر سیستم بویایی به اندازه کافی دانسته نمی شود در حالیکه در زندگی روزمره نقش بسیار مهمی دارد. تحقیقات نشان می دهد که کاهش بویایی مستقیما باعث مرگ نمی شود اما علامت آن است، زنگ خطری که به سرعت درباره آسیب وارده هشدار می دهد.

کارکرد این سیستم این گونه است که اختلال در بویایی نشانگر اختلال در نظام ترمیم سلولی در بدن است چون بویایی سالم به تولید و جایگزینی سلول های بنیادی در مخاط بینی بستگی دارد.

اختلال بویایی هم پیش از هر چیز دیگر خبر از نقص ترمیم در بدن و شتاب گرفتن پیری می دهد.بویایی، حس منحصر به فرد وابسته به سلول های بنیادی است بنابراین ممکن است نمایانگر قابلیت بازسازی بدن در زمان تغییرات تخریبی پیری و یا علامت توانایی بدن در ترمیم فیزیولوژیک باشد.

طبق این گزارش، بویایی همچنین نخستین سیستمی است که تاثیر یک عمر آسیب سموم و آلاینده های محیطی یا عوامل و میکروب های بیماری زا را بر بدن نشان می دهد: عصب بویایی (زوج اول اعصای مغزی) تنها عصب مغزی است که با دنیای بیرون در ارتباط مستقیم است. بنابراین آلودگی، سموم و عوامل بیماری زایی که از راه تنفس وارد بدن می شوند، از راه این عصب به دستگاه عصبی مرکزی (مغز) می رسند و آسیب مستقیمی وارد می کنند که منجر به مرگ می شود. سلامت بویایی بخصوص در سنین بالا نشانه مهم سلامت بدن است

محققان معتقدند این آلاینده ها، میکروب ها و ویروس ها بطور غیر مستقیم به عصب بویایی آسیب می زنند چون باعث بیماریهایی مثل بیماری های ریوی و قلبی عروقی می شوند و این بیماری ها نیز به عصب بویایی آسیب می زنند.

محققان پیشتر گزارش دادند: آلودگی ذرات معلق، مرگ یا عوارض بیماری را افزایش می دهد، در عین حال که قدرت بویایی را کاهش می دهد.

دکتر پینتو می گوید:نباید مردم را وحشت زده کرد. زیرا بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آلرژی و سینوزیت چرکی هم می تواند بر بویایی تاثیر بگذارد بنابراین تشخیص این موضوع کاملا با پزشک است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,708 بازدید

    0 نظر

    درج: 24 مهر 1393

    توسط: safari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir