رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش سعی میشود تا هر اقدامی پیوست پژوهشی داشته باشد، گفت: بر این اساس کتابهای جدید پایههای هفتم تا نهم با رویکرد پژوهشی تالیف شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدیان روز یکشنبه، 21 آذرماه در مراسم جشنواره تجلیل از دانشآموزان پژوهنده سال 95 با تاکید بر اینکه سند تحول آموزش و پرورش رویکرد پژوهشمحور در فرآیند یاددهی و یادگیری دارد، افزود: بر این اساس از دوره ابتدایی برنامههای آموزشی مبنای پژوهشی دارد و دادههای آموزشی با پشتوانه پژوهشی در بستر فرهنگی ارائه میشود.
وی با بیان این که نتیجه این امر آموزش زیستن و با هم زیستن را به دانشآموزان ارائه میدهد، اظهار کرد: تا پایه پنجم ابتدایی آموزشها بر این مبنا طراحی شده و در پایه ششم با ارائه درس تفکر و پژوهش، آموزشهای پژوهشی به دانشآموزان ارائه میشود.
محمدیان اضافه کرد: در پایههای هفتم تا نهم که کتابهای جدید آن تالیف شده است، دروس تفکر و درس زندگی و تفکر بر سواد رسانهای ارائه میشود.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، توسعه بصیرت و دانش انسان به مسائل پیرامون را از آثار توسعه پژوهش در حوزههای آموزش عمومی دانست و ادامه داد: توجه به امر پژوهش موجب میشود تا تصمیمگیریها منطبق با نیازهای کشور باشد.
وی با تاکید بر اینکه اگر تحقیق و پژوهش پاسخ مسائل ما باشد، میتوانیم چالشهای پیشرو را حل کنیم، اظهار کرد: در آموزش و پرورش نیز سعی جدی میشود تا هر اقدامی دارای پیوست پژوهشی باشد و بر این اساس پژوهشگران آموزش و پرورش نیز وارد میدان عمل شدهاند.
محمدیان با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن پژوهش در دورههای دبستان و پیشدانشگاهی، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نیز باید با خلق موقعیتهایی چون برگزاری جشنوارههای «جابربن حیان» و «خوارزمی» و تاسیس دانشسراها به این مهم دست یابد.