روش مطالعه ی زیست شناسی برای آزمون کنکور سراسری

روش مطالعه ی  زیست شناسی برای آزمون کنکور سراسری

هنگام مطالعه ی درس زیست شناسی سه موضوع دارای اهمیت ویژه ای می باشد به طوری که برخی از اساتید نیز تأکید خاصی به آنها دارند.

مورد اول) تست های کنکور سراسری و توانایی تحلیل و استدلال آنها

مورد دوم) کشف علت صحیح بودن یک گزینه درپاسخ سؤال و علت رد گزینه های دیگر

مورد سوم) قیدهای کتاب درسی زیست شناسی و اشکال آن

پس به اعتقاد مشاوران در مجموع برای مطالعه ی این درس پرسشگر بودن یک داوطلب بسیار حائز اهمیت می باشد. به خصوص اشکال کتاب درسی دارای اهمیت ویژه ای می باشند.اشکال کتاب درسی را به دقت در حافظه بسپارید و سعی کنید که آنها را مانند یک عکس یادگاری در مقابل خود اغلب تماشا کنید تا بتوانید درذهن خود آنها را تداعی کنید.

روش علامت زدن قید ها در مطالعه  زیست شناسی کنکور
یکی از دیگر موارد مهم علامت زدن قیدها با رنگ های متفاوت یک روش مناسب است. به طور مثال قیودی که دارای تأکید مثبت می باشند، مانند: اغلب، اکثراً، خیلی زیاد را به رنگ سبز درآورده و قیدهایی که دارای تأکیدات منفی می باشند، مانند: به ندرت، گاهی بعضی، اندکی را به رنگ زرد درآورده و قید های با تأکید را مانند: حتماً، همه، همیشه به رنگ آبی در بیاورید.این روش بسیار مفید است.

البته در مطلب بیشتر به تکنیک های خلاصه نویسی و یادگیری دروس اشاره کردیم که میتواند برای شما مفید باشد.

بهترین روش برای مطالعه ی درس زیست شناسی
روش پیشنهادی بنده برای مطالعه ی درس زیست شناسی این است: اگر داوطلب در حال مطالعه ی فصلی از کتاب درسی باشد که می توان مطالب آن را روان و یا ساده تلقی کرد.

 

 
 

 


برخورد با مطالب سخت و مشکل زیست شناسی
اما اگر فصل مورد مطالعه از فصول مشکل ساز و یا سخت باشد، مانند: گوارش، گیاهی، ژنتیک و فصل 1 و 2 از سال دوازدهم و… در وحله ی اول به یک درسنامه ی ساده و روان نیازمند می باشد. این درسنامه می تواند جزوه ی استاد در کلاس درس، متن کتاب جامع  انتشارات مهروماه  و کتاب جمع بندی زیست https://home.mehromah.ir/cat1-7.htmlیا خیلی سبز و یا فیلم های آموزشی کنکور باشد.

سپس می توان به سراغ تست زنی کنکور و تمرین رفته تا به میزان توانایی خود دراین مباحث آگاه شوند. اگر داوطلب دراین باره با چالش خاصی برخورد نکرد، می توان به این نتیجه رسید که درسنامه ی مطالعه شده صحیح انتخاب شده است.

البته حل تست دراین مرحله باید جزء به جزء و مبحث بندی شده با تعداد دفعات بیشتری انجام شود.

مرحله ی آخر مطالعه: باید متن کتاب درسی مطالعه شود. درهنگام مطالعه ی متن کتاب درسی می بایست تمام مطالبی که ازتجربیات قبل با حل تست و درسنامه ی کتاب درسی فراگرفته شده است را با متن کتاب مطابقت داده و در ذهن خود استدلال کنند.

اهمیت متن کتاب درسی در درس زیست شناسی کنکور
به این نکته نیز باید توجه کرد که طراح های سؤالات درس زیست شناسی در آزمون کنکور سراسری به متن کتاب درسی علاقه خاصی دارند. پس باید با ادبیات کتاب درسی نیز آشنایی کامل داشته باشید.

تطبیق مطالب با متن کتاب درسی می تواند درهمان جلسه ایی که تست و درسنامه مطالعه می شود انجام شود. اما اگر زمان، پاسخگوی این کار نباشد می توان نهایتاً در روز بعد این کار را انجام داد، زیرا درس زیست شناسی باید هر روز مطالعه شود.

بعد از این نیز برای دوره و مرور می توان با حل تست و متن کتاب درسی پیش رفت. یعنی با هر بار مرور می بایست متن کتاب درسی مطالعه شود.

نتیجه گیری کلی درمورد نحوه مطالعه دروس تخصصی آزمون سراسری
در حالت کلی می توان این طور برداشت کرد که شیوه های روش مطالعه درهمه ی منابع موجود دارای قالب و چهارچوب کلی بوده و فقط نحوه ی بیان افراد با یکدیگر متفاوت است.

توصیه می شود با همین مدل گفته شده به مرور زمان کار مطالعه را آغاز کنید تا بتوانید پیشرفت کنید و موضوعی که دارای اهمیت است، تجربه ی شخصی داوطلب در روند مطالعه ی وی می باشد که درطول زمان حتی از روشهای مشاور کنکور نیز می تواند ارجعیت پیدا کند و غالب شود.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir