ده افسانه انگیزشی که مانع از رسیدن به هدف می شود

0
ده افسانه انگیزشی که مانع از رسیدن به هدف می شود
حقیقت این است که ما اغلب عوامل روان شناختی را که در موفقیت و شکست ما مشارکت دارند را نادیده می گیریم. پژوهش ها نشان داده اند که مردم اغلب در فهمیدن علل شادی خود ناتوان هستند و آنچه موجب موفقیت شان می شود را دست کم می گیرند. برخی از اشتباهات انگیزشی که ممکن است مرتکب شویم عبارتند از:

۱- ما به غلط معتقدیم که پول یک انگیزاننده نهایی است

اگرچه پول می تواند یک ابزار بزرگ انگیزشی باشد، اما برخی از افراد معتقدند که پول نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در ایجاد انگیزه و شادی دارد. پژوهش ها و استفاده از تست های روانشناختی نشان داده اند که افرادی که در ابتدای کار با مسائل مالی انگیزه پیدا میکنند، از مشکلات روان شناختی عدیده ای رنج می برند.

۲- اعتقاد به اینکه اگر باهوش باشیم، احتیاجی نداریم که انگیزه قوی داشته باشیم

افراد اغلب اعتقاد دارند که داشتن هوش تضمین کننده موفقیت است، اما تحقیقات نشان داده اند که داشتن هوش بالا همیشه نمی تواند پیش بینی کننده موفقیت باشد. در آزمایش طولی که ترمن بر روی کودکان با استعداد انجام داد، مشخص شد که برخی از باهوش ترین کودکان در آینده یک زندگی معمولی و عاری از موفقیت و دستاوردی مهم را داشتند. شما باید از هوش بالایی برخوردار باشید ولی این بدین معنی نیست که انگیزه هیج نقشی در موفقیت شما ندارد.

۳- این باور که اگر خود را به عنوان یک آدم موفق تصور کنید، حتما موفق خواهید شد

پژوهش های روان شناختی نشان داده اند که این نوع تصورات حتی می توانند اثر مخرب داشته باشند. اگر شما فورا خودتان را موفق بدانید، انگیزه شما برای دستیابی به هدف کاسته خواهد شد. به جای آن توصیه میگردد که خود را در حالی تصور کنید که مراحل مورد نیاز برای رسیدن به هدف را کامل کرده اید. مثلا اگر هدف شما این است که وزنتان را کم کنید، خود را در حالی تصور کنید که در حال خوردن غذاهای سالم هستید. نه اینکه خود را لاغر تصور کنید.

۴- این باور که پاداش بیشتر موجب ارتقای انگیزه و عملکرد خواهد شد

تحقیقات نشان داده اند که گاهی مواقع پاداش می تواند نتیجه معکوس دهد. زمانی که به فردی که انگیزه بالقوه ذاتی دارد، پاداش میدهیم؛ انگیزش آن فرد کاهش می یابد. دادن پاداش زمانی اثربخش خواهد بود که هیچ محرکی برای تشویق به انجام یک فعالیت وجود نداشته باشد.

۵- باور به اینکه ترس یک انگیزاننده بزرگ است

پژوهش ها نشان داده اند که نقش تقویت در ایجاد انگیزه بیشتر از تنبیه است. در واقع تنبیه و ترس از تنبیه، فقط برای مدت کوتاهی موثر خواهد بود.

۶- باور به اینکه فقط سعی کردن کافی خواهد بود

اگرچه گفتن این جمله که بیشترین سعی خود را بکن، یک انگیزاننده موثر است، اما پژوهش ها نشان داده اند که تعیین اهداف مشخص و سخت؛ انگیزه، عملکرد و موفقیت بیشتری را ایجاد میکند.

۷- باور به اینکه تحسین کردن استعدادها موثرتر از تحسین تلاش است

روان شناسان پیشنهاد داده اند که باور به اینکه افراد می توانند تغییر کنند یا توانایی های خود را با تلاش و فداکاری توسعه ببخشند، انگیزه بیشتری در افراد ایجاد خواهد کرد. در واقع باور صحیح آن است که به جای تحسین کردن استعدادها، تلاش افراد را تحسین کنیم.

۸- باور به اینکه عزم راسخ تنها چیزی است که دستیابی به هدف را میسر می کند

عزم راسخ یک قسمت مهم از انگیزه است، اما تمام آن نیست. عواملی همچون تعهد به به دست آوردن هدف، تمایل به رسیدن و انواع محرکی که در پی دستیابی به آن هستیم و موانع پیش رو همگی در دستیابی به هدف نقش دارند.

۹- باور به اینکه برای رویارویی با یک انگیزش صحیح باید صبر کنیم

 راه صحیح آن است که که یک لیست از اهدافمان تهیه کنیم  و قدم های مورد نیاز برای رسیدن به آنها را برنامه ریزی کنیم. بعضی اوقات حتی لازم است برای کسب موفقیت برای خودمان جایزه تعیین کنیم. در واقع صبر کردن برای انگیزه مند شدن کار اشتباهی است.

۱۰- باور به اینکه نوشتن اهداف کلید موفقیت است

نوشتن می تواند یک ابزار انگیزشی موثر باشد، اما تنها نوشتن اهداف بدون پیگیری انجام دادن آنها نتیجه ای در بر نخواهد داشت. اگرچه تحقیقات نشان داده اند که نوشتن اهداف می تواند تسکین بخش باشد. اما هیچ تحقیقی که موثر بودن آن را بررسی کند، انجام نشده است. در واقع بهتر است به جای تمرکز بر نوشتن در صدد این باشیم که هر روز گام موثری جهت نیل به هدفمان برداریم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    380 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir