میوه های انرژی زا کدامند؟

0
میوه های انرژی زا کدامند؟

 ساعت 3 بعد از ظهر است و شما احساس خستگي شديدي مي‌كنيد. اين احساس آنقدر قوي است كه مانع انجام فعاليت‌هاي روزانه و تمركز شما مي‌شود.

در چنين موردي، شما براي بازيابي انرژي تخليه شده تان چه مي‌كنيد؟

برخي افراد به سراغ يك ماده غذايي شيرين مانند شكلات مي‌روند. برخي ديگر نيز دوست دارند يك نوشيدني كافئين دار، مانند قهوه يا چاي بنوشند. اما كمتر كسي ترجيح مي‌دهد براي افزايش انرژي، به سراغ ميوه‌ها برود. شايد علت اين موضوع، عدم آگاهي بسياري از ما از خاصيت انرژي زايي برخي ميوه‌ها باشد. تصور اكثر ما اين است كه مواد انرژي زا بايد حتما پر كالري و يا بسيار شيرين باشند. اما اين تصور هميشه صحيح نيست.

بدن ما براي بازيابي انرژي علاوه بر كالري، به ويتامين‌هايي نظير تيامين (B1)، ريبوفلاوين (B2) و پيريدوكسين (B6)نياز دارد. تيامين در ميوه‌هايي نظير هندوانه، خيار، طالبي، پرتقال و آناناس موجود است. موز، هلو، سيب و زردآلو نيز از منابع غني ريبوفلاوين محسوب مي‌شوند. براي دريافت پيريدوكسين نيز مصرف موز و آواكادو را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. املاحي نظير فسفر، روي، يد، مس و آهن نيز براي افزايش انرژي ضروري هستند. اما در اين ميان، نبايد نقش حياتي آب را ناديده گرفت.بخش عمده (60 الي 70 درصد) بافت‌هاي بدن ما از آب تشكيل شده است.

به همين دليل هم آب نقش مهمي در سلامت بدن دارد و فعاليت‌هاي اندام‌هاي گوناگون به وجود آن بستگي دارد. كمبود آب موجب كاهش تمركز و احساس خستگي مي‌شود. از آنجا كه بدن ما توانايي ذخيره آب را ندارد و مقادير اضافي آن را دفع مي‌كند، لازم است هر يك از ما روزانه به ميزان كافي آب بنوشيم. اما براي دريافت آب، مي‌توانيد از روش‌هاي متنوع، از جمله مصرف انواع ميوه استفاده كنيد. ميوه‌ها منابع بسيار خوبي از آب هستند كه علاوه بر طعم خوب، نياز بدن شما به اين مايع حياتي را نيز برطرف مي‌كنند. در ادامه به معرفي برخي ميوه‌هاي انرژي زا مي‌پردازيم.

موز

خوردن موز موجب افزايش سريع انرژي مي‌شود. موز داراي مقادير زيادي كربوهيدرات است (در هر 100 گرم، حدود 32 گرم كربوهيدرات وجود دارد). موز همچنين منبعي غني از انواع ويتامين‌ها و مواد معدني است. ويتامين‌هاي گروهB و فسفر از مهم‌ترين اين ويتامين‌ها و املاح هستند. موز تركيبي است از گلوكز طبيعي، فيبر خوراكي و ساير مواد مغذي ضروري براي بدن. به همين دليل هم يكي از ساده و ارزان‌ترين راه‌هاي افزايش انرژي در يك روز پركار، مصرف موز است.

انگور

دانه‌هاي انگور داراي مقدار زيادي گلوكز هستند. هرگاه احساس كسلي و بي‌حالي كرديد، كافيست به اندازه يك ليوان دانه‌هاي انگور يا آب آن را مصرف كنيد. خواهيد ديد كه خيلي زود انرژي‌تان افزايش خواهد يافت و حالتان بهتر خواهد شد. اما مهم‌تر از گلوكز آبي است كه در انگور وجود دارد. هر يك پيمانه انگور داراي 136 گرم آب است. افزايش آب بدن باعث مي‌شود شما احساس تازگي و نشاط كنيد. به همين دليل، انگور يكي از بهترين ميوه‌هاي انرژي زا محسوب مي‌شود. البته اگر شما مبتلا به ديابت هستيد، بهتر است از مصرف اين ميوه به دليل گلوكز بالاي آن خودداري كنيد.

سيب

به گزارش محققان دانشگاه كينگ، تاثير سيب در از بين بردن خواب آلودگي صبح زود بيشتر از قهوه است. سيب خام كه تركيبي از كربوهيدرات (حدود 25 درصد از سيب را كربوهيدرات‌ها تشكيل مي‌دهند)، فيبر و گلوكز است، به آرامي هضم و توسط بدن جذب شده و به همين دليل انرژي موجود در آن به تدريج وارد بدن مي‌شود. سيب اگر پخته يا آب آن گرفته شود، اين خاصيت انرژي‌زايي را از دست مي‌دهد. از طرف ديگر، اگر سيب به همراه پوستش مصرف شود، اين خاصيتش افزايش مي‌يابد.

خرما

تقريبا همه ما علم كافي به انرژي‌زا بودن خرما داريم يا آن را مستقيما تجربه كرده ايم. حدود 30 درصد از بافت خرما را گلوكز تشكيل مي‌دهد. به همين دليل هم خرما تا به امروز يكي از مهم‌ترين منابع گلوكوز شناخته شده است. خرما نه تنها انرژي بدنتان را خيلي سريع بازيابي مي‌كند، بلكه حاوي مقادير قابل توجهي آنتي اكسيدان نيز هست كه به دليل همين ويژگي، خوردن آن به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند. همچنين مبارزه آنتي اكسيدان‌ها با راديكال‌هاي آزاد از تخريب سلولي جلوگيري مي‌كند. نتيجه همه اين موارد، افزايش انرژي بدن است. البته توجه داشته باشيد كه مصرف بيش از حد خرما موجب افزايش وزن مي‌شود. اما اگر اين موضوع را ناديده بگيريم، مي‌توان گفت خرما يكي از بهترين گزينه‌ها براي مصرف به عنوان ميان وعده است.

زردآلو

هرچند كه زردآلو را تنها مي‌توان در فصول گرم سال در بازار پيدا كرد، اما به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا مي‌توانيد از خواص متعدد اين ميوه تابستاني بهره ببريد. زرد آلو علاوه بر طعم فوق العاده، داراي قند طبيعي است. همين قند به افزايش انرژي بدن كمك مي‌كند. همچنين ميل شما را به مصرف ساير ميان وعده‌هاي مضر و سرشار از چربي‌هاي ترانس، نظير انواع كيك و بيسكوئيت، كاهش مي‌دهد. ويتامينB6 و ويتامين A از ديگر مواد مغذي موجود در زردآلو هستند.

آناناس

آناناس را نبايد صرفا يك ميوه لوكس و خوش طعم دانست. اين ميوه مي‌تواند به سرحالي شما در مواقع خستگي و بي‌حالي كمك كند.آناناس نه تنها طعمي عالي دارد، بلكه تركيبي است از ويتامين‌ها و مواد معدني متنوع. ويتامينB1، B6،C، منگنز و روي از جمله اين ويتامين‌ها و مواد معدني هستند. همچنين آناناس داراي مقدار زيادي فيبر خوراكي است. فيبر به بهبود عملكرد سيستم گوارش كمك زيادي مي‌كند.

پرتقال

پرتقال و ساير انواع مركبات از جمله نارنگي و ليمو شيرين موجب افزايش آدرنالين در بدن مي‌شوند. پرتقال نسبت به ساير انواع مركبات آب، فيبر، كربوهيدرات و ويتامين‌هاي بيشتري دارد. به همين دليل انرژي بدن را سريع تر افزايش مي‌دهد. از سوي ديگر، ثابت شده است كه مصرف مركبات در تقويت سيستم ايمني بدن موثر است. قوي بودن سيستم ايمني بدن نيز به خودي خود در بالا ماندن انرژي موثر است.

 

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,073 بازدید

    0 نظر

    درج: 30 شهریور 1393

    توسط: safari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir