لپ تاپ دست دوم یا نو؛ خرید کدام یک منطقی‌تر است؟

0
لپ تاپ دست دوم یا نو؛ خرید کدام یک منطقی‌تر است؟
این روزها افزایش قیمت گجت‌های نو بسیاری از افراد را به سمت خرید مدل‌های دست دوم سوق داده است. حال این پرسش به وجود می‌آید که اگر قصد خرید لپ تاپ را داشته باشیم بهتر است یک محصول نو را خریداری کنیم یا دست دوم؟

قبل از اینکه به سراغ یک محصول دست دوم بروید، باید بدانید که خرید آن می‌تواند توأم با ریسک باشد. شما اگر بخواهید یک پردازنده‌ی دست دوم خریداری کنید، با یک تست چند دقیقه‌ای هم می‌توانید از خوب و سالم بودن آن مطمئن شوید چون اگر آن را تحت فشار قرار دهید، اگر خراب باشد باید ضعف خود را نشان دهد. اما آیا می‌توان با چنین اطمینان خاطری به خرید یک لپ تاپ دست دوم هم اقدام کرد؟

چرا باید لپ تاپ جدید بخریم؟

خرید یک لپ تاپ جدید به‌جای یک لپ تاپ دست دوم معمولا کاری است که اکثر مردم انجام می‌دهند. دلایل زیادی هم وجود دارد که چرا این افراد چنین کاری را انجام می‌دهند. نخست اینکه خرید یک لپ‌تاپ نو به این معناست که شما اولین کاربر آن هستید و دیگر نباید نگران این باشید که نکند کاربر قبلی یک آسیب خاصی به آن رسانده باشد که بعدا قرار است خود را نشان دهد.

دوم اینکه نیازی نیست نگران ضعف عملکرد باتری باشید. لپ تاپ‌ها معمولا برای استفاده به مدت شش ماه یا یک سال خریداری نمی‌شوند. اکثر مدل‌های دست دوم غالبا بیش از ۲ سال کار کرده‌اند و این یعنی دیگر به شارژدهی آن‌ها هیچ امیدی نیست و احتمالا نخستین کاری که باید بکنید این است که یک باتری خوب آن هم اگر در دسترس باشد برایش خریداری کنید. خرید یک لپ‌تاپ نو حتی اگر باتری خوبی هم نداشته باشد حداقل این اطمینان خاطر را به شما می‌دهد که طول عمر مفید آن کم نشده است.

خرید یک لپ تاپ نو از فروشگاه‌های معتبر به این معناست که می‌توانید از گارانتی دستگاه هم به صورت کامل بهره‌مند شوید. در صورتی که یک لپ‌تاپ دست دوم بخرید خبری از گارانتی نیست چون همانطور که گفته شده، بسیاری از افراد پس از گذشت چند سال لپ‌تاپ خود را می‌فروشند.

تنها نقطه ضعفی که خرید یک لپ تاپ نو دارد این است که شما باید مبلغ زیادی را برای خرید یک مدل خوب و قدرتمند هزینه کنید. مبلغی که اگر نیمی از آن را هم داشته باشید می‌توانید همان مدل را به صورت دست دوم خریداری کنید. این موضوع زمانی که از لحاظ بودجه در محدودیت باشید اما کارهایی که انجام می‌دهید سنگین باشند، بیشتر مشکل‌ساز می‌شود.


چرا باید لپ تاپ دست دوم بخریم؟

اما می‌رسیم به دلایل خرید لپ‌تاپ دست دوم. همانطور که می‌دانید، خرید یک محصول دست دوم یعنی اینکه پذیرفتیم آنچه که قرار است به دستمان برسد، کیفیت و عملکرد یک مدل نو را نخواهد داشت. از طرفی دیگر لپ‌تاپ محصولی بسیار حساس است که اگر از شرایط نگه‌داری قبلی آن آگاه نباشید، خرید مدل دست دوم آن می‌تواند واقعا کار پرریسکی باشد.

فروشنده نهایتا به شما مهلت تست ۲۴ ساعته می‌دهد که در این مدت شما فرصت خاصی برای تست و ارزیابی کامل عملکرد لپ‌تاپ نخواهید داشت چون ممکن است محصول از داخل مشکل داشته باشد و شما بعدا متوجه آن شوید. به تمام این موارد می‌توان طول عمر پایین باتری، اتمام یا زمان کم باقی‌مانده از گارانتی و… را هم اضافه کرد.

اما با این حال اگر شخص فروشنده را می‌شناسید و می‌دانید از لپ تاپ مورد نظر چگونه استفاده کرده است و همچنین می‌توانید وقت بیشتری برای تست و بررسی کیفیت محصول از او بگیرید، خرید مدل دست دوم می‌تواند تا حدودی کم‌خطر باشد اما همچنان نمی‌توان گفت منطقی‌تر از خرید یک لپ‌تاپ نو.

به صورت کلی خرید یک لپ تاپ دست دوم ریسک‌های زیادی را به همراه دارد اما یک سری اقدامات هست که می‌توانید انجام دهید تا حداقل این ریسک به کمترین میزان خود برسد. هنگام خرید لپ‌تاپ دست دوم حتما به موارد زیر دقت کنید:

-اگر شخصی که قصد خرید لپ تاپ از او را دارید آشنا و قابل اطمینان است و به شما از بابت کیفیت لپ‌تاپ خود تضمین می‌دهد، خرید محصول می‌تواند ریسک کمی را به دنبال داشته باشد.
-اگر از فروشگاه خاصی قصد خرید دارید و فروشنده هم تصاویر محصول را بارگذاری کرده، حتما آن را مشاهده و پس از دریافت محصول با تصاویر تطبیق دهید تا هیچ مغایرتی وجود نداشته باشد.
-برخی از وب‌سایت‌ها به ازای دریافت مبلغی، محصول دست دوم را تست و سپس گزارش مربوط به سالم بودن آن را به خریدار اعلام می‌کنند. اگر فروشگاهی که قصد خرید لپ‌تاپ دست دوم از آن را دارید چنین گزینه‌ای دارد حتما از آن استفاده کنید.
-حتما با فروشنده به صورت شخصی تماس بگیرید و با او در رابطه با مسائل مختلفی که در رابطه با محصول در سایت عنوان نشده صحبت و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.
-اگر امکان خرید و تست حضوری وجود داشت حتما این کار را انجام دهید تا با خیال راحت‌تری محصول مورد نظر را خرید کنید.
-حتما برای خرید لپ تاپ دست دوم از کارت، هزینه را پرداخت کنید.
-مدت زمان باقی‌مانده از گارانتی را مورد بررسی قرار دهید.
-اگر لپ‌تاپ به دستتان رسید حتما آن را از تمامی زوایا چک کنید تا مشکلی نداشته باشد، سپس تمام پورت‌ها و اتصالات آن را امتحان کنید و ببینید آیا به درستی کار می‌کنند یا خیر. کلیدهای صفحه‌کلید را هم یک به یک امتحان کنید تا مشکل خاصی نداشته باشند.
-حتما از فروشنده بخواهید تا شرایطی را برای بازگشت محصول در نظر بگیرد تا در صورت مشکل‌دار بودن بتوانید آن را پس داده و وجه خود را پس بگیرید. در غیر این صورت اصلا ریسک نکنید.


نتیجه‌گیری

با خواندن شرایط بالا، متوجه می‌شوید که بسیاری از فروشنده‌ها حاضر به پذیرش بسیاری از آن‌ها نمی‌شوند. در نتیجه خریدار باید خریدی پر از ریسک را تجربه کند. البته می‌شود همچنان لپ‌تاپ دست دوم خوبی را یافت و خریداری کرد اما همه چیز بستگی به فروشنده و شرایط فروش دارد. به صورت کلی می‌توان بین لپ‌تاپ نو و دست دوم اینطور قضاوت کرد:

1.خرید لپ‌تاپ نو بهترین و منطقی‌ترین گزینه است چرا که شما می‌دانید چه چیزی را خریداری کرده‌اید، محصول شما شامل گارانتی می‌شود، در صورت خراب بودن به‌راحتی می‌توانید آن را پس دهید و اینکه تمام قطعات آن با عمر مفید کامل در اختیارتان قرار می‌گیرند.

2.خرید لپ تاپ دست دوم اگرچه هزینه‌ی بسیار کمتری خواهد داشت اما عمدتا گارانتی در کار نیست، از کیفیت فنی لپ‌تاپ اصلا اطلاع خاصی ندارید، فقط مجبور هستید به حرف فروشنده اعتماد کنید، خریدی پر از استرس و ریسک را تجربه خواهید کرد، زمان زیادی برای یافتن یک مدل مناسب صرف خواهد شد و بسیاری موارد دیگر.

بنابراین به نظر می‌رسد اگر کمی بیشتر هزینه کنید و لپ‌تاپ نو خریداری کنید، خیالتان آسوده‌تر خواهد بود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    800 بازدید

    0 نظر

    درج: 21 آبان 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir