کارنامه سبز کنکور چیست؟

کارنامه سبز کنکور چیست؟

سازمان سنجش پس از انتشار کارنامه سبز هیچ مسئولیتی در مورد انتقالی یا جابجایی به اولویت‌ها و انتخاب‌های پایین‌تر قبول نمی‌کند.

کارنامه سبز معمولاً یک هفته پس از اعلام نتایج نهایی کنکور منتشر می‌شود؛ این کارنامه برای داوطلبان آزمون سراسری که براساس نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته کنکور شده‌اند و در زمان مقرر به انتخاب رشته اقدام نموده‌اند صادر می‌شود. در ادامه به معرفی، نحوه دریافت و کاربرد کارنامه سبز می‌پردازیم.

کارنامه سبز چیست؟

کارنامه سبز درواقع کارنامه نهایی است که پس از شرکت در آزمون کنکور و بعد از مرحله انتخاب رشته به داوطلبان ارائه می‌شود. این کارنامه مناسب افرادی است که حداقل در یکی از انتخاب‌های خود قبول شده‌اند. در کارنامه سبز اطلاعاتی در رابطه با اینکه متقاضی در کدام یک از رشته‌های پایین‌تر از انتخاب خود می‌توانست پذیرش شود در اختیار افراد قرار می‌گیرد. درواقع کارنامه سبز به افراد نشان می‌دهد که نمره قبولی آنها برای انتخاب شدن در کدام رشته کافی بوده است.
کاربرد کارنامه سبز چیست و چه افرادی می‌توانند از این کارنامه استفاده کنند؟

کارنامه سبز برای افرادی کاربرد دارد که در یکی از رشته‌های مورد نظر خود قبول شده‌اند و در حال حاضر از قبولی خود احساس رضایت ندارند؛ این افراد به کمک اطلاعاتی که این کارنامه در اختیارشان قرار می‌گیرد متوجه می‌شوند در چه رشته‌ای غیر از رشته‌ای که مورد پذیرش قرار گرفته‌اند می‌توانند، قبول شوند.


آیا استفاده از کارنامه سبز برای مردودشدگان کنکور کاربرد دارد؟

خیر؛ کارنامه سبز برای کسانی که مردود شده‌اند کاربردی ندارد، یعنی کسانی که مردود شده‌اند، فقط باید به فکر تکمیل ظرفیت ثبت نام بدون کنکور سراسری یا شرکت در کنکور سال آینده باشند.


در ادامه برای آسانی توضیح ،کارنامه سبز کنکور 1400 را مثال میزنیم:

راهنمای کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۰

در کنکور سراسری ۱۴۰۰ کارنامه سبز از پنج ستون تشکیل شده است.

ترتیب علاقمندی داوطلب (بر اساس فرم انتخاب رشته)

کد رشته امتحانی انتخابی داوطلب (براساس دفترچه انتخاب رشته کنکور)

رتبه داوطلب: رتبه‌ای که در این ستون قراردارد پس از مقایسه با تمامی انتخاب کنندگان این رشته محاسبه شده است

آخرین رتبه قبولی: رتبه آخرین شخصی که در این رشته قبول شده است، محاسبه و سپس در این ستون درج می‌شود

ستون نتیجه: در این ستون اگر رتبه داوطلب در رشته محلی پایین‌تر از رتبه آخرین نفر قبولی شود، داوطلب در آن رشته پذیرفته شده و با علامت "+" نمایش داده می‌شود

مثال: در جدول زیر قسمت "مفید" به دلیل اینکه رتبه داوطلب از رتبه آخرین نفر قبولی عددی کوچک‌تر است داوطلب دارای قبولی است، اما در قسمت "غیرمفید" رتبه داوطلب از آخرین نفر قبولی عددی بالاتر است.

  


ترتیب علاقه‌مندی
کد رشته
رتبه داوطلب
رتبه آخرین نفر قبولی
نتیجه 
مفید
136
11931
65
157

غیر مفید
2
12487
107
29


در صورتی که در ستون نتیجه عددی از یک تا ۹ نمایش داده شود مفهوم آن به شرح ذیل است.

یک: داوطلب شرایط و ضوابط اختصاصی مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ را نداشته است؛ این شرایط می‌توانند شامل: تکرار کد رشته انتخابی، عدم رعایت جنسیت پذیرش، عدم توجه به ضوابط رشته‌های دارای شرایط خاص برای رشته مذکور و… باشد.

دو: داوطلب در یک کد رشته محل برای مصاحبه به دانشگاه دعوت شده است.

سه: اگر داوطلب با توجه به داشتن نمره در رشته محل انتخابی، در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی پذیرفته شود عدد سه در این ستون درج می‌شود؛ همچنین برای کارمندانی که با استفاده از سهمیه کارمندی پذیرفته شده‌اند نیز این عدد درج می‌شود.

چهار: بیانگر این است که وضعیت علمی و عمومی شما در رشته‌های پردیس‌های فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال بررسی است.

پنج: بیانگر آن است که داوطلب با توجه به ضوابط عمومی گزینش در انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی امتیاز لازم را کسب نکرده و در اولویت جذب قرار نگرفته است. این داوطلبان حداکثر ظرف دو ماه از زمان انتشار اسامی پذیرفته شدگان فرصت دارند با همراه داشتن کارت شناسایی و تصویر کارنامه نهایی به هسته گزینش آموزش و پرورش استان بومی به نشانی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی هیأت مرکزی گزینش وزرات آموزش پرورش به نشانی www.qozinesh.medu.ir مراجعه کنند.

شش: عدم کسب حد نصاب امتیاز در مصاحبه تخصصی و یا عدم احراز شرایط (سن، معدل، ویژگی‌های جسمانی، … و غیبت در مصاحبه) است.

هفت: وضعیت علمی و عمومی شما در یکی از دانشگاه‌های شاهد، علوم قضائی، علوم پزشکی بقیه الله (عج)، شهید مطهری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، غیر انتفاعی امام رضا (ع)، علوم پزشکی ارتش، دانشکده غیر انتفاعی رفاه یا یکی از رشته‌های مدیریت بیمه اکو، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، کاردانی فوریت‌های پزشکی، تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه یا موسیقی نظامی در دست بررسی است.

"+": یعنی داوطلب در این رشته محل پذیرفته شده است.

اطلاعات کارنامه سبز زمانی برای داوطلب مفید است که رتبه داوطلب کوچک‌تر یا مساوی با رتبه آخرین نفر قبولی شود.


شرایط استفاده از کارنامه سبز برای انتقالی

سازمان سنجش پس از انتشار کارنامه سبز هیچ مسئولیتی در مورد انتقالی یا جابجایی به اولویت‌ها و انتخاب‌های پایین‌تر قبول نمی‌کند و تنها دانشگاه مبدا و مقصد است که باید با این انتقالی موافقت کنند؛ بنابراین تضمینی برای اینکه شما بتوانید در یکی از انتخاب‌های پایینی خود که قبول شده‌اید تحصیل کنید وجود ندارد.


نحوه دریافت کارنامه سبز

بعد از گذشت یک هفته از اعلام نتایج لازم است به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و سپس بر روی گزینه سراسری از منوی سمت راست کلیک کنید. در صفحه باز شده گزینه کارنامه نهایی آزمون سراسری را انتخاب کنید. در صفحه جدید می‌توانید با تکمیل یکی از فرم‌ها کارنامه خود را مشاهده کنید.


روش‌های استفاده از کارنامه سبز

روش اول: اگر که یک ماه بعد از اعلام نتایج کنکور تصمیم گرفتید با استفاده از کارنامه سبز انتقالی بگیرید، بهترین راه و اولین راه استفاده از سیستم بررسی اشتباه در انتخاب رشته سازمان سنجش و تقاضای بررسی اولویت بعدی شما است.

روش دوم: برای ترم اول در دانشگاه مبدا دانشجو شوید، اما از اوایل ترم اول با مراجعه به دانشگاه مقصد و با در دست داشتن کارنامه سبز درخواست ثبت نام از ترم دوم دهید؛ این روش درصد موفقیت بیشتری دارد و درصورتی که دانشگاه مقصد ظرفیت داشته باشد با درخواست شما موافقت کرده و پس از اخذ موافقت از دانشگاه مبدا می‌توانید از ترم دوم در دانشگاه مقصد شروع به تحصیل کرده و همچنین واحدهای عمومی ترم اول را که پاس کرده‌اید تطبیق دهید.

Avatar
فرستنده: u-143390 [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
349 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir