نقطه ای که آب اقیانوس آرام را می بلعد!

+1
نقطه ای که آب اقیانوس آرام را می بلعد!
بعضی ها به آن گودال مرگ می گویند، افرادی آن را چاه اقیانوس آرام می خوانند و حتی بعضی از مردم آن را دروازه جهنم می دانند! چاه تور در اقیانوس آرام یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی در اقیانوس آرام است. این جا انگار حفره ای است که آب اقیانوس آرام را می بلعد، در حالی که هیچ وقت پر نمی شود. اما چه رازی پشت این پدیده عجیب نهفته است؟ آیا واقعا این آب به جایی در دوردست ها می رسد؟

چاه تور در اقیانوس آرام

وقتی در بخشی از ساحل اورِگان (Oregan) می نشینید، می توانید یک پدیده اقیانوسی را مشاهده کنید. حفره ای که مانند یک گردآب، دریا را به درون می کشد اما پر نمی شود و از بین هم نمی رود. گفته می شود که هیچ کسی تا به حال از بالا انتهای این حفره را ندیده است. مردم محلی در گذشته از این جا می ترسیدند و فکر می کردند که ممکن است ناگهان به درون آن کشیده شوند. داستان ها و افسانه هایی نیز در این مورد در قدیم بین مردم بوده است که با تحقیق کارشناسان و مطالعه دانشمندان در مورد آن این مسائل حل شده است.

چاه تور در منطقه کیپ پرپتوآ سنیک (Cape Perpetua Scenic) واقع شده است و یک چاه مانندی است که با سنگ های بازالتی تشکیل شده است. طبقه گفته گری هیز (Gary Hayes)، ناشر مجله کوست اکسپلورر، این ویژگی به احتمال زیاد به عنوان یک غار دریایی که توسط امواج فرو می ریزد، شناخته می شود. این غار آب را به درون می کشد، تا انتها می برد و در آخر مثل اسپری آب را به بیرون می فرستد و شاید در برخی مواقع به شکل موج به انتها برساند.

اگر شکل دایره ای آن را در نظر نگیریم، این پدیده، با خیلی از پدیده های دیگری که در اطرافش هستند و کمی به آن شباهت دارند مانند Cook’s Chasm، فرقی ندارد. اما چیزی که اینجا باعث شده، چاه تور در اقیانوس آرام بسیار جذاب و عجیب شود، همین شکل و نزدیک بودن آن به ساحل است.
با اینکه این پدیده بسیار هولناک و عمیق به نظر می رسد اما واقعیت این است که ارتفاع آن تنها ۶ متر است و به خاطر حجم آبی که مخصوصا در زمان مد دریا به آن کشیده می شود، این عمق بی انتها دیده می شود.

آیا چاه تور در اقیانوس آرام خطرناک است؟

شاید ظاهر این چاه بسیار ترسناک و کشنده به نظر برسد اما چاه تور آن چنان هم که فکر می کنید خطرناک نیست، حداقل می شود گفت که از آنچه که مردم می گویند خطرناک تر نیست.
ویکی پنوِل (Vicki Penwell)، سرپرست محیط بانان این منطقه یعنی جنگل ملی Siuslaw، گفته است که این پدیده قطعا یک نقطه خطرناک است، اما نه به دلایلی که مردم به طور کلی فکر می کنند.

او در وقت مصاحبه اش گفت، از ماه مه، در این محل سه حادثه رخ داده است، همه آن ها افرادی بودند که به خاطر ویژگی های این پدیده در معرض امواج قرار گرفته اند. آنها توسط این چاه بلیعده نشدند و یا توسط دروازه آن به جهنم فرستاده نشدند؛ بلکه فقط به خاطر سنگ های تیز و برنده ای که در اینجا وجود داشته، دچار آسیب هایی شده اند.

ویکی پنوِل در نهایت گفته است که چیزی که این جا خطرناک است و باید از آن دوری کنید همین اقیانوس است و چاه تور به خودی خود جای وهم انگیز و خطرناکی نیست.

یک موج گره خورده می تواند شما را به یک حفره بکشد و در هر کجای ساحل اورگان بکشاند، چه شما در لبه چاه تور ایستاده باشید و یا در حال قدم زدن در ساحل باشید. چاه تور فقط شکل و شمایل شگفت انگیز و منحصر به فردی دارد و رفتار طبیعی خاصی را از خود نشان می دهد. این دو ویژگی را که کنار بگذاریم، تنها یک حفره سنگی دیگری است که در نقاط مختلفی از جهان وجود دارد و آنقدرها هم که فکر می کنید ترسناک و شیطانی و حتی مرموز نیست.
اما خب به هر حال اقیانوس همیشه خطرهای خودش را دارد و بهتر است که در جاهایی که زیاد امن به نظر نمی رسند، قدم نزنیم و به این حفره نزدیک نشویم، چرا که علاوه بر موج های سهمگین آن، صخره ها بسیار تیز هستند و به شما آسیب می زنند.

اما هنوز چیزی وجود دارد که مردم را نزدیک می کند. در یک بعد از ظهر تابستان، گروهی از گردشگران در اطراف لبه محتاطانه جمع می شوند، درون آن را تماشا می کنند، با یک کنجکاوی سیری ناپذیر به کارشان ادامه می دهند و از این جاذبه طبیعی لذت می برند.
همانطور که گفتیم این جاذبه در زمانی که دریا در حالت مد قرار دارد دیدنی تر است. پس اگر عکاس هستید و یا حتی می خواهید این حفره را هیجان انگیزتر از مواقع عادی ببینید، پس منتظر مد باشید تا چندین عکس بسیار زیبا از این حفره دریایی بگیرید.

در اطراف این منطقه چاه های صخره ای و ناهمواری های طبیعی زیادی وجود دارند اما خب این جاذبه از بقیه دیدنی تر می باشد. شاید واقعا چیزی جادویی در آن وجود دارد که مردم هرگز از دیدن آن سیر نمی شوند و با اینکه افراد می دانند که به چه دلیل آب به داخل کشیده می شود اما هنوز هم با تعجب به آن نگاه می کنند و به بقیه نیز دیدن این جاذبه را توصیه می کنند.

مسیر دسترسی

برای اینکه به چاه تور در اقیانوس آرام دسترسی پیدا کنید، می توانید به Cook’s Chasm در ۴ کیلومتری جنوب مرکز بازدید کنندگان کیپ پرپتوا (Cape Perpetua Visitor Center) در اورگان بروید. از آن جا می توانید حفره را از نقطه های مشخص شده ببینید و یا چند پله پایین تر بیایید تا چشم انداز بهتری به آن داشته باشید.

شما همچنین می توانید از مسیرهای متعددی که در منطقه کیپ پرپتوآ سنیک وجود دارند، این جاذبه را ببینید و از تماشایش لذت ببرید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,064 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir