افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

0

شاید شما تا به حال خیلی به حواس پرتی فکر کرده باشید و بارها از خود پرسیده باشید که چرا گاهی به هنگام درس خواندن و مطالعه، حواس آدم پرت می شود؟ ما نمی دانیم که شما برای این سؤال خود چه جوابی پیدا کرده اید؛ اما پاسخ صحیح این پرسش را به شما می گوییم:
«حواس پرتی ، چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت».
ذهن شما همواره می خواهد درگیر و مشغول باشد؛ بنابراین اگر آن چه اکنون انجام می دهید در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند، فکر شما دیگر احساس نمی کند که جای دیگری برود و در آن جا درگیر شود؛ اما اگر در انجام این کار درگیری ذهنی ایجاد نشود، ذهن شما شتابان به جایی می رود تا خود را در آن جا مشغول کند و این، همان حواس پرتی است.
بیشتر افراد گمان می کنند که تمرکز ، یک امر ذاتی بوده و تغییر آن غیرممکن است؛ در حالی که تمرکز ، یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می تواند به آن دست یابد؛ پس گفتن این جمله که «من ذاتا آدم حواس پرتی هستم»، کاملاً غلط است و همین ذهنیت نادرست، باعث می شود تا انسان نتواند از تمرکزی عالی برخوردار شود. همه افراد، توانایی تمرکز دارند؛ چون تمرکز ، امری نسبی است و کسی نمی تواند ادعا کند که کاملاً حواس پرت است و یا همیشه تمرکز حواس دارد.
حواس پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد و یا منشأ بیرونی و محیطی.
حواس پرتی ذهنی و درونی، عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می کنند. این موانع، شامل مواردی از قبیل درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، خشم، شادی، سردرد و... می باشد. حواس پرتی بیرونی و محیطی، به محیط پیرامون فرد و یا تحریکات غیرعادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می شود ارتباط پیدا می کند؛ مانند نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه ای صوتی و تصویری و نظایر این ها.
در دنیای مدرن امروزی خیلی چیزها باعث حواس پرتی می شوند. در دهه‌ی اخیر توانایی ما برای تمرکز کردن به شدت کاهش یافته و ظاهرا مقصر اصلی این افت تمرکز، فناوری و تکنولوژی است. فرقی ندارد کجا هستید و در چه شرایطی قرار دارید، گوشی هوشمند، تبلت و لپ تاب به راحتی توانایی مطالعه متمرکز را از شما می گیرند.
معمولا هنگام درس خواندن عواملی که سبب حواس پرتی می شوند شامل موارد زیر هستند:
شبکه‌ های اجتماعی
تماس‌ ها
وب‌گردی بدون هدف
پیامک دادن
چک کردن ایمیل
تلویزیون
روابط، بحث و جدل ها
سر و صدا
خیال پردازی بیش از حد

تمرکز حواس در هنگام درس خواندن ، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس ، استفاده از روش هایی است که باعث تقویت و پرورش مهارت های لازم برای این کار است. بنابراین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد، ساعت ها وقت بگیرد؛ اما به خوبی فهمیده نشود و اثر مثبتی نداشته باشد. از این رو کاربرد روش ها و فنونی که به شما کمک می کند تا به هنگام مطالعه فعال باشید، تمرکز حواس را تقویت کرده و مهارت شما را در ایجاد تمرکز هنگام درس خواندن افزایش می دهد. این روش ها عبارتند از:

1. طرح سوال برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
طرح سوال پیش از شروع درس خواندن ، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز بیشتر، دقت کافی، انگیزه و علاقه، به مطالعه بپردازد. طرح سوال هنگام درس خواندن یکی از روش هایی است که دانش آموز را فعال و به طور عمیق او را درگیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود. فرد برای یافتن پاسخ سؤالات خود، بایستی تمرکز حواس خود را حفظ کند؛ زیرا در هنگام مطالعه ، نمی توان بدون تمرکز پاسخ سوالات را پیدا کرد. بعد از خواندن مطلب و با طرح سوال، توان میزان فراگیری خود را ارزشیابی کرده، به نقاط قوت و ضعف خود پی می برید. طرح سوال سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می شود و موجب می شود تا شما در مطالعات بعدی برای از بین بردن نقاط ضعف خود، با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه کنید.

2. تندخوانی روشی برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
تندخوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ ولی اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود. مطالعه سریع یا تندخوانی ، فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب افزایش تمرکز هنگام درس خواندن می شود.

3. جدیت در مطالعه به منظور افزایش تمرکز
به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به درس خواندن شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید. این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید که «فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند، با برداشتن قدم اول، امکان پذیر است». شک و تردید، موجب حواس پرتی یا ایجاد تخیلات واهی می شود. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را مشغول کند. تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای درس خواندن مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. در این زمان از مطالعه دست نکشید و به مطالعه ادامه دهید؛ اما زمان مطالعه را طولانی نکنید. بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که فرد بااراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه دچار حواس پرتی نشوید.

4. استفاده از راهنما برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
یکی از راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن ، استفاده از یک راهنما، مانند انگشت سبابه، مداد، خط کش و... به هنگام مطالعه است؛ زیرا استفاده از یک راهنما هنگام مطالعه ، باعث تمرکز حواس بهتر، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله راه های تقویت حافظه را که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده است را مطالعه کنید

5. علاقه مندی به مطالعه ، عاملی مهم در افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
علاقه مندی به موضوع مورد مطالعه یکی از شرایط اصلی و اساسی افزایش تمرکز هنگام درس خواندن است. وقتی خواننده به موضوعی علاقه مند می شود، خودبه خود بر آن تمرکز می کند؛ بیشتر دقت می کند و به راحتی مطالب را به حافظه می سپارد و بعد هم خیلی راحت آن را به خاطر می آورد. سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن هدف هایی که برایتان مهم و جالب توجه است، نسبت به مطالعه شوق و علاقه پیدا کنید. برای مثال قبل از شروع مطالعه هر مبحث، یک سوال منطقی و واقعی در ذهن خود ایجاد کنید و با انگیزه و اشتیاق به دنبال یافتن پاسخ آن باشید؛ یا هنگام مطالعه درسی که کمتر مورد علاقه شماست، به تاثیر نتیجه آن درس در تراز آزمون آزمایشی خود یا تاثیر نمره درس در معدلتان فکر کنید و با انگیزه بیشتری به مطالعه بپردازید. موقعیت هایی را که نمی توانید در آنها تمرکز حواس داشته باشید، تجزیه و تحلیل کنید؛ احساسات خود را مورد بررسی قرار دهید و بدایند که چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. افکار منفی و بیمارگونه را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید، به طور منطقی، تعبیر و تفسیر کنید.

6. تاثیر مکان مطالعه در افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
اتاقی را در نظر بگیرید که همه چیز در آن به هم ریخته است. وسایل پخش و پلا هستند و کتاب ها هر کدام به یک طرف رها شده اند. هوای اتاق سرد است و از پنجره صدای آزار دهنده بوق ماشین ها شنیده می شود. آیا در این اتاق می توان مطالعه با تمرکز داشت؟ طبیعی است که جواب منفی باشد. یک مکان مطالعه خوب از الزامات ایجاد تمرکز هنگام درس خواندن است. در واقع اولین چیزی که می تواند به شما برای افزایش تمرکز کمک کند مکانی است که در آن مطالعه می کنید. چرا که روی نحوه تمرکز شما تاثیر زیادی دارد. برای رسیدن به بیشترین میزان تمرکز ، محل مطالعه را درست انتخاب کنید.
چند توصیه در رابطه با مکان مطالعه :
مکانی را به مطالعه اختصاص بدهید که در آن راحت باشید.
در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم توانایی تمرکز به شدت کاهش می یابد. بنابراین محلی را انتخاب کنید که دمای مناسبی داشته باشد.
محل مطالعه‌ خود را تمیز نگهدارید، کتاب ها و جزوات خود را مرتب کنید و فضایی را به آن ها اختصاص دهید.
سعی کنید مکان مطالعه خود را طوری انتخاب کنید که دیگران کمتر به آن جا رفت و آمد داشته باشند.
ترجیحا در محل درس خواندن شما، تلویزیون در دسترس نباشد.
کتاب‌ها و جزوه‌ها مورد نیازتان را کنار دستتان بگذارید. اگر لازم باشد برای آن‌ ها از جایتان بلند شوید یا مدتی دنبالشان بگردید، حواس‌تان بیش‌تر پرت می‌ شود.
اگر سر و صدای زیادی می شنوید، هدفونی تهیه کنید و آن را روی گوشتان بگذارید تا شنیدن صداهای پرت کننده حواس به حداقل برسد.

7. نیاز به « نه گفتن » برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
زمانی که تصمیم گرفتید مطالعه کنید، اما دوستان یا هم اتاق های شما درخواست می کنند که دور هم جمع شوید، هنر گفتن نه !! را در خود تقویت کنید. اگر این اراده در شما ضعیف است، می توانید روی در اتاق مطالعه خود بنویسید: لطفاً «مزاحم نشوید». اگر موفق نشدید، می توانید کارهای دیگری انجام دهید که نشان دهد شما دوست ندارید که کسی باعث از هم گسیختن افکار شما شود.

8. ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت
مطالعه عمیق و یادگیری ثمربخش، وقتی حاصل می شود که فرد تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند؛ زیرا اعتماد به خود، مهارت و نیرو را افزایش داده و مغز را سالم تر می کند. وقتی می خواهید کاری انجام دهید، از گفتن کلماتی مانند نمی خواهم، نمی دانم و نمی توانم، بپرهیزید و جمله «این کار محال است» را از دفتر زندگی خود خط بزنید. ترس، بدگمانی و بی ارادگی را از خود دور کنید و هرگز به خود اجازه ندهید تا هیجانات و افکار منفی ، شما را در خود غرق سازد و تمرکز حواس شما را مختل کند. اعتماد به نفس داشته باشید و پیوسته با خود تکرار کنید که قادر به انجام هر کاری هستید و بدین طریق، تفکر مثبت را در خود پرورش دهید.
قوی بودن اعتماد به نفس، احساس شعف و شادی را در شما به وجود می آورد و در حالت شادمانی، از تمرکز حواس خوبی برخوردار می شوید؛ بهتر فکر می کنید؛ بهتر مطالعه می کنید و درنتیجه، کارتان بهتر می شود. «مارگات کوربت» می نویسد: «انسان در بحر اندیشه های خوشایند، حافظه ای بهتر پیدا می کند و ذهن در حالت آرامی قرار می گیرد و میل به یادگیری را در خود به وجود می آورد». از این رو، خودپنداری مثبت، مهم ترین کمک برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن و یادگیری بهتر است

9. عدم هماهنگی اراده و تخیل، مانع تمرکز هنگام درس خواندن
اگر تخیل خواننده با اراده اش هم سو نباشد، خواننده نمی تواند تمرکز حواس کافی و لازم داشته باشد. در روان شناسی، ثابت شده است که در این تضاد، قدرت تخیل، قوی تر از قدرت اراده است. وقتی دانش آموزی کتابی را باز می کند و به مطالعه آن اقدام می کند، پس از مدت کوتاهی افکاری به ذهنش خطور می کند؛ مثلاً با دوستانش فوتبال بازی می کند یا با هم به سینما می روند یا فلان فیلم را تماشا می کنند. این تخیلات باعث می شود تا خواننده تمرکز خویش را از دست بدهد و سرانجام از درس خواندن منصرف شود. برای غلبه بر این مشکل، شما وقتی مایل به مطالعه درباره موضوعی خاص باشید، بهتر است خود را در حال و هوای مخصوص آن موضوع قرار دهید؛ مثلاً اگر شعری در درس ادبیات فارسی می خوانید، خود را در حال و هوای شاعر در هنگام سرودن یا خواندن آن شعر قرار دهید و اگر یک مبحث مربوط به پزشکی در کتاب زیست شناسی خود می خوانید، خود را در حال و هوای پزشک در هنگام معالجه بیمار قرار دهید و یا اگر در حال مطالعه درس شیمی هستید، ذهن خود را به دنیای اتم ها و مولکول ها و روابط میان آن ها ببرید تا از این طریق، خیال و اراده را با هم هماهنگ کنید. تا زمانی که آهنگ تخیل و اراده هماهنگ باشند، تمرکز حواس حفظ می شود.

10. تاثیر شرایط بدنی در افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
خواب نامنظم و فعالیت ها و عادات غذایی نادرست، می توانند از علائم و مشکلات مربوط به عدم تمرکز باشند؛ به عنوان مثال، سنگینی معده و سیری بیش از حد، یکی از زمینه های عدم تمرکز به هنگام درس خواندن است. شما باید از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید؛ زیرا با سرازیر شدن خون به سمت دستگاه گوارش، از بنیه حسی و ذهنی شما کاسته می شود. همچنین باید بدانید که صبحانه کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد و افزایش تمرکز حواس در طی روز خواهد داشت. در اولین غذای روز، همراه با کربوهیدرات، پروتئین نیز میل کنید؛ غذاهایی مثل تخم مرغ، ماهی، پنیر یا خشکبار. سعی کنید به این ضرب المثل عمل کنید: «صبحانه را مانند پادشاهان، ناهار را مانند شاهزاده ها و شام را مانند فقرا صرف کنید».

11. یادداشت برداری برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
یادداشت برداری نوعی تکرار درست است که هم سبب افزایش تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطلب می شود. یادداشت برداری خوب، کاری جدی و فعال است که موجب اندیشیدن می شود. برای برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز عاملی بی نظیر است که تمرکز حواس را تقویت کرده و فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش می دهد.

12. استفاده از تکنیک «حالا اینجا باش!» برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
به احتمال زیاد این فن ساده و فریبنده بسیار مؤثر است؛ یعنی هر وقت متوجه می شوید که فکرتان از موضوع منحرف شده، به خودتان بگویید « حالا این جا باش » و به آرامی توجه تان را به جایی که می خواهید، برگردانید؛ برای مثال، شما در کلاس درس هستید و توجه تان از سخنان استاد به تکالیفی که دارید یا به صحبت تلفنی که با دوستتان داشتید معطوف می شود. در این هنگام، به خودتان چنین بگویید: «حالا این جا باش» و دوباره حواستان را متمرکز کنید و تمرکزتان را به سخنان استاد برگردانید و تا جایی که ممکن است، این حالت را حفظ کنید. اگر شما فردی طبیعی باشید، چه بسا این کار را صد بار در هفته انجام دهید؛ اما پس از مدتی، درخواهید یافت که هر روز نسبت به قبل، فاصله زمانی بین منحرف شدن افکارتان بیشتر می شود. بنابراین، صبور باشید و آن را حفظ کنید و ببینید که پیشرفت خواهید کرد.

13. برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن ، به دنبال سکوت مطلق نباشید
یکی از باورهای بسیار نادرست برخی از شما این است که برای افزایش تمرکز حواس ، باید در سکوت مطلق باشید. واقعیت این است که هر چه محیطی ساکت تر باشد، برای تمرکز حواس بهتر است و ما محیطی را برای درس خواندن انتخاب می کنیم که سر و صدای کمتری داشته باشد؛ اما به هیچ عنوان نباید در جست وجوی محیطی باشیم که سکوت مطلق بر آن حکم فرما باشد. بهترین مکان برای مطالعه، جایی است که سر و صدا در آن از بقیه جاهای موجود کمتر باشد؛ مثلاً اکنون می خواهید مطالعه کنید و تنها مکانی که در اختیار دارید، اتاقی است که در آن تلویزیون روشن است؛ مسلما این محیط ایده آل نیست؛ اما شما در دورترین نقطه اتاق از تلویزیون و پشت به آن بنشینید و مطالعه کنید. در این حالت، شما از بهترین شرایط ممکن برای مطالعه استفاده کرده اید.
مطالعه در جای کاملاً ساکت، اشتباه است؛ زیرا اگر شما این گونه به محیط بسیار ساکت عادت کنید، شرطی می شوید و فقط در چنین مکان هایی می توانید مطالعه کنید و آن وقت در محیط های دیگر، با کوچک ترین سر و صدایی، تمرکز حواس شما به هم می ریزد و ایجاد تمرکز دوباره، برایتان بسیار مشکل خواهد بود.

14. یادداشت عوامل حواس پرتی راهی برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
شما اگر حتی بهترین شیوه مطالعه را در پیش گرفته باشید، هیچ گاه عوامل حواس پرتی تان به صفر نمی رسد؛ زیرا ممکن است بعداز مدتی تمرین، حواس پرتی شما تا حد فوق العاده زیادی کم شده باشد؛ اما برخی از اوقات، افکار دیگری غیر از موضوع مطالعه به سراغ ذهن شما می آید و حواستان را پرت می کند. بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با این حواس پرتی باقی مانده، نوشتن آن ها بر روی یک برگ کوچک کاغذ و اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن درباره این مسائل است. اگر شما در اوج مطالعه ، ناگهان به خاطر می آورید که امشب حتما باید به دوست خود تلفن بزنید، از این لحظه به بعد شما هر قدر هم که سعی کنید فکر خود را بر روی درس خواندن متمرکز کنید، اندیشه تلفن کردن به دوستتان و این که مبادا فراموش کنم، ذهن شما را آشفته می کند و شما را آزار می دهد. در نتیجه شما از همان لحظه تمرکز حواس خود را از دست می دهید؛ اما اگر به محض آن که این اندیشه به ذهن شما راه یافت، آن را بر روی کاغذی بنویسید، دیگر خیالتان راحت می شود و می توانید به مطالعه متمرکز خود ادامه دهید. یادتان باشد که حواس پرتی را نیز مانند نکات مهم کتاب که فرا می گیرید و ثبت می کنید، باید جایی تخلیه کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده اید. هر چیزی را که در حین درس خواندن به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.

15. لزوم کنترل صحبت با خود برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
خیلی ها نمی دانند که ما به هنگام انجام تکالیف، به شکل خاموش با خودمان صحبت می کنیم. صحبت با خود، می تواند فعالیت ها و رفتارهایی را در ما برانگیزد و ما را مورد تشویق قرار دهد و به سر و سامان دادن آن چه بعد انجام می دهیم، کمک کند. ما از طریق صحبت با خود، بر جریان پیشرفت خود نظارت می کنیم؛ اما اگر همین گفت وگوی با خویش، با ارزش یابی یا انتقاد بیش از اندازه صورت گیرد، بر تمرکز اثر منفی می گذارد. آیا تا به حال تجربه نگارش یک مقاله را داشته اید که در همان سطر اول آن گیر کرده، ناکام شده باشید؟ در این کار مقصر اصلی یک ویراستار درونی بسیار سخت گیر بوده است. مقایسه توانایی خود با توانایی دیگران و انتظارات غلط در مورد مدت و کیفیت تمرکزی که باید داشته باشید، می تواند مسئول شکل گیری یک گفت و گوی منفی با خویش باشد. با کمی تمرین، شما می توانید هر قضیه مختل کننده درونی را اداره کنید.

16. نیاز به خواب و استراحت کافی برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
بعضی از دانش آموزان و خصوصا کنکوری ها تصور می کنند با کمتر خوابیدن و بیشتر درس خواندن نتیجه بهتری می گیرند. باید بپذیریم کاهش ساعت خواب برای مطالعه بیشتر، به جای اینکه بازدهی داشته باشد، باعث کاهش تمرکز می شود. کمبود خواب، شما را خسته و بی حوصله می کند و زمانی که در حال درس خواندن هستید، حواستان را نمی توانید جمع کنید. این عالی است که ساعت‌های بیشتری درس بخوانید، اما برای این که از ساعت مطالعه خودتان بهره ببرید و تمرکز بالایی داشته باشید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:
- ساختار بدن انسان الزام می کند که روزانه ۷ تا ۸ ساعت بخوابد.
- خواب کافی باعث رفع خستگی می شود. وقتی که خیلی خسته هستید، مطالعه فقط وقت تلف کردن است. بهتر است زمان کوتاهی را به استراحت اختصاص دهید.
- بهترین خواب، خواب شب است. چرا که خواب خوب شبانه تأثیر چشمگیری بر افزایش تمرکز هنگام درس خواندن دارد و مهارت‌ یادگیری تان را افزایش میدهد.

17. شبکه های اجتماعی و افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
اگر از من بپرسید بزرگترین قاتل وقت و تمرکز در دنیای امروزی چیست؟ بدون وقفه جواب خواهم داد شبکه‌های اجتماعی. اپلیکیشن های ارتباطی بسیار جذاب هستند و البته مهم ترین خصوصیت آن ها وسوسه کردن است. وسوسه ای که هنگام درس خواندن به سراغمان می آید و از ما می خواهد تا سری به شبکه های اجتماعی خودمان بزنیم و از رویدادهای تازه با خبر شویم. بهترین راهکار برای مبارزه با این مشکل خاموش کردن گوشی و دور کردن آن از خودتان است. اگر نمی خواهید این کار را انجام دهید، حداقل کار این است که موبایلتان را روی حالت پرواز (airplane mode) قرار دهید و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان را ببندید یا اعلانات را بی صدا کنید.

18. تاثیر کافئین در افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
مصرف متعادل کافئین به افزایش تمرکز حواس کمک می‌کند. یک فنجان چای، قهوه و کافی میکس یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار می تواند ذهن شما را هنگام مطالعه متمرکزتر کند و خستگی را تا حدودی برطرف کند. البته مصرف زیاد کافئین نتیجه عکس دارد و در صورت زیاده روی باعث عدم تمرکز می شود.

19. استفاده از تکنیک تار عنکبوت برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
تا به حال به تار عنکبوت دست زده اید؟ اگر بار اول به تار عنکبوت دست بزنید، تار تکان می خورد و باعث واکنش عنکبوت می شود. کافیست چند بار تکان دادن را تکرار کنید، عنکبوت هیچ واکنشی از خودش نشان نمی دهد. شما هم وقتی در حال درس خواندن هستید، اگر عامل مزاحمی در محیط وجود دارد (مثلا در با صدای بلند به هم می‌خورد)، نباید در مقابل این عامل مزاحم واکنش نشان دهید تا تمرکز شما کاهش یابد و حواستان پرت شود. از روش تار عنکبوتی استفاده کنید و در مقابل حواس پرتی تسلیم نشوید.

20. نیاز به تمرین برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
در پایان باید تاکید کنیم که موفقیت در حفظ و افزایش  تمرکز و عدم حواس پرتی هنگام درس خواندن یک شبه حاصل نمی شود. بلکه نیاز دارد تا مدتی مواردی که برای افزایش تمرکز حواس گفتیم را اجرا کنید. بنابراین با تمرین روزانه روش هایی که مطرح کردیم لذت مطالعه متمرکز و به دور از حواس پرتی را برای خودتان بیشتر کنید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    488 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 آبان 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir