تزریق واکسن هاری به انسان برای نخستین بار

0
تزریق واکسن هاری به انسان برای نخستین بار
۱۲۹ سال پیش در چنین روزی لویی پاستور دانشمند، شیمیدان و میکروبیولوژیست بزرگ فرانسوی برای اولین بار واکسنِ هاری را بر روی یک کودک آزمایش کرد. این آزمایش در حالی انجام شد که او از نتیجه آن اطمینان نداشت. موفقیت لویی پاستور سرآغازی بود بر تولد واکسن‌ها در جهت مبارزه با بیماری‌های خطرناکی که زمانی نام آن‌ها لرزه بر پیکر هر انسانی می‌انداخت.

۱۲۹سال پیش در چنین روزی لوی پاستور دانشمند بزرگ فرانسوی برای نخستین بار واکسن هاری را به کودک نه ساله، ژوزف میستر تزریق کرد تا ژوزف کوچک که توسط سگ‌ هار زخمی شده بود دچار بیماری وحشتناک هاری نشود. لوی پاستور می‌دانست که اگر این کار او با موفقیت انجام نشود پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت و تمام مدارک شغلی وی باطل خواهد شد؛ ولی در آن شرایط که آن کودک توسط سگ هار زخمی شده بود نمی‌توانست صبر کند تا آن کودک دچار هاری شود و جانش را از دست دهد. لوی پاستور تصمیم گرفت تا واکسن هاری که تا آن‌زمان بر روی انسان آزمایش نشده بود را به کودک تزریق کند. وضعیت کودک کاملا بهبود پیدا کرد و تنها دچار کمی تب خفیف شد. بعد از گذشت سه ماه زمانی که پاستور به ملاقات کودک رفت مشاهده کرد که کودک کاملا سالم و مشغول بازی است. جسارتی که لویی پاستور برای نجات جان آن کودک بر پایه آزمایشات و تحقیقات گسترده خود انجام داد سر آغازی بود بر خلق واکسن‌ها که جان میلیون‌ها انسان را تا کنون نجات داده است.

پس از اینکه لوی پاستور توانست داروی مبارزه با هاری را کشف کند دیگر کسی از این بیماری وحشتناک هراسی نداشت. سه سال بعد لوی پاستور با هدف گسترش تحقیقات بر روی واکسن ها در جهت مبارزه با بیماری‌های خطرناک، انیستیتو پاستور را در پاریس تاسیس کرد. در همین راستا بعد از آن در سراسر جهان مراکز مشابهی به همین نام و به احترام این دانشمند بزرگ تاسیس گردید. انیستیتو پاستور که یادگار این دانشمند بزرگ است خدمات بسیاری در جهت مبارزه و ریشه کنی بیماری‌های مهلکی چون دیفتری، سل، فلج اطفال، انفلوآنزا، تب زرد و طاعون انجام داده است. همچنین روش پاستوریزه کردن مواد غذایی که در آن سرعت رشد میکروب ها را در غذا کاهش می دهند به نام مبتکر آن یعنی لویی پاستور نامگذاری شده است.

از سال ۱۹۰۸ تا کنون ۸ نفر از دانشمندان موسسه پاستور مفتخر به دریافت جایزه نوبل شده‌اند. لویی پاستور این موسسه تحقیقاتی را بصورت غیرانتفاعی راه اندازی کرد. این موسسه حتی در بحران‌های مالی نیز سعی کرد استقلال علمی خود را برای خدمت به بشریت حفظ کند.

لویی پاستور مردی ساده و مهربان بود که غرضی جز خدمت به دانش و انسان نداشت. این دانشمند خیرخواه در سال ۱۸۹۵ چشم از جهان فروبست؛ ولی تا ابد یاد خاطره‌اش گرامی خواهد بود. خدمتی که لویی پاستور به بشریت انجام داد، فقط به عصر خود برنمی‌گردد چراکه روزانه هزاران انسان زندگی خود را به کمک خدمات علمی این دانشمند باز می‌یابند. این دانشمند بزرگ آنچنان خالصانه و عاشقانه برای سلامت و زندگی انسان‌ها تلاش کرد که حتی مرگ هم نتوانسته است پایانی بر خدمات او باشد. موسسه تحقیقاتی وی بر اساس اصولی که لوی پاستور آن‌ها را در آغاز مشخص کرده است کماکان در حال خدمت رسانی و نجات جان انسان‌ها است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,792 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 تیر 1393

    توسط: pardis
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: عضو سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir