آغاز فصل جدید فعالیت سازمان پرورش استعدادهای درخشان

0
آغاز فصل جدید فعالیت سازمان پرورش استعدادهای درخشان

رئیس جمهوری به دنبال تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر پیگیری امضاء مصوبه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» را ۲۰ مهرماه برای ابلاغ به دستگاه‌ها امضاء کرد.

شناسایی و فراهم‌آوردن زمینه‌های رشد دانش‌آموزان دارای استعداد برتر، برنامه‌ریزی مناسب برای حضور دانش‌پژوهان کشور در عرصه‌های جهانی و حمایت از پژوهش‌های علمی مربوط به شناسایی و پرورش دانش‌آموزان صاحب استعداد برتر از جمله وظایفی است که در این اساسنامه به آن اشاره شده است.
همچنین در این اساسنامه هدف از تأسیس «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای برترکشور در دوره تربیت رسمی و عمومی عنوان شده و همچنین خاطرنشان شده است که رئیس سازمان که بالاترین مقام اجرایی سازمان است، به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت‌امنا انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود.

این اساسنامه دارای ۴ فصل کلیات، ارکان، امور مالی و سایر مقررات و ۱۷ ماده است و بنا دارد با رویکرد جدید به کشف استعدادها بپردازد.
«عنایت سالاریان» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش در خصوص تغییر مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به سازمان اظهار کرد: استعدادهای درخشان تا سال ۱۳۸۹ در قالب سازمان فعالیت می کرد و از آن پس به مرکز تبدیل شد اما اکنون با امضاء رئیس جمهوری قرار است به ساختار قبلی بازگردد.

وی ادامه داد: ادغام این سازمان در سال ۸۹ توسط شورای عالی اداری، سازمان ملی نخبگان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان که به صورت نهاد و سازمان مستقل فعالیت می‌کردند، اقدامی غیرکارشناسی بود.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: اکنون با تغییر ساختار و تبدیل این مرکز به سازمان، این دستگاه همانند سازمان های نوسازی مدارس، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره خواهد شد اما اتفاقی که می‌افتد این است که به لحاظ ساختاری دارای استقلال مدیریت، تصمیم گیری و هیات امنایی می شود.

به گفته سالاریان تغییر چشمگیری که تبدیل این مرکز به سازمان دارد در ترکیب افرادی است که در هیات امنا حضور دارند به این معنا که نقش دانش آموختگان سمپاد و مدال‌آوران المپیادهای علمی در تصمیم گیری ها پررنگ تر می شود.

وی وجه تمایز بسیار محسوس و قابل توجه اساسنامه سازمان پرورش استعدادهای درخشان را که به تازگی توسط رئیس جمهوری امضاء شده است را در ماده ۱۵ آن عنوان کرد و گفت: باشگاه دانش‌پژوهان جوان به عنوان پشتیبان علمی و تخصصی سازمان و تامین خدمات پژوهشی است که به صورت موسسه غیر دولتی و هیات امنایی با اساسنامه مستقل با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی اداره می‌شود.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان بیان داشت: در ترکیب هیات امنا علاوه بر اینکه ۲ نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور حضور دارد ۲ نفر نیز از دانش آموختگان مدارس سمپاد نیز اضافه می شوند  همچنین از بین ۲ نفر شخصیت علمی و فرهنگی یک نفر باید خانم باشد.

 

 
 

 

سالاریان یادآورشد: رئیس بنیاد نخبگان درگذشته در ترکیب هیات امنا نبود اما اکنون به این مجموعه علاوه بر وزیر آموزش و پرورش، علوم وتحقیقات، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه شده است. همچنین یک نماینده نیز از مرکز مدیریت حوزه های علمیه و تعدادی از فارغ التحصیلان مدال‌آور نیز اضافه می شود.

وی تصریح کرد: سازمان در ساختار جدید تمامی حقوق کارکنان رسمی، نیروهای خدماتی و مسائل مالی را به طور مستقل پرداخت می کند همچنین رئیس سازمان از طرف وزیر آموزش و پرورش انتخاب و به مدت ۴ سال وظیفه هدایت امور سازمان و نظارت بر اساسنامه و امور اداری و حقوقی سازمان را پیگیری می‌کند.

سالاریان گفت: با انجام این اتفاقات سازمان با قدرت تصمیم گیری بالایی که پیدا می‌کند فرآیندها سریع تر انجام می دهد و پاسخگوی مسائل مرتبط با خود خواهد بود.

وی در خصوص بودجه این سازمان افزود: بعد از تصویب این مرکز به سازمان، تعداد نیروی انسانی زیاد نخواهد شد و منابع مالی زیادی را از دولت درخواست نخواهیم کرد. همان میزان اعتباری که در داخل بودجه کلی وزارت آموزش و پرورش است، هزینه خواهد شد و معادل همین مقدار به علاوه جمع ریالی حقوق کارکنان و همچنین بودجه تملک به سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان منتقل می‌شود. 

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان افزود: این مدل در بودجه ۹۹ پیش‌بینی و پوشش داده می‌شود. به زودی رئیس سازمان انتخاب شده و مسئول پیگیری اجرایی شدن ساختار جدید این دستگاه خواهد شد.

سالاریان در خصوص دولتی و غیر دولتی بودن مدارس سمپاد خاطرنشان کرد: در صورت تصویب این طرح ما نیز طبق مصوبه قانون مجلس عمل خواهیم کرد هر چند سمپاد دولتی بوده و در محدوه سر فصل‌های دولتی قرار می‌گیرد و اینکه نخبگان هر کشوری بخش محدودی بوده که کمتر از ۲ درصد هستند و حتما مجلس نسبت به این موضوع توجه خاصی خواهد داشت.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,082 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir