وزیر آموزش و پرورش: امتحانات نهایی در سال آینده حضوری است

0
وزیر آموزش و پرورش: امتحانات نهایی در سال آینده حضوری است
وزیر آموزش و پرورش گفت: ترجیح می‌دهیم امتحانات نهایی را که تاثیرگذار هستند، حضوری باشد، در سایر امتحانات نیز سهم معلمان را در نمره دهی افزایش دادیم. وی بیان کرد: در نسخه جدید شاد آزمون سازها و مخزن سوالات در اختیار دانش آموزان و معلمان  قرار گرفته است. برای امتحانات پایانی سال تحصیلی قطعا درخواست برگزاری حضوری امتحانات را ارائه خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ترجیح می‌دهیم امتحانات نهایی را که تاثیرگذار هستند، حضوری باشد، در سایر امتحانات نیز سهم معلمان را در نمره دهی افزایش دادیم. وی بیان کرد: در نسخه جدید شاد آزمون سازها و مخزن سوالات در اختیار دانش آموزان و معلمان  قرار گرفته است. برای امتحانات پایانی سال تحصیلی قطعا درخواست برگزاری حضوری امتحانات را ارائه خواهیم کرد.

 محسن حاجی میرزایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: برای محو بیسوادی مهم این است که ورودی به بیسوادی بسته شود یعنی کسانی که به سن تحصیل رسیدند، امکانات خودمان و برخی نهادها و دستگاه‌های دیگر را بسیج کردیم و با همکاری سازمان ثبت احوال داریم از طریق کد ملی تمام متولدینی که باید به کلاس اول بیایند، اینها را شناسایی می‌کنیم و به دفاتر توزیع کردیم و خواستیم پیگیری کنند که در طی سال‌های دولت تدبیر و امید، حدود 140 هزار از بچه‌هایی که قبلاً تحت آموزش قرار نگرفته بودند، تحت آموزش قرار گرفتند. 

وی درباره دانش‌آموزانی که هنوز تحت پوشش قرار نگرفتند، گفت: احتمالا حدود 140 هزار نفر باقیمانده است منتها نکته‌ مورد توجه این است که چرا این افراد آموزش ندیده‌اند. ما روی این موضوع هم بررسی کردیم؛  1.2 درصد به دلیل این است که جایی زندگی می‌کنند که ممکن است دسترسی به آموزش نباشد. ما بیش از 5 هزار مدرسه داریم که زیر 5 دانش‌آموز دارد و چتر آموزشی ما خیلی گسترده است و بقیه ممکن است به دلیل بیماری یا مشکلات اقتصادی باشد که کودک کار یا دلیل دیگر مانند معلولیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هم کسانی که معلولیت دارند و هم آنهایی که مشکلات اقتصادی دارند را پیگیری می‌کنیم و با همکاری بهزیستی، وزارت رفاه، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان تحت پوشش قرار گیرند و یک مجموعه‌ای تشکیل دادیم که 9 سازمان و دستگاه هستند و با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی درباره دسترسی دانش آموزان به آموزش مجازی اظهار کرد: برای ما اهمیت دارد تمام دانش آموزان تحت آموزش قرار بگیرند، شاد، تلویزیون و هر امکان دیگری ابزار تحقق هدف است.

پرسش از 600 هزار دانش آموز درباره وضعیت آموزش
وی افزود: به تازگی تیم‌هایی را به استان‌ها اعزام کردم، این گروه به 5 درصد دانش آموزان مراجعه کردند و حدود 600 هزار نفر مورد پرسش قرار گرفتند که  بیش از 70 درصد از طریق شاد و 20 درصد از طریق بسته آموزشی که به روش خودآموز است، تحت آموزش بودند.

سه نفر از هر هزار نفر آموزش را پیگیری نمی‌کردند
حاجی میرزایی گفت: در تمام استان‌ها تیم‌هایی برای تولید محتوا و عرضه آن به دانش آموزان فعال شده است، به 600 هزار دانش‌آموزی که مراجعه شد سه دهم درصد آموزش را پیگیری نمی‌کردند یعنی به ازای هر هزار نفر سه نفر همچنین این گروه با 17 هزار نفر از والدین صحبت کردند تا مطمئن شوند دسترسی دانش آموزان به آموزش مناسب است.

وزیر آموزش و پرورش درباره شکایت معلمان از سرعت پایین شاد عنوان کرد: عملکرد شاد بهتر شده است و برای حل مشکل، آموزش دانش آموزان دوره ابتدایی به بعدازظهر و دوره متوسطه به صبح منتقل شده است تا ترافیک شبکه در طول روز توزیع شود، 
اوج ترافیک از ساعت 10 تا 12 و 14 تا 16 است.

برگزاری 500 تا 700 هزار کلاس درس روزانه در شاد
حاجی میرزایی ادامه داد: 12 میلیون و 700 هزار دانش آموز در شاد فعال هستند، 97 درصد معلمان و 100 درصد مدیران مدارس عضو هستند و 17 میلیون کاربر یکتا در شاد داریم همچنین 500 تا 700 هزار کلاس به صورت زنده روزانه در شاد برگزار می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره قرارداد با موسسات خصوصی برای تبلیغات در شاد گفت: اطمینان می‌دهم فعالیت موسسات کنکوری در شبکه شاد جریان ندارد، هیچ توافقی با هیچ مجموعه‌ای نکرده‌‌ایم و در استان‌ها استودیوهایی فعال است که برجسته ترین معلمان اقدام به تولید محتوا میکنند.

خطرات دور ماندن از مدرسه جدی است 
وی درباره کیفیت آموزش مجازی عنوان کرد: بنده نگران هستم، وقتی از آموزش حضوری دور می‌شویم باید توجه داشته باشیم، مخاطرات دور ماندن از مدرسه مخاطرات خاموش بوده و آینده دانش آموزان، سلامت روانی، اجتماعی و جسمی آنها را به خطر می‌اندازد، تمام تلاشم را می‌کنم تا اگر ستاد کرونا اجازه دهد حتی یک روز در هفته ارتباط دانش آموزان با مدرسه برقرار شود، هم‌اکنون ستاد کرونا این موضوع را به صورت اختیاری تصویب کرده است و دانش آموزان در مناطق سفید و آبی از 5 درصد  تا 60 درصد در مدارس حضور دارند. 

وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان عنوان کرد: سال تحصیلی گذشته امتحانات پایه نهم و دوازدهم با حضور 600 هزار نفر البته با مجوز ستاد کرونا به شیوه حضوری برگزار شد، چون امتحانات این دو پایه تاثیرگذار است بنابراین ترجیح ما این است حضوری باشد. در سایر پایه‌ها سهم معلم را در تعیین نمره افزایش و سهم امتحان را کاهش دادیم.

درخواست برگزاری امتحانات پایان سال به شیوه حضوری 
وی بیان کرد: در نسخه جدید شاد آزمون سازها و مخزن سوالات در اختیار دانش آموزان و معلمان  قرار گرفته است. برای امتحانات پایانی سال تحصیلی قطعا درخواست برگزاری حضوری امتحانات را ارائه خواهیم کرد.

حاجی میرزایی درباره سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: هر چقدر تربیت به سنین  کودکی نزدیک می‌شود اهمیت آن بیشتر است، این دوره در گذشته مورد غفلت بود، سازمان تعلیم و تربیت کودک زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت خواهد کرد و تربیت سنین کودکی را عهده دار می‌شود؛ 84 درصد کودکان در خانواده تربیت می‌شوند و ما تصمیم نداریم آنها را از محیط خانه بیرون بیاوریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دوره پیش دبستانی سه ساله است اما اجباری نیست، در دوره صفر تا سه سالگی که تربیت بر عهده خانواده است نقش سازمان تعلیم و تربیت کودک، مشورتی، حمایتی، ارائه خدمات و تولید محتوا است همچنین در پیش دبستانی آموزش توسط بخش خصوصی با نظارت آموزش و پرورش انجام می‌شود، مسئولیت صدور مجوز مهدکودک و نظارت بر برنامه‌های آنها بر عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

وی متذکر شد: پس از تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک،  6 ماه فرصت داریم این سازمان را مستقر کنیم.

حق‌التدریس در ازای کار انجام شده است 
حاجی میرزایی درباره گلایه معلمان از کم واریز شدن حق التدریس‌ها گفت:سیاست ما درباره پرداخت حق التدریس تغییر نکرده و همانند سال‌های گذشته استو بحث 35 دقیقه را رد می‌کنم، حق‌التدریس در ازای کار انجام شده پرداخت می‌شود که از گذشته هم اینگونه بوده، اگر معلمان احساس می‌کنند دچار مشکل هستند به ادارات مراجعه کنند.

واریز حق‌التدریس 6 ماهه امسال تا قبل از عید
وی بیان کرد: همه تلاشم این است حقوق معلمان را ارتقا دهم و حقوق هیچ معلمی با تاخیر پرداخت نمی‌شود حتی حقوق معلمان حق التدریس آزاد هم ماهانه پرداخت می‌شود اما حق‌التدریس شاغلانکه علاوه بر ساعات موظف است ماهانه پرداخت نمی‌شود چون جزو حقوق نیست.هفته گذشته 380 میلیارد تومان دریافت کردیم و برای پرداخت حق التدریس سال تحصیلی گذشته در اختیار استان‌ها قرار گرفت برای امسال هم  قول گرفتیم تا قبل از شب عید واریز شود.

سرانه واریزی به مدارس سه برابر سال قبل
وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت پول از خانواده‌ها به بهانه عدم اختصاص سرانه به مدارس متذکر شد: سرانه ای که امسال به مدارس پرداخت شده است سه برابر سال قبل و بیش از 100 میلیارد تومان  بود همچنین هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس رایگان است، مدارسی که مشکل دارند بیش از الگوی مصرف استفاده کرده اند، الگوی مصرف متناسب با تعداد دانش آموزان است که الان هم دانش آموزان‌در مدارس نیستند بنابراین نباید مشکل داشته باشند اگر مطالبات مربوط به سال های قبل است به ادارات مراجعه کنند.

نامرتبط بودن رشته تحصیلی 60 درصد معلمان غیررسمی 
وی درباره وضعیت نیروی انسانی بیان کرد: نیروی انسانی قصه پر غصه است، قوانین وضع شده تعهداتی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است و باید برخی افراد را استخدام کنیم اما مشکلی که این موضوع ایجاد می‌کند این است که این افراد از طریق انتخاب برتر گزینش نشده‌اند  هر چند در بین آنها افراد واجد شرایط و خوب هم وجود دارد اما 60 درصد آنها رشته تحصیلیشان با کاری که باید بکنند همخوانی ندارد بنابراین دوره یک ساله‌ای را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کردکه برای برگزار آن دقت می‌کنیم تا توانمندی این افراد برای تدریس افزایش یابد.

حاجی میرزایی گفت: تمام افراد مشمول قطعا تعیین تکلیف و تا پایان سال 1400 استخدام خواهند شد؛ هم‌اکنون 197 هزار نفر کمبود نیرو را  به 4 روش مختلف از جمله خرید خدمات، سرباز معلم، حق التدریس آزاد و حق‌التدریس شاغل جبران می‌کنیم.

وی درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: لایحه تدوین و به دولت ارائه شد، با قید فوریت در کمیسیون‌ها بررسی شد و الان در دستور کار هیئت دولت است تا در صحن بررسی شود، بعد از آن به مجلس می‌رود و اعتبار آن در بودجه 1400 لحاظ شده است.

حاجی میرزایی درباره کمبود نیروهای خدماتی مدارس بیان کرد: 25 هزار نفر سرایدار و نیروی خدماتی نیاز داریم اما با منع قانونی مواجه بودیم، امسال در بودجه پیش ببینی کردیم که اگر تصویب شود سال آینده مشکل نیروهای خدماتی را حل می‌کنیم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    669 بازدید

    0 نظر

    درج: 19 بهمن 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir