طرحی برای نجات اقیانوس‌های زمین

+1
طرحی برای نجات اقیانوس‌های زمین

دانشمندان طرحی را برای نجات اقیانوس های زمین ارائه نموده اند، اما آیا این طرح عملی خواهد بود؟ می‌توان گفت که برای حفظ تنوع زیستی دریایی، حداقل ۲۰ درصد از اقیانوس‌های ما نیاز به مراقبت فوری دارند.

دکتر کندال جونز گفت: «جامعه جهانی باید به سرعت تمهیدات لازم برای مراقبت از اقیانوس‌های زمین را فراهم آورد تا بتوان از تنوع زیستی دریایی محافظت کرد. حفظ بخشی از زیستگاه همۀ گونه‌های دریایی به  ۸.۵ میلیون کیلومتر مربع منطقه حفاظت شدۀ جدید نیاز دارد. هم اکنون یک سوم کل گونه‌های دریایی در کمتر از ۱۰ درصد از مناطق ِ حفاظت شده، زندگی می‌کنند.

وی افزود: « محافظت از مناطقی که در مطالعۀ ما مشخص شده به همه گونه‌های دریایی فضایی معقول و منطقی ارائه می‌دهد تا بتوانند عاری از تاثیرات انسانی مانند ماهیگیری، حمل و نقل تجاری یا روان‌آب‌های ناشی از آفت کش‌ها زندگی کنند.» نویسندگان نقشه‌هایی از زیستگاه‌های دریایی بیش از ۲۲۰۰۰ گونه را تهیه کردند و از یک روش ریاضیاتی برای شناسایی حداقل ِ مساحت مورد نیاز برای هر گونه استفاده نمودند.

این نواحی شامل مناطقی هستند که از نظر تنوع زیستی در سطح بین‌المللی دارای اهمیت خاصی بوده (که بعنوان مناطق مهم زیستی شناخته می‌شوند) و تأثیرات انسانی بر روی آنها بسیار کم است (که بعنوان بیابان‌های دریایی شناخته می‌شوند) این محققان دریافتند که کل محدودۀ اقیانوسی مورد نیاز برای حفاظت از گونه‌ها، بسته به نسبت هر گونۀ حفاظت شده، از ۲۶ تا ۴۱ درصد متغیر است.

 

 
 

 

مناطق اصلی حفاظت شده شامل اقیانوس آرام شمالی در نزدیکی چین و ژاپن و بخشی از اقیانوس اطلس است که بین غرب آفریقا و قاره آمریکا قرار دارد. پروفسور جیمز واتسون مدیر علمی انجمن حفاظت از حیات وحش و دانشمند UQ گفت: «این یافته‌ها نشانگر لزوم تلاش‌های بیشتر در زمینه حفاظت از جهان است. قرار است کشورهای جهان در سال جاری در چین گرد هم آیند تا توافق‌نامه‌ای را برای حفاظت از جهان در ده سال آینده امضا کنند.»

پروفسور واتسون افزود:«این تحقیق نشان می‌دهد که دولت‌ها باید با جسارت وارد عمل شوند، پس همانطور که ​​در توافق‌نامه پاریس برای تغییر شرایط جوی وارد عمل شدیم، اگر بخواهیم بحران انقراض بسیاری از گونه‌های دریایی را متوقف کنیم باید با جدیت عمل نماییم. نکتۀ حائز اهمیت این است که به دنبال استراتژی‌های حفاظت جهانی باشیم تا برای محافظت از گونه‌ها و اکوسیستم‌های در معرض خطر راه‌کار قدم موثر برداریم و رویکردهایی را برای مدیریت پایدار اقیانوسی ارائه نماییم.»

وی گفت: «این امر فقط به مناطق محافظت نشدۀ دریایی مربوط نمی‌شود، بلکه ما باید از طیف ِ گسترده‌ای از استراتژی‌ها مانند مناطقی که در آنها ماهیگیری ممنوع است، محافظت از ذخایر دریایی و طیف متنوعی از سیاست‌ها استفاده کنیم تا به کارهایی نظیر ماهیگیری تجاری غیرقانونی که باعث به وجود آمدن محیط ناامنی برای بسیاری از گونه‌ها می‌شود، پایان دهیم.

نویسندگان تأکید کردند که محافظت از اقیانوس‌ها برای حفظ گونه انسان و تنوع زیستی ضروری است. پروفسور واتسون در پایان سخنانش بیان داشت:«میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به تنوع زیستی دریایی بعنوان منبع اصلی غذا و درآمد نگاه می‌کنند. بنابراین امضای یک توافق‌نامه جهانی برای محافظت از انواع گونه‌ها به حفظ معیشت این افراد در آینده کمک خواهد کرد.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    866 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 اردیبهشت 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir