به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا ، علی زرافشان درخصوص انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه پایه نهم اظهارکرد: در برنامه درسی ملی تأکید شده هدایت تحصیلی دانش آموزان در این مقطع تحصیلی انجام شود و براین اساس در سال های اخیر درس کارو فناوری به مجموعه دروس دوره ابتدایی و متوسطه اول اضافه شد که در این درس زمینه آشنایی دانش آموزان با رشته های تحصیلی و مشاغل موجود در بازار فراهم شد.
وی افزود: دانش آموزان در درس هنر نیز با رشته های زمینه هنر آشنا می شوند. در درس کار و فناوری بستر لازم برای آشنایی دانش آموزان با فرآیند انتخاب رشته فراهم و پروژه ای تعریف شده که در فرآیند اجرای آن دانش آموز با همکاری مشاور و معلم کار انتخاب رشته را انجام می دهند و از طریق این پروژه با علائق خود و نحوه انتخاب رشته آشنا می شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از سه ماه گذشته آموزش مشاوران و مدیران مدارس که کار اصلی هدایت تحصیلی دانش آموزان را برعهده دارند، آغاز شد.
وی افزود: امسال طرح حضور یک روزه در هنرستان ها را اجرا کردیم تا دانش آموزان پایه نهم با رشته های هنرستانی نیز آشنا شوند.
زرافشان در خصوص عدم امکان تغییر رشته دانش آموزان در فرآیند جدید هدایت تحصیلی بیان کرد: برای دانش آموزان همچنان این فرصت فراهم است تا در بین رشته های موجود در شاخه نظری تغییر رشته دهند اما در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش چون دروس مشترک با شاخه نظری محدود است از گذشته امکان تغییر رشته با محدودیت هایی همراه بود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، وی بیان کرد: چهار عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات در انتخاب رشته دانش آموزان مؤثرند همچنین در بحث استعداد و علاقه دانش آموزان شش مؤلفه دخالت دارد که عملکرد تحصیلی دانش آموز و آزمون های استعداد سنج و رغبت سنجش بخشی از آنهاست.