روش مطالعه زیست دهم تجربی برای کنکور

روش مطالعه زیست دهم تجربی برای کنکور

درس زیست مهم ترین درس برای داوطلبان کنکور تجربی می باشد و تسلط کامل روی این درس برای رسیدن به رتبه های برتر کنکور لازم و ضروری است. درس زیست شناسی دهم تجربی هم اولین مجموعه از دروس زیست شناسی است که تسلط بر روی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. کتاب زیست دهم نظام جدید شامل 7 فصل هست که 5 فصل اول جانوری و 2 فصل آخر گیاهی است. رتبه های برتر کنکور به دقت با محتویات این کتاب آشنا بودند و برای یادگیری زیست دهم از هیچ نکته ای عبور نمی کردند؟ حالا شاید برای شما سوال شود که بهترین روش مطالعه زیست دهم تجربی چیست؟ چگونه زیست دهم را مفهومی بخوانیم؟ روش صحیح خواندن زیست دهم چیست؟

سرفصل های زیست دهم نظام جدید
فصل اول زیست دهم: دنیای زنده
فصل دوم زیست دهم: گوارش و جذب مواد
فصل سوم زیست دهم: تبادلات گازی
فصل چهارم زیست دهم: گردش مواد
فصل پنجم زیست دهم: تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد
فصل ششم زیست دهم: از یاخته تا گیاه
فصل هفتم زیست دهم: جذب و انتقال مواد در گیاه

تعداد تست طرح شده از هر فصل زیست دهم نظام جدید در کنکور:
ابتدا باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از سوالات زیست شناسی بصورت ترکیبی هستند و معمولا نمی توان بطور دقیق هر تستی را به فصل مشخصی ربط داد. ممکن است از فصلی حتی یک سوال مستقیم هم طرح نشود.
همچنین بطور معمول هر فصلی که حجم بیشتری داشته باشد، سوالات بیشتری از آن فصل طرح می شود.

تعداد سوالات زیست دهم تجربی در کنکور 1398: 17 سوال از 50 سوال
فصل اول زیست دهم (زیست شناسی دیروز، امروز، فردا): سوالی بطور مستقیم از این فصل طرح نشده است.

فصل دوم زیست دهم (گوارش): 3 سوال

فصل سوم زیست دهم (تبادلات گازی): 2 سوال

فصل چهارم زیست دهم (گردش مواد در بدن): 5 سوال

فصل پنجم زیست دهم (تنظیم اسمزی و دفع مواد در بدن): 2 سوال

فصل ششم زیست دهم (از یاخته تا گیاه): 3 سوال

فصل هفتم زیست دهم (جذب و انتقال مواد در گیاهان): 2 سوال

 

 
 
کتاب جامع و کاملی جهت زیست دهم

 


تعداد سوالات زیست دهم تجربی نظام جدید در کنکور 1399: 18 سوال از 50 سوال
فصل اول زیست یک (دنیای زنده): سوالی بطور مستقیم از این فصل طرح نشده است.

فصل دوم زیست یک (گوارش): 5 سوال

فصل سوم زیست یک (تبادلات گازی): 3 سوال

فصل چهارم زیست یک (گردش مواد در بدن): 7 سوال

فصل پنجم زیست یک (تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد در بدن): 2 سوال

فصل ششم زیست یک (از یاخته تا گیاه): 1 سوال

فصل هفتم زیست یک (جذب و انتقال مواد در گیاهان): سوالی بطور مستقیم از این فصل طرح نشده است

در سوالاتی که عبارت سوال و گزینه ها از فصل های مختلف طرح شده است، پاسخ نهایی تعیین کننده است که جزء کدام فصل قرار بگیرد.

 

 

 

 


بهترین روش خواندن زیست دهم تجربی برای کنکور و امتحانات:
زیست دهم تجربی نظام جدید، پایه کل زیست شناسی است و معمولا سوالات بطور مستقیم طرح نشده اند؛ اما در اکثر گزینه ها می توانید مطلبی از این کتاب پیدا کنید. یکی از نکات مهم در روش مطالعه زیست دهم تجربی این است که برخلاف کتاب های یازدهم و دوازدهم، بسیار حفظی است و بخش های مفهومی کمتر هستند. در نتیجه بهتر است بجای اینکه فقط مطالب را حفظ کنید، آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. در هر صورت از مطالعه مداوم زیست شناسی دهم نباید غافل شد. حالا شما را به روش صحیح خواندن زیست دهم آشنا می کنم:

در جواب به این سوال که چگونه زیست دهم را یاد بگیریم، باید گفت در ابتدا برای مطالعه هر فصلی، باید تعداد و نام گفتارها و سپس تیترها را یاد بگیرید.؛ چون به شما کمک می کند که از ابتدا در ذهنتان دسته بندی شکل بگیرد.
در ادامه فصل را یک دور مطالعه می کنیم تا یک درک کلی از مباحث داشته باشیم و کلمات کلیدی متن که معمولا خود کتاب آن ها را bold کرده، حفظ می کنیم. در دورهای بعدی مطالعه زیست دهم (که بسته به تمرکز، هوش و ... دانش آموز تعداد دفعات مطالعه فرق می کند) فقط به متن فصل و نکات مربوط به همان فصل می پردازیم و سراغ نکات ترکیبی نمی رویم.

در این نحوه خواندن زیست دهم تجربی، بعد از تسلط نسبی روی متن فصل، شکل ها و قیدها را بررسی می کنیم. برای قیدهای کتاب زیست دهم، حتما از یک رنگ هایلایتر استفاده کنید و تمام قیدهای فصل و بطور کل، کتاب را با همان رنگ هایلایت بزنید. از آن رنگ برای کلمات و خطوط دیگر استفاده نکنید؛ چون اینکار به شما کمک می کند تا قیدها را گم نکنید و روز قبل از امتحان و آزمون سریعا آن ها را مرور کنید و کاملا در ذهن شما جای می گیرند.

برای شکل های فصل بهتر است بعد از بررسی هر شکل، روی کاغذ یکبار آن را بکشید. همچنین کتاب های کمک درسی که فقط به بررسی و تحلیل شکل های کتاب می پردازند، خوب هستند. شکل های مربوط به آناتومی بدن و بافت شناسی کتاب زیست دهم بسیار مهم هستند و باید کاملا بررسی شوند. ترجیحا نکات شکل ها که از سوالات پیدا کردید، داخل کتاب کنار همان شکل بنویسید.

بعد از اطمینان از تسلط به فصل حالا سراغ نکات ترکیبی با فصل های مربوطه می رویم. برای مطالب کتاب زیست دهم تجربی از نمودار کمک بگیرید و تمام نکات مربوط به یک مبحث را کنار هم بنویسید تا سریعتر مرور کنید و به خاطر سپرده شوند؛ مثلا گفتار 3 فصل های 2, 3, 5 و گفتار 4 فصل 4 دهم که مربوط به جانوران دیگر می شوند (همچنین بخش آخر فصل 1,3,4,5 و گفتار آخر فصلهای 2,7 یازدهم) و میتوان گفت شما هیچ تستی را در کنکور پیدا نمی کنید که به تنهایی به یکی از مباحث بالا بپردازد! همیشه بصورت ترکیبی هستند. پس اگر قصد حذف کردن یکی از این مباحث را در کنکور دارید، بهتر است همه ی بخش های نام برده را حذف کنید. در ضمن برای یادگیری زیست دهم همیشه در ذهنتان برای خودتان سوال طرح کنید.

فصل های گیاهی دهم نسبت به یازدهم ساده تر هستند؛ اما در واقع پایه ای برای مباحث سال های بعدی هستند. معمولا به سختی تست های جانوری نیستند و با تسلط کامل به متن کتاب اکثر سوالات را می توان پاسخ داد.

در کنکور حدود 13 تا 15 تست از مباحث گیاهی هر سه سال طرح می شود که 25 تا 30 درصد محسوب می شود که به بالا بردن درصد زیست شناسی در کنکور بسیار کمک می کند؛ زیرا نسبت به فصل های جانوری انرژی کمتری روی آن گذاشته می شود و سریعتر نتیجه می گیرید. توجه داشته باشید که مهمترین منبع زیست شناسی، کتاب درسی زیست دهم است و به هیچ عنوان درسنامه و جزوه های کمک درسی را جایگزین آن نکنید.

مباحث ترکیبی کتاب زیست دهم نظام جدید:
دقت کنید که مباحث فصل های 4 و 2 از همه فصول مهم تر هستند و اکثرا ترکیبی هستند. هر سال در کنکور حداقل یک سوال بسیار چالش برانگیز از آن ها طرح می شود. مبحث بافت شناسی بسته به چاپ کتاب که 97 (فصل 2) یا 98 به بعد (فصل 1) باشد، بسیار مهم است و می تواند همراه با تمام مباحث جانوری کتاب دهم و یازدهم قرار بگیرد. فصل های 2، 3، 4 و 5 دهم با فصل های 1، 4، 6 یازدهم و فصل های 1،2، 5 دوازدهم می توانند بصورت ترکیبی طرح شوند.

بارم بندی زیست دهم تجربی در امتحانات نهایی:

 

 
 

 


حالا که با بهترین طرز خواندن زیست دهم تجربی نظام جدید آشنا شدید، وقت این هست تا از این تکنیک ها در مطالعه زیست دهم استفاده کنید و به مرور زمان روی این درس مسلط شوید. در ضمن مجددا تاکید می کنم که این مقاله در مورد روش خواندن زیست دهم برای کنکور و امتحانات هست و می تواند روی پیشرفت شما تاثیرگذار باشد. در ضمن اگر در مورد نحوه خواندن زیست دهم تجربی و کتاب زیست دهم نظام جدید سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات بپرسید تا مشاورین ما در سریعترین فرصت به سوالات شما پاسخ دهند. این مقاله را برای دوستانتون هم ارسال کنید تا بتوانید روی روند پیشرفت و موفقیت دوستانتون هم تاثیر گذار باشید. ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.
 اگر بخواهید کتاب مناسب و جامعی در مورد زیست دهم داشته باشید اینجا را کلیک کنید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir