در زمان مطالعه به موسیقی گوش کنیم؟

0
در زمان مطالعه به موسیقی گوش کنیم؟

مطالعات بسیاری بر بررسی چگونگی تأثیر موسیقی بر یادگیری و یادآوری صورت گرفته و از آنجا که موضوع مورد تحقیق انسان و رفتارش است، نمی توان به نتایج قطعی و یکسانی برای تمام افراد رسید در ادامه آنچه که برای تعداد افراد بیشتری تعداد افراد بیشتری صدق میکند خواهیم پرداخت.

در دهه ی ۱۹۹۰ نتایج تحقیقات “دانشگاه ولز” کشور انگلستان نشان میداد که موسیقی “موتزارت” می تواند در فضا سازی سه بعدی و فضای مطالبی که خوانده می شوند، کمک قابل توجهی کند. همچنین گوش دادن آهنگی که دوست دارید هنگام انجام هر کاری از جمله درس خواندن باعث تهییج شما و عملکرد بهترتان خواهد شد. اما ایراد وارد به این مسئله آن است که آهنگی که به آن علاقه دارید عموماً و نه همیشه یا ریتم تندی دارد و خواننده ای شعری را با آن می خواند و یا با خاطراتی همراه است. پرواضح است زمانی که چنین آهنگی را بشنوید قسمتی از ذهن و حافظه تان درگیر یاد آوردی متن آهنگ و گاهی همخوانی با او می شود و یا باعث برانگیخته شدن احساسات و از دست رفتن تمرکز می شود.

دلیل دیگری که برای گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن از آن یاد می شود، کاهش استرس است. برخی ادعا می کنند که با گوش دادن موسیقی بی کلام آرامشبخش اضطراب شان کاهش پیدا می کند و راحت تر به کارهایشان می پردازند، این مطلب تا حدودی برای کسانی که عادت ندارند در سکوت کامل به مطالعه بپردازند صدق می کند ، اما کسانی هستند که عادت دارند تا در سکوت کامل به مطالعه بپردازند و برای این افراد کوچک ترین صدایی کیفیت عملکرد یادگیری شان را به شدت کاهش داده و یا کند می کند. اما اگر به گوش کردن موسیقی تمایل داشته باشید یکی از انواع موسیقی ای که میتواند به شما کمک کند موسیقی متن است؛ زیرا این نوع موسیقی طوری ساخته و آهنگسازی شده که حواس مخاطب و شنونده را از مطلب اصلی (در مورد فیلم و موضوع فیلم) پرت نکند. همین طور برعکس این مسئله نیز برای عده ای وجود دارد که اگر سکوت زیاد باعث اختلال تمرکزشان می شود، برای این افراد مطالعه با موسیقی بی کلام و یا مطالعه در مکان های عمومی توصیه می شود.

تحقیق دیگری از سوی دکتر “گری” برای بررسی تاثیر موسیقی بر درس خواندن صورت گرفته است که نشان می دهد دانش آموزانی که با موسیقی و خصوصا موسیقی کلاسیک درس می خوانند وضعیت  بهتری در یادگیری و تمرکز دارند. دکتر گری برای اثبات این نتیجه موسیقی ها را بر حسب ضربه (بیت) در دقیقه شان تقسیم بندی کرده است . طبق بررسی نتایج آزمایشاتش بر روی کسانی که با موسیقی درس خوانده بودند و کسانی که هنگام مطالعه شان موسیقی گوش نمی دادند و همچنین به این نتیجه رسید که کسانی که موسیقی های با ۶۰ تا ۷۰ ضربه در دقیقه (مانند موسیقی های کلاسیک) گوش می کردند به طور متوسط ۱۲ درصد نمره های بهتری پیدا کرده و افزایش بازدهی داشته اند. به عنوان مثال نمره ی دانش آموزانی که هنگام حل کردن و تمرین مسائل ریاضی آهنگ بتهوون (به نام “برای الیس” Fur Elise) را گوش می داده اند متوسط نمره ی امتحان ریاضی شان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. این روانشناس اعتقاد دارد دلیل این امر آن است که درس هایی که منطقی شبیه درس ریاضی دارند، به ذهن آرام تر و همچنین بروز خلاقیت بیشتری نیاز داشته و موسیقی این آرامش و افزایش خلاقیت را برایشان مهیا می کند و حتی گفته می شود باعث باهوش تر شدن دانش آموز در آن زمان می شود ؛ به همین دلیل آن فرد، افزایش خلاقیت در حل مسئله خواهد داشت.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,448 بازدید

    0 نظر

    درج: 7 مهر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir