روش مطالعه فارسی اول ابتدایی

0
همانطور که می دانید کلاس اول ابتدایی از پایه های مهم دوره ی دبستان است و درس فارسی اول ابتدایی خود دارای اهمیت ویژه ای در این پایه است.
علاوه بر دانش آموز برای پدر و مادر دانش آموزان و معلمان مدارس و هرشخصی که به دانش آموز پایه ابتدایی در درس خواندن کمک می کند، یادگیری روش مطالعه این درس کاملا لازم و ضروری است.
شما یک ساختمان بلند را ببینید آن چیزی که در این ساختمان مهم و اساسی است محکم بودن پایه و اساس در این ساختمان است، درس ابتدایی هم مانند همان پایه و زیر بنای ساختمان است و هرگونه ضعف در این درس تا پایان دوره با دانش آموز می ماند.
در ابتدا به صورت کلی یکسری از اطلاعات مهم برای علاقه مند کردن دانش آموز به درس خواندن در این سن به صورت کلی عنوان می کنیم و بعد ازآن به صحبت در مورد روش صحیح مطالعه فارسی اول ابتدایی می پردازیم.

کلاس اول ابتدایی

دانش آموزان در این پایه برای اولین بار شروع به خواندن و نوشتن می کنند پس لازم است یکسری شرایط برای آنان فراهم کنیم تا دانش آموز درس خواندن هم مانند بازی کردن دوست داشته باشد.
از جمله این اقدامات می توان موارد زیر را نام برد:

    استفاده از شعر و داستان و نقاشی های جذاب
    افزایش تمرینات با بچه ها
    استفاده از رنگ ها و نشانه گذاری کردن
    و استفاده از مواردی که بچه ها دوست دارند و نسبت به آنها تمایل و علاقه نشان می دهند

این نکته را به یاد داشته باشید که بچه ها در سنین کم مطالب را در حافظه بلند مدت خود ثبت می کنند.


فارسی اول ابتدایی

این کتاب شامل آموزش حروف الفبا و تلفظ صحیح لغات و کلمات است. در این کتاب بچه ها یاد می گیرند چطور حروف را کنار یکدیگر بگذارند و کلمه بسازند و همچنین چطور کلمات را کنار هم بگذارند و جمله ساده درست کنند.
کتاب فارسی ابتدایی شامل سه بخش است :


نگاره ها، نشانه های یک، نشانه های دو

از جمله اهدافی که در این کتاب دنبال می شود : حوزه های شناختی و عاطفی و مهارتی متناسب با این پایه است، از جمله مهارت هایی که در این کتاب دانش آموز فرا می گیرد مهارت هایی مانند مهارت گوش دادن، مهارت سخن گفتن، مهارت خواندن و نوشتن  که برای محقق شدن این اهداف معلم باید یکسری فعالیت ها را برای دانش آموز در نظر بگیرد.

    دانش آموز باید بتواند حروف الفبا را تشخیص دهد
    متن ساده را بخواند و مفهوم آن را درک کند
    توانایی درک معنی کلمه را پیدا کند
    تشخیص ویژگی نوشتاری حروف الفبا
    تشخیص صدای حروف الفبا
    صامت خوانی متن ساده

روش مطالعه فارسی اول ابتدایی

 یکی از روش های مطالعه این درس همانطور که در قبل تر هم گفته شد استفاده از سرگرمی و بازی است، این به نوبه خود باعث افزایش بازدهی در دانش آموز اول ابتدایی می شود، سعی کنید تا حد امکان مفاهیم را ساده تر و قابل درک تر کنید، هرچه مفاهیم ساده تر باشد تمایل برای یادگیری بیشتر است، از روش هایی جذاب استفاده کنید، برای یادگیری بهتر و بیشتر این درس دانش آموز  باید تمرین و تکرار زیادی داشته باشد،  تمرین کردن تمام فعالیت های کتاب درسی فارسی را در برنامه داشته باشد.

یکی از اهداف این کتاب تشخیص حروف الفبا است پس شنیدن هرچه بیشتر صدای حروف در این درس بسیار حائز اهمیت است .

افزایش مهارت شفاهی در کتاب فارسی ابتدایی از طریق فعالیت هایی مانند گوش دادن و بازگو کردن مطالب، هرچقدر که می توانید برای داستان گفتن از دانش آموز کمک بگیرید این می تواند مهارت سخن گفتن را افزایش دهد، خواندن یک پیش نیاز برای نوشتن است پس دانش آموز سعی شود در نوشتن تمرینات اول بخواند بعد بنویسد، نحوه اتصال حروف باید توجه کنند تا در دفعات بعدی بهتر بنویسند.

آنچه باید بدانید

با وجود اهمیت زیاد پایه ابتدایی متاسفانه شاهد آن هستیم که با رعایت نکردن اهداف این کتاب وعدم  تلاش جهت ایجاد فضای شاد تر و پویاتر جهت یادگیری دانش آموزان باعث شده اند درس برای بچه ها کسل کننده شود و بازدهی مد نظر مولف کتاب ایجاد نشود، آنچه که حائز اهمیت است افزایش قدرت سخن گفتن و بالا بردن روابط اجتمائی کودکان در این سن در کنار یادگیری الفبا و توانایی خواندن و نوشتن و جمله سازی ساده است، این مقطع نقطه عطف زندگی دانش آموزان است.

ما باید به هوش باشیم تا بستری برای یادگیری بیشتر دانش آموز فراهم کنیم و داشتن آموزشی اصولی متناسب با روحیه کودکانه دانش آموز علاوه بر یادگیری بیشتر دروس باعث ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان می شود. هر آموزش در مقطع ابتدایی قوی تر باشد افت تحصیل در مقاطع بالاتر کمتر می شود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    381 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir