رئيس کميته آموزش عالي مجلس با اشاره به جلسه مسئولان آموزشي کشور براي تعيين تکليف شيوه پذيرش دانشجو در سال 93، برخي جزئيات اين تصميمات را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان وزارتخانه هاي علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، دانشگاههاي آزاد، پيام نور، سازمان سنجش و مرکز پژوهشهاي مجلس، همچنين اعضاي کميسيون آموزش مجلس در شهريار براي تعيين تکليف پذيرش دانشجو در سال 93 يک روز کامل کاري را گرد هم آمدند.
رضا صابري رئيس کميته آموزش عالي مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، به برخي جزئيات اين جلسه اشاره کرد و گفت: مفاهيم اصلي طرح سنجش و پذيرش دانشجو را به جمع بندي اجمالي مناسبي رسانديم و قالبهاي پذيرش را تعريف کرديم که نسبت به روشهاي گذشته تحول بنيادين و اساسي در آنها لحاظ شده است.
وي ادامه داد: اين قالبها داراي ترکيبهاي متفاوتي از آزمون عمومي، آزمون اختصاصي و سوابق تحصيلي است که جزئيات آن در آينده مطرح خواهد شد و در واقع به دنبال تعيين ضرايب اجرايي مناسب براي تاثير سابقه تحصيلي در آزمونهاي آينده خواهيم بود.
به گفته رئيس کميته آموزش عالي مجلس، نظر کميته آموزش عالي اين است که قانون مصوب سال 86 که مربوط به حذف کنکور است قابليت اجرايي ندارد و اگر تصميمات روز گذشته مراجع آموزشي کشور در مجلس تصويب شود، جايگزين قانون مذکور خواهد شد.
صابري سه پيشنهادي را که سازمان سنجش پيش از اين براي پذيرش دانشجو در سال 93 مطرح کرده بود يادآوري کرد و گفت: پيش از اين سازمان سنجش در قالب سه پيشنهاد مطرح کرده بود که پذيرش عده اي از دانشجويان بدون برگزاري کنکور و با تکيه بر سوابق تحصيلي، برگزاري يک آزمون عمومي ساده به علاوه سوابق تحصيلي و برگزاري کنکور سخت تنها براي 5 درصد از داوطلبان صورت گيرد.
وي افزود: در صورت تصويب تصميمات اتخاذ شده، شيوه آزمون سراسري فعلي به اين شکل نخواهد بود و به عنوان مثال يکي از قالبها اين است که پذيرش بر اساس برگزاري آزمون و سابقه تحصيلي صورت مي گيرد.
رئيس کميته آموزش عالي درباره برنامه هاي آتي اين کميته در سرنوشت کنکور 93، گفت: هنوز تکليف نوع دروسي که در آزمونهاي آينده براي سنجش شاخص خواهد بود، روشن نشده و بايد تصميم گيري کرد که آيا اين دروس را بايد در قانون تعريف کنيم يا در قالب کارگروهي که در قانون تعريف خواهيم کرد در زمان آزمون معين کنيم.
وي تاکيد کرد: ما نمي خواهيم نظام آموزش و پرورش تحت تاثير کنکور به اين صورت شود که براي دانش آموزان از اهميت درسي کاسته شود.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: