از فرصت های زندگی به خوبی استفاده کنیم

0
از فرصت های زندگی به خوبی استفاده کنیم
در این مطلب به ارزش عمر، که بزرگ‌ترین سرمایه‌ی ادمی است پرداختيم و با اشاره به اينکه استفاده از فرصت زندگی براي هر کسي يک بار ممکن است، بايد هر لحظه از آن را غنيمت شماريم.گفتیم که عمر انسان که خود بزرگ‌ترین فرصت برای اوست، شامل فرصت‌های کوچک تری است که با استفاده درست از آن‌ها، بهترین بهره را از زندگی خواهد برد.
فرصت کلمه‌ای امیدوار کننده و انگیزه بخش برای انسان است، که او را به حرکت و جنبش وا می‌دارد. در طول زندگی فرصت‌های مختلفی برایمان پیش می‌آيد، که چون اغلب غير منتظره هستند ما آن‌ها را از دست مي‌دهيم و حسرت کار‌هايي را که انجام نداده‌ايم و يا به اشتباه انجام داده‌ايم را مي‌خوريم.
اما آيا تاکنون فکر کرده‌ايد که زنده بودن و زندگی كردن بزرگترين فرصتي است که به ما داده شده است و روزي به پايان می‌رسد. انسان در طول زندگی فرصت‌هاي زيادی دارد که همه‌ی آن‌ها زير مجموعه‌ی فرصت بزرگ زندگی کردن هستند.
به عبارتي استفاده از فرصت زندگی در گرو استفاده درست از فرصت‌هاي کوچک است. عمر انسان محدود است پس بايد از لحظه به لحظه‌ی زندگی بهره برد.
براي استفاده از فرصت زندگی شخص بايد اگاهی لازم راجب هدف خلقت کسب کند و با قدرت اختياري که دارد انتخاب کند که عمر خود را چگونه سپری کند. متاسفانه فرصت‌ها گذرا هستند و هميشه دوام ندارند، اما مي‌توانيد تصميماتي بگيريد و کاري انجام دهيد که فرصت‌هاي جديدي را برايتان خلق کند.

نترسيد و اقدام كنيد
براي استفاده از فرصت زندگی هيچ وقت دير نيست. پس با گفتن اینکه زمان را از دست داده‌ايد و دير شده است خود را گول نزنید، سعي كنيد از هرکجا که هستید شروع کرده و شانس‌تان را امتحان کنيد.
به تجربيات جديد بله بگویید و از شکست نترسید، به خودتان اعتماد کنید. اغلب افراد به فرصت‌هاي پيش آمده نه مي‌گويند و بعد از مدتي حسرت فرصتی که از دست داده‌اند را مي‌خورند. شما با این کار فقط گزينه‌هاي خود را محدود مي‌کنيد. پس مثبت بيانديشيد، شجاع باشيد و از فرصت‌ها استقبال کنيد.

درنگ نكنيد
فرصت ‌ها کوتاه مدت هستند اگر سريع عمل نكنيد ان‌ها را از دست مي‌دهيد. شخصي را فرض كنيد كه به دختري علاقه‌مند است ولي ابراز علاقه‌اش را به زمان دیگری موکول مي‌کند، در اين صورت ممکن است شخص دیگری پيش ‌دستي کند. پس بايد بدانيد که اغلب فرصت‌ها صرفا براي شما نيستند اگر سريع نباشيد ممکن است ضرر كنيد.

ريسک کنيد
اغلب استفاده از فرصت با ريسك و خطر همراه است. کسب بهترين‌ها آسان نيست بايد شجاع باشيد و ريسک کنيد. در واقع شروع هر کاری با ریسک همراه است. در واقع وقتي که خطر مي‌کند ممکن است فرصت‌هاي جديد ديگري هم بيافرينيد.

مثبت بيانديشيد
مثبت انديشي به شما کمک خواهد کرد که انگیزه و پشتکار لازم براي رسيدن به هدف را داشته باشيد. فرض کنيد کسي که کاري را شروع کرده منفي باف باشد و فقط به شکست فکر کند، به نظر شما در مواقع سختي و بحران‌ها چنين فردي چقدر موفق خواهد بود؟
او به سرعت جا مي‌زند و کارش را رها می‌کند در صورتی که ممکن بود با ادامه‌ی تلاش خود، با فرصت‌هايي مواجه مي شد كه باعث موفقيت وي مي‌شدند.

معاشرت بيشتري داشته باشيد
 وقتي آشنا‌هاي بيشتري داشته باشيد فرصت‌هاي بيشتري از جانب آن‌ها به شما پيشنهاد مي‌شود و اين شانس موفقيت شما را بالا مي‌برد.

کنجکاو باشید
کنجکاوي فرصت‌هاي زيادي پيش رويتان مي‌آورد. زيرا شخص کنجکاو به دنبال چرايي هر موضوعي است، ذهن او فعال است و انگيزه كافي براي پيگيري را دارد.
پس وقتي راجب مسئله‌اي کنجکاو باشید سوالات متعددي برايتان پيش مي‌آيد و در نهايت سوالي مي پرسد که تا به حال يه فکر کسي نرسيده بود و اين باعث ايجاد جرقه اي در ذهن شما مي‌شود و ايده‌هاي جديدي به فکرتان خطور مي‌کند، که فرصت خوبي براي موفقيت شما است.

تمرکز کنيد
خواسته‌ی خود را به صورت شفاف بدانيد و بر روي آن تمرکز کنید، در اين صورت وقتي فرصتي براي رسيدن به خواسته‌تان پيش مي آيد ذهن شما هوشيار ميشود و به شما در استفاده از آن فرصت کمک مي‌کند.

با اراده تصمیمی را که مي گيرید دنبال كنيد
بیشتر افراد چون تصميمي براي زندگی خود نمي‌گيرند فرصتي هم براي پيشرفت‌شان وجود ندارد. در واقع حتي اگر تصميم اشتباهي هم بگيريد بهتر از بي هدفي است.
وقتي در تصميمي که مي‌گيرید مردد هستيد بايد اطلاعات بيشتري راجبش کسب کنيد و در نهايت يک تصميم قاطع بگيريد و با اراده در جهت موفقيت در آن تلاش كنيد.

مزیت استفاده از فرصت‌ها
استفاده از فرصت‌ها باعث کسب تجربياتي مي‌شوند كه شايد در زماني ديگر و جايي ديگر به دردتان بخورند. هر فرصتي چيز‌هايي براي ياد دادن به شما دارد.
دانش‌اموزي را فرض کنید که به خاطر وابستگي که به والدينش داشت از رفتن به مدرسه‌ی شبانه روزي امتناع میکرد و حتي به خاطر ترس از دوري آنها مجبور به ترک تحصيل بود.
ولي در نهايت تصميم گرفت كه اين دوري را به عنوان فرصتي براي پيشرفت تحصيلي و کسب تجربه ببيند. او طي چند سالي که در مدرسه شبانه مشغول تحصیل بود تجربیات زیادی کسب کرد.

فرصت‌ها را غنيمت شماريد
هيچ وقت به اميد اينكه وقت زياد است. کار‌ها را به زماني ديگر موکول نکنيد، در حقيقت شما نمي‌دانيد تا چه موقع فرصت زندگی داريد، شايد فردايي که منتظرش هستيد هيچ وقت فرا نرسد.
اين حقيقت زندگی است که عمر دست خودمان نيست ولي مي‌توانيم با زندگی در لحظه‌ی حال، هر دم از آن را غنيمت شماريم. اجازه ندهيد که تجربيات تلخ گذشته شما را از حرکت به سمت آينده باز دارد.

استفاده از فرصت زندگی فقط يک بار امکان پذير است
عمر بزرگ‌ترين سرمايه آدميست و کسي که بتواند به خوبي از آن بهره مند شود، هم زندگی و هم آخرت خوبي براي خود رقم خواهد زد. فرصت زندگی به سرعت مي‌گذرد و ما دوباره نمي‌توانيم به اين سن برگرديم.
بايد در حال زندگی كنيم تا از زندگی نهايت لذت را ببريم. گذشته‌ی خود را قبول کرده و از حسرت خوردن دست برداريد و نگراني بابت آينده‌اي که هنوز نرسيده را کنار بگذاريد. از فرصتي که اکنون در اختيار داريد بهره مند شويد تا اين هم به ليست فرصت‌هاي از دست رفته تان اضافه نشود.
اگر همچنان در گذشته گیر کنید زندگی‌تان نابود می‌شود و تمام موهبت‌های بی‌نظیر، هوشمندی، خلاقیت و استعداد‌های شما دفن خواهد شد و نخواهید توانست آن‌ها را شکوفا کنید.
 همه‌ی انسان‌ها از روزي که به دنيا مي‌آيند تا هنگام فوت فرصت زندگی دارند ولي متاسفانه همه ارزش آن را نمي‌دانند. فراموش نکنيم که استفاده از فرصت زندگی براي هر شخصي يک بار ممکن است و سعي کنيم هر لحظه از آن را غنيمت شماريم.
يعني قبل از از دست دادن فرصت‌ بتوانيم استعداد‌هاي خود را شکوفا کنيم و به کمال برسیم.
سعي کنيم با انتخاب‌هاي درست و آگاهانه از تلف کردن اين سرمايه‌ی عظيم اجتناب کنيم و به غايت نهايي انسان که رسيدن به قرب الهی است نائل شويم. انسان آفريده‌ی خداوند است، پس يعني قدرت، شکوه و عظمت در وجودش نهفته است.
فقط کافیست اجازه دهيم نور وجودي ما بدرخشد. ما در نسلي زندگی مي‌کنيم که لازم است هر لحظه آماده و پذيرا باشيم و براي موفقيت تلاش کنيم. تنها چيزي که ممکن است باعث توقف ما به سوي کمال باشد، ترس است.
ترس ما را از تلاش برای رسیدن به رویاهایمان منصرف می‌کند، ترس به ما می‌گوید قادر نیستیم در زندگی خطر کنیم، این ترس است که ما را از رسیدن به غنی‌ترین گنجینه‌های زندگی باز می‌دارد.
ترس شور و هیجان زندگی را از ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. زندگی با ترس باعث می‌شود موقعیت‌هایی در زندگی‌مان به وجود آوریم که به خودمان ثابت کنیم که محدودیت‌هایی که برای خود به وجود آورده‌ایم، درست هستند.
استفاده از فرصت زندگی مستلزم رهایی از ترس‌های بی مورد است. براي استفاده از فرصت زندگی باید بدانید چه کار‌های بیهوده‌ای تا حالا انجام داده‌اید تا دیگر آن‌ها را تکرار نکنید.

باید به این سوال پاسخ دهید که آیا در مسیر درستی از زندگی گام برمی‌دارید؟
پاسخ به این سوال ممکن است سخت باشد ولی به قلب خود رجوع کنید و ببینید آیا کسی که می‌خواهید هستید، آیا به قدر کافی تلاش کرده‌اید، آیا از زندگی تان نهایت بهره را برده‌اید، آیا شما خوشحال هستید، اگر بدانید که فقط یک سال دیگر زنده هستید آیا باز هم همین کارهای کنونی را تکرار می‌کنید؟

پاسخ به همه این سوال‌ها به شما کمک می‌کند که بدانید آیا مسیری که تا کنون طی کرده‌اید درست بوده یا نه، و شاید لازم باشد در نحوه‌ی زندگی تان تغییری ایجاد کنید.
عمیق‌ترین آرزوی ما داشتن عشق و آرامش است. زندگی ما سفری کوتاه و ارزشمند است و تکلیف ما در این سفر جلوه‌گر کردن استعداد‌های منحصر به فردمان است.
استفاده از فرصت زندگی با مفهوم خودشناسی ارتباط تنگاتنگی دارد. انسان نخست باید به آگاهی کاملی از خود و هدف از خلقتش برسد، تا بتواند عمر خود را با برنامه ریزی بر روی هدفش و در جهت رسیدن به آن سر کند.
مسلماً کسی که از لحاظ روحی خوب نباشد، هدفی نداشته باشد، خوب و بد را از هم تشخیص ندهد، فقط پی آسودگی و خوش گذرانی باشد، نمی‌تواند از زندگیش استفاده‌ی درستی بکند.
سعی کنید دیگران را به خاطر اشتباهاتشان ببخشید. این کمک میکند روح شما آزاد باشد و به جای اینکه عمرتان را با کینه و دشمنی سپری کنید، با خیالی آرام بهترین استفاده را از زندگی تان در جهت رشد و شکوفایی خود داشته باشید.
استفاده از فرصت زندگی فقط براي پيشرفت در كار يا تحصيل و يا به دست آوردن پول نيست. اينکه شاد باشيد، انسان خوبي باشيد، به ديگران کمک کنيد يعني زندگی تان مفيد است.
براي استفاده از فرصت زندگی، هر چه که تا به حال اتفاق افتاده را رها کنید آن‌ها تجربیات ارزشمندی هستند که می‌توانید در ادامه مسیر زندگی تان از آن‌ها بهره‌مند شوید، تا دوباره اشتباه نکنید.
برخیزید و کنترل زندگی تان را به دست بگیرید، و اجازه ندهید افکار و اتفاقات بیهوده باعث شوند عمر با ارزش‌تان تلف شود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,489 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir