بهترین مکان مطالعه برای یادگیری

0
از پر اهمیت ترین مسائلی که در تمام دوران تحصیلی و به خصوص درس خواندن برای کنکور باید به آن توجه اساسی شود انتخاب فضای مناسب برای مطالعه است که بیشترین تاثیر مثبت را بر کمیت و کیفیت مطالعه بگذارد. هر چند که برای برخی از افراد این موضوع را ساده و کم اهمیت جلوه می دهند. در این مقاله  به بررسی و معرفی بهترین مکان مطالعه و شرایط مکان مطالعه می پردازیم.
اهمیت مطالعه بر روی ذهن و عملکرد افراد چه در زندگی فردی و چه زندگی اجتماعی به دلیل داشتن اثرات فوق العاده که باعث انگیزه بخشی به زندگی شده و از طرف دیگر تخیلات را بهبود می بخشد بر کسی پوشیده نیست.
همه ما در زمان مطالعه به دنبال دنج ترین مکان می گردیم یعنی مکانی که بیشترین آرامش را داشته باشد و با دنیای کتاب ها ارتباط عمیقی برقرار کنیم و بارها این سوال برای بسیاری از ما پیش آمده است که مکان مناسب برای مطالعه چه مکانی می باشد؟ و برای فراهم کردن فضای مناسب برای مطالعه چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرم؟ یکی از مهمترین عوامل در یادگیری مناسب بودن مکان مطالعه است که با تمرکز بیشتر و در مدت زمان کوتاه راندمان یادگیری بالایی داشته باشید که همه این عوامل وابسته به مکان مطالعه است.

مکان‌‌‌مطالعه‌ باید چگونه باشد؟ کتابخانه، بهترین مکان برای مطالعه می باشد.
همه ما به دنبال مکانی هستیم که کیفیت مطالعه ما را افزایش دهد یکی از شرایط اولیه برای مطالعه، مکان مناسب برای مطالعه می باشد که این فضا باید یک سری خصوصیات داشته باشد که مهمترین آن عبارتند از:
آرامش حاکم بر محیط یا اتاق مطالعه، جایی به دور از سر و صدا باشد زیرا آرامش سبب افزایش تمرکز در مطالعه می شود.
محیط مطالعه ظاهری ساده داشته باشد زیرا دکور شلوغ مکان مطالعه تمرکز فرد را در حین مطالعه پایین می آورد.
تمیز و مرتب بودن مکان مطالعه، مرتب بودن فضای مطالعه از آشفتگی ذهنی جلوگیری می کند و این امکان را به وجود می آورد که با تمرکز بیشتر به مطالعه بپردازیم.
استفاده از مکان ثابت، آشنا بودن به محیط مطالعه سبب می شود که کمتر در حین مطالعه حواستان پرت شود. زیرا داشتن مکان ثابت برای مطالعه سبب افزایش تمرکز می شود و ضروری است که به یک مکان ثابت برای مطالعه عادت کنید.

سکوت و آرامش نسبی در سالن مطالعه: ذکر این نکته ضروری می باشد که نباید در محیط مطالعه سکوت مطلق برقرار باشد زیرا بسیاری از داوطلبان کنکور در امتحان کنکور در محیطی قرار می گیرند که امکان دارد سر و صدا داشته باشد و باید شرایطی حاکم باشد که در صورت ایجاد سر و صدا تمرکز افراد بهم نریزد.
مناسب بودن شرایط دمایی و نور مکان مطالعه: مناسب بودن شرایط مکان مطالعه برای افزایش راندمان باید دارای تهویه مناسب، نور کافی و دمای مناسب باشد زیرا در صورتی که محیط مطالعه تهویه مناسبی نداشته باشد، باعث کاهش انرژی می شود و همینطور بهترین ترکیب نور برای اتاق مطالعه ترکیبی از رنگ زرد و سفید می باشد.
رنگ آمیزی مناسب مکان مطالعه: فضایی که در آن مطالعه می کنید باید به گونه ای رنگ آمیزی شده باشد که سبب شود در طول درس خواندن احساس خستگی نکنید بهتر است از رنگ های شاد استفاده شود که فضای روح انگیز و نشاط آوری را ایجاد کند.
وجود ساعت و برنامه مطالعاتی بر روی دیوار سالن مطالعه: وجود ساعت و برنامه مطالعاتی علاوه بر اینکه سبب می شود که برنامه ریزی شده مطالعه کنید همچنین باعث می شود که برای رسیدن به هدف های تعیین شده بیشتر تلاش کنید.
داشتن میز و صندلی استاندارد در اتاق مطالعه: نحوه ی نشستن بر روی صندلی باید به گونه ای باشد که زانوها با زاویه 90 درجه قرار بگیرند و کف پا روی سطح زمین باشد
یکی از مهم ترین مواردی که باید در مکان مطالعه در نظر داشت این است که سعی شود از یک فضای دائمی برای مطالعه استفاده شود زیرا داشتن یک برنامه روزانه ثابت در افزایش کیفیت مطالعه بسیار تاثیر گذار است زیرا با فراهم شدن چنین شرایطی  می توان در روند ثابت مطالعه کردن قرار گرفت و همین امر خود نقطه قوتی در بالا رفتن انگیزه برای مطالعه می شود.

یک اتاق مطالعه کنکوری موجب افزایش کیفیت مطالعه می شود.
راحتی در مکان مطالعه: در صورت بالا رفتن کیفیت مطالعه بهتر است که مکان مطالعه فضای دلپذیری داشته باشد و محیط به گونه ای باشد که در حین مطالعه مشکلات جسمی از جمله کمر درد، مچ درد و … به سراغ افراد در حین مطالعه کردن نیاید و بهتر است که از میز و صندلی استاندارد برای مطالعه کردن استفاده کرد و این نکته را باید در نظر گرفت که سعی کنید که به صورت دراز کش مطالعه نکنید زیرا در چنین حالتی بدن دچار حالت سستی و خواب آلودگی می شود و راندمان مطالعه با کیفیت پایین می آید و بهترین گزینه برای مطالعه کردن در پشت میز است.

بهترین مکان مطالعه کنکوری کجاست؟

یکی از مهمترین دغدغه برای والدین و افراد کنکوری این است که بهترین مکان برای مطالعه کنکور باید چگونه باشد و یکی از سوالاتی که از رتبه های برتر کنکور پرسیده می شود این سوال می باشد که مکان مطالعه رتبه های برتر کنکور چگونه می باشد؟! هر چند که جواب این سوال کاملا به شرایط  هر فرد بستگی دارد. برای مثال برخی از دانشجویان یا دانش آموزان هیچ گونه تمایلی به استفاده از کتابخانه برای درس خواندن ندارند و نمی توانند در چنین مکان هایی به خوبی تمرکز پیدا کنند در حالی که برخی دیگر بهترین مکان برای مطالعه را کتابخانه ذکر کرده اند و بهترین مکان برای مطالعه کتاب کمک آموزشی هر فردی جایی است که داوطلب در آنجا راحت تر می تواند مطالعه کند و بازدهی مطالعه بالاتری دارد.

اما برخی از ویژگی های مکان مطالعه به صورت زیر می باشد که عبارت است از:
ثابت بودن محیط مطالعه
مرتب و منظم بودن محیط مطالعه
مکان مطالعه انرژی زا و روح انگیز باشد که سبب افزایش انگیزه در یادگیری و مطالعه شود
سکوت نسبی برقرار باشد اما نه مطلقسکوت نسبی مکان مطالعه و داشتن یک میز مطالعه مناسب از مهمترین شرایط یک مکان مناسب برای مطالعه می باشد.
و بسیاری از عوامل دیگر را می توان ذکر کرد که در بالا به صورت مفصل در مورد هر کدام از این موارد توضیحات لازم داده شده است. مکان های مطالعه زیادی وجود دارد که همه این ها بستگی به روحیه فرد مطالعه کنند و میزان تمرکزی این افراد در مکان های مختلف دارد برخی از این مکان ها عبارتند از:
کتابخانه یا سالن مطالعه
اتاق شخصی
پارک
کافی شاپ
کتاب فروشی
کلاس درس
خانه همکلاسی
مراکز آموزشی
مراکز اجتماعی
برخی از افراد بسته به نوع  شرایط، روحیه و تمرکزی که دارند در چنین مکان هایی می توانند تمرکز بالایی داشته باشند و به مطالعه بپردازند. اما در صورتی که به هر طریقی شرایط برای مطالعه کردن در خانه فراهم نباشد بهترین گزینه بعد از خانه استفاده از کتابخانه می باشد .

نکات لازم قبل از شروع مطالعه که باید در نظر گرفت:

یکی از نکاتی که بهتر است افراد قبل از مطالعه کردن در نظر بگیرند 2 الی 3 دقیقه وقت بگذارند و محیط مطالعه خود را مرتب و تمیز کنند که این کار در افزایش تمرکز بسیار تاثیر دارد و اینکه تمامی وسایل مورد نیاز اعم از دفتر، خودکار، کتاب کمک درسی و … را آماده کنند که در حین مطالعه کردن به دنبال آن ها نگردید و سبب کاهش تمرکز نشود.

شرایط مکان مطالعه مناسب چگونه است؟
از مهم ترین شرایط مکان مطالعه ساده بودن آن می باشد و باعث می شود که فرد تحت تاثیر وسایل سرگرم کننده در اتاق مطالعه قرار نگیرد و دیگر شرایط مکان مطالعه مناسب عبارت است از :
بسته بودن جلوی میز مطالعه که حواس پرتی را به حداقل برساند
مناسب بودن میز و صندلی مخصوص مطالعه
داشتن نور مناسب و استفاده از بوهای مطبوع در اتاق در یادگیری موثر می باشد
خودداری از نصب تزیینات در اتاق مطالعه
اکسیژن کافی و هوای آزاد در اتاق مطالعه
طراحی و دکوراسیون اتاق مطالعه باید متناسب با مطالعه باشدتغییر مکان مطالعه با طراحی و دکوراسیون مناسب می تواند در بازدهی مطالعه موثر باشد.
علاوه بر مناسب بودن مکان مطالعه در یادگیری باید به زمان مطالعه هم توجه کافی داشت زیرا مناسب بودن شرایط زمانی و مکانی مناسب سبب افزایش راندمان یادگیری و مطالعه مفید می شود هر چند که مطالعه کردن زمان خاصی ندارد اما در برخی از ساعات روز راندمان یادگیری برای افراد بالا می باشد که بهترین زمان مطالعه بسته به هر شخصی متفاوت می باشد و افراد که مطالعه می کنند باید بهترین ساعاتی در طول روز که بیشترین یادگیری و بازده را دارند شناسایی کنند.

برای مثال:
برخی از افراد اوایل روز برای مطالعه کردن بیشترین راندمان را دارند در حالی که برای برخی دیگر این افزایش راندمان در شب جواب می دهد و بهتر است پیش از خواب به مرور مطالبی که مطالعه شده بپردازید زیرا این زمان بهترین زمان برای مرور مطالب خوانده شده است و به علت پایین بودن هوشیاری بدن بعد از خواب بهتر است تا یک ساعت پس از بیدار شدن مطالعه را شروع نکنید و مطالعه را پس از طی این زمان آغاز کنید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,061 بازدید

    0 نظر

    درج: 7 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir