شرایط تعیین رشته مجدد برای دانش‌آموزان متقاضی در سال تحصیلی

0
شرایط تعیین رشته مجدد برای دانش‌آموزان متقاضی در سال تحصیلی جاری
امکان دریافت فرم‌های هدایت تحصیلی از سامانه دانش‌آموزی «پادا» از شنبه هفته گذشته (۲۶ تیرماه) فراهم شده است و به‌این‌ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند نسبت به انتخاب رشته تحصیلی و ثبت‌ نام در مدارس دوره دوم متوسطه اقدام کنند.

صدور نمون برگ‌های ۶ و ۷ هدایت تحصیلی به‌صورت منطقه‌ای و پس از ثبت نهایی نتایج امتحانات برای بررسی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در حال انجام است و هر منطقه‌ای که نمرات دانش‌آموزان را ارسال کند، برای دانش‌آموزان آن منطقه نمون‌برگ صادر خواهد شد.

آن‌طور که وزارت آموزش‌وپرورش در روز ۲۶ تیرماه اعلام کرده است برگه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ۱۴۰ منطقه از ۷۰۰ منطقه کشور صادر شده و این فرایند در حال تکمیل است.

سه عامل مهم در هدایت تحصیلی شامل بررسی‌های مشاوره‌ای (نمون‌برگ شماره ۶) فقط در حد توصیه به دانش‌آموز، عملکرد تحصیلی (نمون‌برگ شماره ۷) حد نصاب نمره لازم برای دروس تخصصی رشته‌های شاخه نظری (علوم تجربی،‌ ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم انسانی،‌ معارف اسلامی) شاخه فنی و حرفه‌ای (صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر) شاخه کاردانش (صنعت، خدمات،‌ کشاورزی، هنر)‌ و ظرفیت رشته‌ها، امکانات و تجهیزات منطقه است.

برگه هدایت تحصیلی بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد که دانش‌آموز بداند صلاحیت و توانمندی ورود به کدام شغل را دارد اما هدایت تحصیلی تابع امکانات و ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش و دیگری سوابق تحصیلی دانش‌آموز است. دو فرم شماره ۶ و ۷ به‌ منظور هدایت تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان کلاس نهم قرار می‌گیرد. فرم شماره ۶ جنبه توصیه‌ای دارد و فرم شماره ۷ بر اساس عملکرد تحصیلی دانش‌آموز و ظرفیت منطقه تعیین می‌شود.

در فرم شماره ۶، ۱۰۰ نمره در نظر گرفته شده که توصیه‌های مشاوران ۱۰ نمره، نظر معلم در زمینه استعداد دانش‌آموزان ۱۰ نمره، نظر خود دانش‌آموز ۱۰ نمره، نظر اولیاء ۵ نمره و آزمون رغبت و توانایی ۳۰ نمره دارد. عملکرد تحصیلی هم ۳۵ نمره دارد.

نمونه برگ شماره ۶ تنها در راستای راهنمایی و مشاوره بدون تأثیرگذاری بر عملکرد انتخاب رشته، بر اساس ملاک‌هایی تکمیل می‌شود؛ نتایج آزمون‌های رغبت و توانایی (هرکدام ۱۵ نمره کسب می‌کنند). (۳۰ امتیاز) نظرخواهی تمامی معلمان (۱۰ امتیاز) نظرخواهی والدین (۵ امتیاز) نظرخواهی دانش‌آموز (۱۰ امتیاز) عملکرد تحصیلی (۳۵ امتیاز)؛ نظرخواهی مشاور (۱۰ امتیاز) و در نمون‌برگ شماره ۷ علاوه بر کسب نمره کف به‌عنوان شرط لازم، هدایت تحصیلی صرفاً بر اساس عملکرد تحصیلی و با لحاظ کردن ظرفیت منطقه و درنهایت رتبه‌بندی عملکرد تحصیلی انجام می‌شود.

دانش‌آموزان فقط بر اساس ظرفیت منطقه و رتبه‌ای که در عملکرد تحصیلی دارند، طبقه‌بندی‌ می‌شوند و ثبت‌نام آنان صورت می‌گیرد.

میانگین نمرات برای ورود به رشته‌های ریاضی و تجربی
میانگین نمرات دروس ریاضی و تجربی برای دانش‌آموزان متقاضی رشته ریاضی باید به ترتیب حداقل ۱۵ و ۱۴ و برای متقاضیان رشته تجربی به ترتیب حداقل ۱۴ و ۱۵ باشد. دانش‌آموزان متقاضی رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای دو اولویت "الف" و "ب" تقسیم‌بندی شدند که گروه "الف" در اولویت ثبت‌نام هستند.

دانش‌آموزانی که در اولویت "ب" قرار دارند به‌شرط خالی بودن ظرفیت مدرسه در رشته مورد نظرمی‌توانند ثبت‌نام کنند. شرط خرید اینترنتی کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان پایه دهم ثبت اطلاعات و انتخاب رشته تحصیلی آن‌ها در سامانه «پادا» و تأیید آن از طرف مدیر مدرسه است.

شرایط شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد
به گزارش ایسنا، در شیوه‌نامه هدایت تحصیلی امکان جبران و فرصت مجددی برای ترمیم نمرات در نظر گرفته شده است. اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش در آخرین اطلاعیه‌اش درباره هدایت تحصیلی درباره شرایط شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد توضیحاتی ارائه داده است که بر اساس آن دانش‌آموزانی که حد نصاب نمره را در یکی از شاخه‌ها، زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی در خردادماه کسب نکرده باشند، می‌توانند با تکمیل نمون برگ درخواست تعیین رشته مجدد نسبت به شرکت در امتحان تعیین رشته در مرداد یا شهریورماه (همزمان با امتحان دانش‌آموزان تجدیدی) اقدام کنند.

تأکید می‌شود حد نصاب لازم برای ورود به رشته، بر اساس نمرات پایانی سه‌ساله دوره اول متوسطه در درس یا دروس مربوطه محاسبه می‌شود. در صورت کسب حد نصاب نمره، ورود دانش‌آموز به مدارس غیردولتی بلامانع و در مدارس دولتی در صورت وجود ظرفیت امکان‌پذیر است.

نمره امتحان تعیین رشته مانند امتحانات درس‌های شهریور محاسبه می‌شود و در کارنامه تحصیلی و نمون برگ‌های هدایت تحصیلی (با عنوان تعیین رشته) ثبت شده و تأثیری در معدل سالانه یا کل دانش‌آموز ندارد و صرفاً در هدایت تحصیلی دانش‌آموز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدیهی است مدیران مدارس متوسطه اول باید فرم‌های تعیین رشته مجدد را در اختیار دانش‌آموزان متقاضی قرار دهند و فرایند درخواست را اجرا کنند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    743 بازدید

    0 نظر

    درج: 2 مرداد 1400

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir