فاکتورهای برنامه ریزی صحیح و اصولی کنکور برای تیر،مرداد و شهریور ماه
ویژگی برنامه تحصیلی خوب در فصل تابستان برای کنکور 1400 چیست؟
امیدوارم که حالتون خوب باشه و پر انرژی و درجه یک در حال سپری کردن ماه مرداد ، دومین ماه کنکوری خودتان باشید، یک برنامه خوب برای فصل تابستان به فاکتورهای زیادی وابسته است که چند مورد از مهمترین آنها را به خدمت شما عزیزان عرض میکنیم.
مورد اول) همگام با برنامه کلاس پیش بروید
اکثریت دانش آموزان سال دوازدهم در کلاس های کنکور ثبت نام میکنند یا در آزمون های آزمایشی شرکت میکنند که این نکته بسیار حائز اهمیت است که از کلاس و آزمون جا نمانند و بر طبق طرح درس دبیر یا برنامه آزمون پیشروی داشته باشند.
از بین این دو مورد برنامه کلاس بر برنامه آزمون مقدم است یعنی طرح درس دبیر بر برنامه آزمون مقدم خواهد بود.
به دلیل اینکه اگر دانش آموزی از برنامه کلاس عقب بماند رسیدن به برنامه کلاس برای آن شخص بسیار کار دشواری خواهد بود.
اگر برای دروسی به کلاس نرفتیم اولویت ما برنامه آزمون خواهد بود که بر طبق برنامه آزمون آزمایشی خود در آن درس پیشروی کنیم.
به دانش آموزان سال دوازدهم توصیه می کنیم که برای برنامه ریزی از راهنمایی های یک مشاور خبره استفاده کنند چرا که به دلیل کم تجربگی شاید نتوانند چینش درستی از دروس در برنامه خود داشته باشند یا اینکه دوره مرورها را در زمان درست و به جا لحاظ نمایند.
اما اگر برنامه آزمون و کلاس درس باهم هماهنگ نبود چه کنیم؟
همه ساله دانش آموزان زیادی با این پرسش دست به گریبان هستند که اگر برنامه آزمون با کلاس هماهنگ نبود الویت با کدام است؟
جواب این است که حتما اولویت را به برنامه کلاس و طرح درس دبیر بدهید چرا که اگر دبیر مبحثی را درس بدهد دیگر برگشتی نخواهد بود ولی آزمون ها در چند دوره ی مختلف مرور مباحث قبلی را خواهند داشت .
مورد دوم) تنوع درس بالا در برنامه ریزی هر هفته
ویژگی یک برنامه خوب داشتن تنوع درس بالا در هفته است.یعنی در فصل تابستان روی همه درس ها کار کنیم با اولویت بیشتر روی درس های اختصاصی و تحلیلی تر.
این تنوع را میبایستی در طول هفته یا حتی در طول یک روز درسی پیاده سازی کنیم.
علت تاکید بر تنوع درس بالا
1) تنوع درس بالا باعث میشود که ما کمتر خسته شویم و اساساً رفع خستگی ما با تعویض درس باشد.اینکار خستگی از درس و میزان افت بازدهی مطالعه را کاهش میدهد.
2) تنوع درس بالا هر چه بیشتر باشد دوره و مرورهای هر درس در طول هفته بالاتر خواهد بود و استانداردتر اتفاق میافتد.
فرض کنید که تنوع درس کم باشد و شما در طول هفته 50 ساعت درس میخوانید و به ازای هر روز 2 تنوع درس دارید.
آفت های مطالعه در این موضوع این است که اولاً باعث خستگی شما می شود ثانیاً یادگیری بعضاً ناقص اتفاق می افتد.
فرضاً در درسی مثل فیزیک ممکن است که به دلیل حجم بالا و ساعت مطالعه زیاد در طول روز برای حفظ فرمولها و کاربردهای آنها دچار سردرگمی شوید.
در مرحله آموزش این کار سم است و باعث کاهش کیفیت مطالعه و دوباره خوانی می شود.
برای درک بهتر مطلب مثالی می زنیم:
فرض کنید که در سال اول دبستان اگر تمامی حروف الفبا را یک جا به شما آموزش می دادند قطعا امکان فراگیری وجود نداشت و عملا غیر ممکن بود.
ولی زمانی که قسمت به قسمت و بخش به بخش آموزش را پیش بردند یادگیری حروف سپس کلمه سازی و سپس جمله سازی اتفاق افتاد.
پس مهم است که مرحله به مرحله و در بخشها و حجمهای کمتر بخوانیم که راه حلی است برای راحت تر ترکیب کردن مطالب.
تنوع درس در برنامه را به چه شکل لحاظ کنیم؟
1) تنوع درس در برنامه ریزی دانش آموزان سطح بالا
برای دانش آموزانی با سطح علمی بالا یا پشت کنکوری ها توصیه به 6 تنوع درس در طول روز است مثلا برای رشته تجربی 4 اختصاصی و 2 عمومی
2)تنوع درس در برنامه ریزی دانش آموزان سطح متوسط
برای دانش آموزانی با سطح علمی متوسط 5 تنوع درس میتواند مناسب باشد فرضا برای دانش آموزان رشته تجربی زیست و شیمی هرروز و ریاضی فیزیک هر کدام روز در میان و 2 عمومی
3)تنوع درس در برنامه ریزی دانش آموزان ضعیف تر
برای دانش آموزان ضعیف تر و کسانی که مدتهاست از درس فاصله گرفته اند حداقل تنوع 4 درس در طول روز ضروی میباشد که 2 اختصاصی و 2 عموم خواهد بود
شما در پست برنامه ریزی کنکور به روش رتبه های برتر تمامی رشته ها می توانید مدل برنامه ریزی اصولی را ببنید.
برای هر باکس مطالعاتی چه زمانی را اختصاص دهیم؟
جواب این سوال بستگی به حجم درس مورد نظر دارد ولی به طور متوسط میتوان گفت که بین 60 تا 90 دقیقه برای درس عمومی و بین 90 تا 120 دقیقه را برای درس اختصاصی میتوان باکس مطالعاتی مطلوب و قابل قبولی به حساب آورد.
البته گاهی برای جمع کردن مطلب با DVD های آموزشی یا جزوه دبیر به زمان بیشتری نیاز است. اما در مجموع میتوان این زمانبندی را مطلوب در نظر گرفت.
ترجیح بر این است که زمانبندیها کوچک باشد،حتی اگر آن درس دوبار در طول روز خوانده شود.
مورد سوم) رعایت برنامه ریزی حجمی زمانی
رعایت برنامه ریزی حجمی زمانی در این مرحله از اهمیت به سزایی برخوردار است .یعنی حجم مشخصی را در زمان مشخصی مطالعه کنید که آموزش کامل آن به صورت ویس در کانال همایش ها و کانال مشاوره علیرضا افشار قرار دارد و دوستان با مراجعه به کانال تلگرام می تواند از این آموزش ارزشمند استفاده نمایند.
مورد چهارم) رعایت زنجیره های مطالعاتی
در یک مطالعه با کیفیت و برنامه ریزی مطلوب رعایت زنجیره های مطالعاتی از ارکان اصلی برنامه به حساب می آید.
زنجیره مطالعاتی یعنی رعایت پیش نیازها و داشتن طرح درس،به طوری که مطالب را از صفر شروع کرده و به این طریق یادگیری قسمتهای بعدی ساده تر نماییم به دلیل اینکه پیش نیازهای آن را از قبل مطالعه کرده ایم.
به طور مثال زنجیره ها در درس ریاضی و عربی به شدت پررنگ هستند.
فرضا بُردار الکتریسته ساکن و الکتریسیته جاری به ترتیب یکی از زنجیره های درس فیزیک می باشند.
مورد پنجم) تراکم در مطالعه و برنامه ریزی کنکور
توجه کنید که متراکم خواندن با زیاد خواندن متفاوت است!!
متراکم خوانی یعنی اینکه مثلا اگر 8 صبح از خواب بیدار شدید و قرار است 5 ساعت درس بخوانید این 5 ساعت را تا ساعت 2 تمام کنید نه اینکه از 8 صبح تا 8 شب درگیر درس باشید و فقط 5 ساعت درس بخوانید.
این موضوع حتی برای تابستان که برنامه ها سبکتر و تعداد تست و تمرین کمتر است نیز صدق میکند به این دلیل که شمارا برای زمانی مثل مطالعه در عید نوروز که متراکم خوانی با کیفیت مطالعه بالا و سرعت مطالعه قابل توجه نیاز است آماده میکند و این مساله تبدیل به عادت میشود و تاب و توان باقی ماندن پای درس و کتاب را برای شما زیاد میکند.
متراکم خوانی یعنی کمیت را کاهش دهیم و همان حجم کار را در مدت زمان کمتری انجام دهیم که ماحصل آن رسیدن به برنامه با کیفیت خواهد بود.
از دیگر مزایای تراکم خوانی کاهش وسواس های مطالعاتی است.
مورد ششم) اهمیت دادن به تست و تمرین و لحاظ کردن آن در برنامه
این مورد به اهمیت حل تست مربوط می شود برای داشتن یک برنامه خوب داشتن حل تست بالا در برنامه و قرار دادن تست پوششی در باکسهای مطالعاتی است.
یعنی قبل از پیشروی در هر مبحث از مباحث قبلی حل تست و تمرین انجام دهیم.
به یاد داشته باشید که در تابستان اولویت اول با کیفیت مطالعه است به طوری که در آخر شهریورماه مطالبی که در تیر ماه خوانده ایم به خاطر داشته باشیم و نیاز به دوباره خوانی نداشته باشیم،حتی اگر فصول کمی را جمع کرده باشیم.
حال اگر در کنار این کیفیت، کمیت مطالعه نیز بالا باشد که در سایه رعایت متراکم خوانی و تست پوششی بدست خواهد آمد، بسیار عالی است.