چرا با اینکه درس می‌خوانم نتیجه نمی‌گیرم؟

چرا با اینکه درس می‌خوانم نتیجه نمی‌گیرم؟

سوال 1 : چرا با این که (خوب) خواندم نتیجه ام خوب نشد؟
این موضوع چند دلیل دارد ببینید کدام یک مربوط به شماست:
1) ممکن است موقع درس خواندن تمرکز کافی نداشته اید و در موقع درس خواندن دچار پرش ذهن شده باشید.
2)  ممکن است درس ها را سطحی و سریع خوانده باشید و مفهوم ها را  کامل و خوب یاد نگرفته باشید 
3) ممکن است درس خوانده باشید ولی مساله حل نکرده باشید یا این که به اندازه ی کافی تست نزده باشید 
4)ممکن است چندین باردرس را از روی کتاب یا جزوه  خوانده باشید اما برای خودتان و بدون مراجعه به کتاب ، مطالب را بازگو نکرده باشید . بهتر است فقط یک بار بخوانید اما چند بار بدون نگاه کردن به کتاب برای خودتان بازیابی کنید و هر کجا بلد نبودید به متن مراجعه کنید . 
5)یک دلیل مهم دیگر این است که فکر کرده اید خوب خوانده اید بنابراین در جلسه ی امتحان ، به همه یا بیشتر سوال ها جواب داده اید و نمره های منفی ( اشتباهاتتان ) زیاد شده باشد
6)و یک دلیل مهم دیگر پیشرفت کرده اید اما به اندازه ای که دلتان می خواسته است نمره ی کامل نگرفته اید بنابراین از نتیجه تان ناراضی هستید .

سوال 2 : برنامه مدرسه ام با آزمون هماهنگ نیست چکار کنم؟
ممکن است در یک یا دو درس شما در مدرسه کمی عقب تر از برنامه ی آزمون ها باشید . راه چاره چیست؟ 
اولین راه این است که مشخص کنید در کدام درس عقب تر هستید ؟ و چند صفحه عقب تر هستید ؟ این کار سبب می شود نگرانی تان کم شود و بدانید فقط در یکی دودرس و آن هم فقط چند صفحه عقب هستید.
دومین راه این است که در قسمت هایی که عقب هستید به سوال ها جواب ندهید و تمرکز خود را روی آن صفحه هایی بگذارید که در مدرسه خوانده اید به این ترتیب با تمرکز بیشتر سوال های بیشتری را جواب می دهید و نمره تان هم بهتر می شود 
سومین راه این است که هم به خودتان و هم  به پدر و مادر خود بگویید و در دفتر برنامه ریزی بنویسید که به سوال های آن درس جواب نخواهید داد. علت را هم بگویید : من این درس را هنوز در مدرسه نخوانده ام 
چهارمین راه این است : آن صفحه ها و آن درس ها را خودتان پیش خوانی کنید . شما منابع مختلفی را دارید و می توانید درس ها را قبل از این که معلمتان تدریس کند خودتان بخوانید. آیا تا به حال برای یادگیری زبان یا موسیقی یا برنامه نویسی کامپیوتر یا تایپ یا کارهای دیگر به کمک کامپیوتر و اپ های مختلف چیزی را خودتان یاد گرفته اید ؟ برای یادگیری درس ها چطور ؟ آیا وقتی کوچک تر بودید قبل از تدریس معلم خودتان درس ها جلوتر می خواندید ؟
 
سوال 3 : توهم یادگیری، توهم فراموشی ، توهم تسلط . کدام را دارید؟ آیا می دانید این توهم ها چه هستند ؟ 
توهم یادگیری یعنی فکر می کنم درسی را بلد هستیم اما در جلسه ی آزمون متوجه می شویم که اشتباه فکر می کردیم و آن درس را واقعا بلد نیستیم و نمی توانیم به سوال ها جواب بدهیم.
توهم فراموشی برعکس به این معنی است که فکر می کنیم همه چیز را فراموش کرده ایم یا این که بعضی چیزها را فراموش کرده ایم و بلد نیستیم اما وقتی به سوال ها جواب می دهیم متوجه می شویم که خیلی از سوال ها را می توانیم جواب بدهیم .
توهم تسلط این است که کاری را بارها خوب اجرا کرده ایم یا درسی را خوب بلد هستیم  و فکر می کنیم مسلط هستیم اما برای بار بعد که می خواهیم آن کار را انجام دهیم یا اگر موضوع مربوط به درس است وقتی می خواهیم به سوال ها جواب بدهیم یا این که در کلاس کنفرانس بدهیم موفق نمی شویم .
آیا شما چند تا و کدام یک از این توهم ها را در درس خواندن یا کارهای دیگر دارید ؟
راه حل برطرف کردن این توهم ها چیست ؟
پاسخ ساده است : زیاد امتحان بدهید و زیاد مساله و تست حل کنید .زیاد تمرین کنید . وقتی آزمون می دهید متوجه می شوید بعضی چیزها که فکر می کنید بلد نیستید یا این که فکر می کنید فراموش کرده اید  واقعا بلد هستید و برعکس بعضی چیزها که فکر می کنید بلد هستید یا این که مسلط هستید واقعا بلد نیستید و باید دوباره تمرین کنید . آزمون ها و تمرین ها سبب می شود شما شناخت درست تری از خودتان پیدا کنید و تشخیص دهید که وقتتان را روی موضوعات چموش تر بگذارید و برای موضوعاتی که خوب یادگرفته اید کمتر وقت بگذارید . آزمون و تحلیل آزمون سبب می شود وقت خود را درست تنظیم کنید و برای هر کاری به همان اندازه وقت بگذارید که واقعا نیاز هست . نه کمتر و نه بیشتر .

سوال 4 : چرا سوال های آزمون های تستی سخت است؟
1- میزان سختی آزمون ها در پایه های مختلف فرق می کند . برای دبستانی ها و متوسطه ی اول دشواری سوال ها کمتر است . البته برای ششمی ها و نهمی ها درقسمت آزمون های آمادگی برای تیزهوشان ، سوال ها دشوارتر از آزمون اصلی هستند .
2- شما می دانید که همه ی سوال های آزمون دشوار نیستند و همین طور همه ی سوال های آزمون ساده نیستند . شرکت کنندگان آزمون هم از مدارس مختلف و از نقاط مختلف کشور هستند بنابراین سطح دشواری سوال ها به گونه ای است که همه می توانند به تعدادی از سوال ها پاسخ بدهند و از سوی دیگر همه ی دانش آموزان با سوال هایی رو به رو می شوند که چالشی هستند و به راحتی نمی توانند پاسخ دهند .
3- آزمون ها به گونه ای تنظیم می شوند که دانش آموزان تازه وارد و با پایه ی درسی متوسط نا امید نشوند و دانش آموزان پرکارتر و قوی تر مغرور نشوند و همه ی دانش آموزان انگیزه ای برای ادامه دادن و حرکت به جلو داشته باشند 
4- یکی از هدف های اصلی بیشتر دانش آموزان این است که خود را برای آزمون های اصلی ( مثل آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان ونمونه دولتی و  کنکور ) آماده کنند . بنابراین بهتر است که سطح سوال ها در حدی باشد که آن ها بعدا در امتحانات اصلی مشکل پیدا نکنند و جا نخورند . معمولا در آزمون های اصلی در یک یا دو درس دانش آموزان با سوال های سخت مواجه می شوند پس بهتر است در شرایط تمرینی خود را برای روز اصلی آماده کرده باشند .


سوال 5 : در جلسه ی آزمون بی دقتی هایم زیاد است چکار کنم بی دقتی هایم کم شود ؟ 
اولا بی دقتی ها را از اشتباهات جدا کنید . اشتباهات ریشه و علت درسی و علمی دارد . یعنی مفهوم را خوب یاد نگرفته اید یا روش های حل مساله و تست  را بلد نیستند یا این که در دام آموزشی می افتند . اما بی دقتی ها متفاوت هستند مثلا یک سوال را اصلا نمی بینید یا گزینه ها را جابه جا وارد می کنید . پس در اولین قدم بی دقتی ها را از اشتباهات جدا کنید .
یک راه حل خیلی موثر : برای کم کردن بی دقتی ها و کم کردن اشتباهات یک راه حل خیلی خوب وجود دارد . اشتباهات خود را در یک دفتر بنویسید . بی دقتی های خود را هم در یک جا بنویسید . روی اشتباهات کار کنید و موضوع را خوب یاد بگیرید . از دیدن اشتباهات خوشحال شوید . اشتباهات شما صندوقچه ی جواهرات شماست . این ها یادگیری های ناقص شما هستند . اشتباهات ، فراموش شده ها و شک دارها همگی یادگیری های ناقص شما هستند . اشتباهات و یادگیری های ناقص به شما علامت می دهند که روی کدام مطالب باید بیشتر وقت بگذارید . معمولا وقتی مطلبی را که یک بار اشتباه جواب داده بودید خوب یاد می گیرید روی آن مطلب خیلی بیشتر و دائمی تر و مطمئن تر مسلط می شوید حتی بیشتر و بهتر از مطلبی که بار اول و زود یاد گرفته بودید.
بی دقتی هایتان را هم در یک جای دیگر بنویسید و هر بار که در خانه یا در حوزه امتحان می دهید دوباره بی دقتی ها را مشخص کنید و در همان جا اضافه کنید . پس از مدتی متوجه می شوید که انواع بی دقتی های شما کدام است و پس از این که یک بی دقتی را دو سه بار تکرار کردید حواستان را جمع می کنید که دیگر آن بی دقتی تکرار نشود . 
به جای این که ناراحت بشوید که چرا اشتباه دارید و چرا بی دقتی می کنید . از اشتباهاتتان خوشحال شوید و روی آن ها کار کنید تا مسلط شوید . بی دقتی ها را هم در جایی بنویسید ، بی دقتی هایتان را بشناسید . پس از چند باردر برابر بی دقتی ها واکسینه خواهید شد و آن بی دقتی ها را تکرار نخواهید کرد . 

Avatar
فرستنده: u-120852 [آفلاین]

امتیاز دهید :
+2
آمار
628 نفر بازدیدکننده
2 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir