۵ راهکار جادویی برای افزایش انگیزه درس خواندن

0
۵ راهکار جادویی برای افزایش انگیزه درس خواندن

افزایش انگیزه برای درس خواندن

نداشتن و عدم انگیزه کافی برای انجام هر کاری یکی از بزرگترین و بدترین موانع برای پیشرفت است.
قطعا همه ما در طول زندگی خود فرصت های زیادی را صرفا به خاطر اینکه “حسش نبوده” از دست داده‌ایم. 
حالا وقتی صحبت از کار تقریبا خسته کننده ای مثل درس خواندن به پیش می‌آید، این عدم انگیزه بیشتر خودش را نشان می‌دهد. اما چه کار می‌توان کرد؟ چگونه می‌توانیم انگیزه را در خود ایجاد کنیم؟ اصلا راه های افزایش تمرکز برای درس خواندن کدامند؟

۱- به جای مقایسه کردن، عمل کنید!

یکی از بدترین عادت‌هایی که در بیشتر ما ایرانیان دیده می‌شود عادت مقایسه کردن است.خب اگر راستش را بخواهید خودمان هم خیلی مقصر نیستیم. چرا؟ چون معمولا این اتفاق از سنین خیلی پایین و بچگی شروع می‌شود. ما مدام با دیگر همکلاسی‌هایمان یا فلان بچه فامیل مقایسه می‌شویم. این اتفاق باعث می‌شود که همیشه حس بدی در مورد خود داشته باشیم. در نتیجه فرد انگیزه خود را برای انجام کارهای مختلف از دست خواهد داد. چرا؟ چون هنوز نپذیرفته که او هم مانند دیگران دارای نواقصی است. در حقیقت او هنوز متوجه نشده است که هیچکس کامل نیست. 
قبل از هرچیز، فراموش نکنید که شما دوست خود هستید، نه دشمنتان. این جمله به معنای آن است که شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید، تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. همه ما ضعف‌ها و نقایصی داریم، اما نکته مهم این است که این نقایص و ضعف‌ها را به خوبی بپذیریم. اولین قدم برای انجام این کار، پذیرش خودمان است. نظامی گنجوی در این مورد می‌گوید: “آینه چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن، آینه شکستن خطاست”. پذیرش نقاط ضعف‌تان نه تنها انگیزه شما را برای درس خواندن افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک خواهد کرد که به خوبی این نقاط ضعف را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.
اما مهمتر از پذیرش این است که شما چه راهکاری پیش خواهید گرفت. خیلی از افراد در این مواقع خودشان را می‌بازند. به همین دلیل هم خیلی زود از درس خواندن خسته شده و بی‌خیال آن می‌شوند. بعد از پیدا کردن نقاط ضعف‌تان، حتما برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی کنید.

۲- نقش دوستان در افزایش انگیزه برای درس خواندن

دوست آن است که گیرد دست دوست، در پریشان حالی و درماندگی. خب، حالا که برنامه ریزی خود را برای درس خواندن انجام داده اید، وقت آن رسیده تا از یک دوست کمک بگیرید. اما چگونه؟ در این مورد دوستان صمیمی می‌توانند به شدت به شما کمک کنند. کافی است برنامه خود را به دوستتان نشان دهید. سپس از اون بخواهید که هر چند وقت یکبار از شما بپرسد که در کجای برنامه‌تان قرار دارید. حتی شما هم می‌توانید همین کار را در قبال او انجام دهید. به وجود آوردن یک رقابت سالم و صمیمی، یکی از بهترین روش های یادگیری است که می‌تواند انگیزه شما را هم برای درس خواندن افزایش دهد.
اما قبل از اینکه این کار را انجام دهید، حواستان باشد که دست روی چه افرادی می‌گذارید. شعری که با آن این بخش را شروع کردیم را یکبار دیگر نگاه کنید. دوست شما باید کسی باشد که به پیشرفت شما در همه حال کمک کند. پس انتخاب یک دوست اشتباه به خصوص در درس خواندن نه تنها به افزایش انگیزه شما کمکی نخواهد کرد، بلکه می‌تواند شوق شما را نیز برای مطالعه از بین ببرد. یادتان نرود که شما دو یا چند نفر قرار است که به یکدیگر کمک کنید، پس شخصی یا اشخاصی که ممکن است روحیه شما را از بین ببرند را در گروه خود راه ندهید.

۳- لذت بردن از مسیر و افزایش تمرکز برای درس خواندن

فرقی نمی‌کند که در حال انجام چه کاری هستیم. معمولا ما زمانی که به مقصد می‌رسیم و کارمان را تمام می‌کنیم، بیشتر از آنکه از آن رضایت داشته باشیم، حس منفی ای نسبت به آن خواهیم داشت. آیا می‌دانید چرا؟ ساده است، چون ما یاد نگرفته‌ایم که از مسیر لذت ببریم. مثلا وقتی که در سفر هستیم، به جای لذت بردن از مناظر طبیعی، مدام فکر رسیدن به مقصد هستیم. همین موضوع در درس خواندن هم صدق می‌کند. شما اگر یاد بگیرید که از مسیر یا پروسه درس خواندن لذت ببرید، با این کار انگیزه خود را نیز برای درس خواندن افزایش داده‌اید.
نگران نباشید، چرا که ما شما را به مقصد خواهیم رساند. اما با این تفاوت که اول به شما یاد می‌دهیم چگونه از مسیر خود لذت ببرید. یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم انگیزه ما در درس خواندن این است که هنوز نمی‌دانیم چگونه از درس خواندن لذت ببریم کافیست به این فکر کنید که با درس خواندن تا چه اندازه جایگاه اجتماعی بالاتری پیدا می‌کنید. مثلا آیا جایگاه اجتماعی و احترامی که به یک مهندس یا قاضی گذاشته می‌شود، با سایر افراد جامعه یکی است؟ یا حتی می‌توانید به این فکر کنید که درس خواندن چه فرصت های شغلی فوق‌العاده‌ای را برای شما فراهم خواهد کرد؟ درس خواندن لذت بخش است، البته اگر به خوبی دلایل آنرا درک کرده و بفهمیم.
 

۴- خودتان را آب و جارو کنید!

حالا وقت آن رسیده که یک دستی به سر و صورت خود بکشید. از جای خود بلند شوید و آبی به سر و صور خود بزنید. سپس برگشته و یک لباس خوب و راحت بپوشید. مخصوصا اگر در خانه هستید، حتما لباس سبک و راحتی بپوشید. اگر هم در کتابخانه یا هر جای دیگر هستید از پوشیدن لباس های تنگ پرهیز کنید. شاید بپرسید این کار چه تاثیری در افزایش انگیزه برای درس خواندن دارد؟ در بیشتر مواقع عدم انگیزه ما برای درس خواندن ناشی از یک عامل مهم است و آن هم خستگی و راحت نبودن شرایط مطالعه ماست. برای اینکه خستگی و خواب آلودگی را دور بزنیم، بهتر است که هر چند ساعت یکبار صورتمان را با آب بشوییم. همچنین پوشیدن لباس مناسب هم احساس راحتی بیشتری به ما خواهد داد. 

۵- تاثیر خوراکی‌ها بر افزایش انگیزه برای درس خواندن

خب بالاخره در کنار غذای روح، ما به غذای جسم هم نیاز داریم. سعی کنید حتما هنگام درس خواندن کنار خود خوراکی هم قرار دهید. انواع مغز‌ها، میوه‌جات و یا سبزیجاتی مثل هویج می‌توانند میان وعده‌های مناسبی برای شما هنگام درس خواندن باشند. اگر دوست دارید می‌توانید از چیپس و پفک هم به مقدار کمی استفاده کنید. خب بالاخره شما قرار است برای درس خواندن به خودتان انگیزه بدهید، پس چه راهی بهتر از این! خوردن خوراکی‌ها هم مواد غذایی بدن شما را تامین می‌کند و هم مثل یک جایزه که برای درس خواندن شما تعیین شده، باعث افزایش انگیزه شما برای درس خواندن خواهد شد. 
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    749 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir