اتومبیل الکتریکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

0
اتومبیل الکتریکی چیست و چگونه کار می‌کند؟
ایده اتومبیل الکتریکی در سال‌های اخیر به لطف کمپانی‌هایی مانند تسلا به صورت گسترده و در سطح جهانی مطرح شده و در همین رابطه، قصد داریم تا خودروهای برقی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

اتومبیل الکتریکی یک وسیله حمل و نقل برقی بوده که برخلاف اتومبیل‌های معمولی، از سوخت فسیلی برای جابه‌جایی استفاده نمی‌کند. در حالی که تاثیرات مخرب نسل بشر در آب و هوای سیاره روز به روز آشکارتر می‌شود، خودروهای برقی هم بیشتر و بیشتر مورد توجه طرفداران محیط ‌زیست قرار می‌گیرند. با این تفاسیر قصد داریم تا به بررسی دقیق‌تر اتومبیل‌های الکتریکی بپردازیم.

در حالی که اختراع خودروها و وسایل نقلیه گوناگون به سهم خود انقلابی را در بحث حمل و نقل به وجود آورد، با گذشت دهه‌ها استفاده از این وسایل و سوزاندن حجم عظیمی از سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی حرکت خودروها، آثار مخرب زیست محیطی چنین اختراعی در سال‌های اخیر بیشتر از همیشه توجه‌ها را به خود جلب کرده و در همین رابطه، کمپانی‌های موفقی مانند تسلا (Tesla) با ساخت وسایل نقلیه الکتریکی روشی را برای جایگزینی اتومبیل‌های سوخت فسیلی ارائه کرده‌اند.

در بسیاری از کشورهای جهان اتومبیل‌های برقی در کنار اتومبیل‌های معمولی به فروش می‌رسند و عده زیادی از علاقه‌مندان به فکر خریدن چنین ماشین‌های دوست دار محیط زیستی هستند. با این تفاسیر اگر به بحث خودروهای برقی علاقه دارید و در صورت امکان، پول خود را صرف خرید چنین اتومبیل‌هایی می‌کنید، در ادامه با ما همراه باشید.


چرا اتومبیل الکتریکی ؟

قبل از پاسخ دقیق به این سوال، باید به موضوع خودروهای احتراق داخلی بپردازیم. اکثریت اتومبیل‌هایی که در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌بینید از نوع احتراق داخلی هستند و وقتی باک آن‌ها را با بنزین پر می‌کنیم، چرخاندن سوئیچ و روشن کردن موتور ماشین جرقه‌ای را برای سوزاندن سوخت فسیلی داخل باک ایجاد می‌کند.

این سوخت به داخل پیستون‌های خودرو کشیده شده و با آتش زدن و استخراج گرما و فشار آن، امکان حرکت پیستون‌ها و در نتیجه ایجاد توان برای حرکت اتومبیل فراهم می‌شود؛ اما جالب است بدانیم که در طول چندین دهه کار بر روی این نوع موتورها، حداکثر بازدهی خودروهای احتراق داخلی معمولی تنها ۲۰ درصد است. به این معنا که ۸۰ درصد حرارت ناشی از سوزاندن سوخت فسیلی هدر می‌رود و فقط یک پنجم این سوخت به حرکت خودرو کمک می‌کند.

به علاوه، در مقایسه با اتومبیل الکتریکی این نوع از وسایل نقلیه گازهای جانبی مضری را وارد اتمسفر می‌کنند و به نوبه خود باعث آلودگی هوا، گرمایش زمین و در نهایت مرگ تعداد زیادی از ساکنان سیاره در اثر این مشکلات می‌شوند.

همان‌طور که اشاره شد، دهه‌ها پیشرفت در حوزه ماشین‌سازی باعث شده تا در کنار افزایش کارایی خودروهای احتراق داخلی، میزان آلودگی آن‌ها هم کم شود. با این حال خودروهای مورد نظر به سطحی رسیده‌اند که دیگر فایده‌ها و مزایای ادامه ساخت آن‌ها رو به افول بوده و راه‌حل‌های سبزتر و سالم‌تری مانند اتومبیل الکتریکی در حال جایگزینی آن‌ها هستند. افزایش سطح آگاهی عموم مردم جهان در مورد گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی هم هرچه بیشتر به این مسئله کمک کرده و باعث رشد بیشتر صنعت خودروهای برقی شده است.



اتومبیل الکتریکی چطور کار می‌کنند؟

برخلاف سیستم احتراق داخلی، خودروهای الکتریکی با استفاده از باتری‌های قابل شارژ انرژی لازم برای حرکت را تامین کرده و بدون سوزاندن سوخت و آلوده کردن محیط زیست امکان جابه‌جایی کاربر را فراهم می‌کنند. همان‌طور که از ظاهر چنین اتومبیل‌هایی پیداست، یک اتومبیل الکتریکی تفاوت ظاهری چندانی با ورژن‌های سوخت فسیلی ندارد، اما در زیر کاپوت این دو نوع خودرو، سیستم‌هایی کاملا متفاوت قرار گرفته است.

خودرو بنزینی یا گازوئیلی شما همین حالا هم از مدارهای الکتریکی و باتری برای افزایش کارایی خود استفاده می‌کند، اما این سیستم‌های برقی منبع اصلی تامین انرژی اتومبیل نیستند. باتری چنین خودروهایی برق لازم برای روشن شدن چراغ‌ها، کامپیوتر داخلی خودرو و برخی امکانات دیگر را فراهم می‌کند، اما نکته مهم اینجاست که این باتری‌ها توسط موتور خودرو شارژ می‌شوند؛ در حالی که در اتومبیل الکتریکی باتری‌های به کار رفته اصلی‌ترین انرژی لازم برای چرخیدن چرخ‌ها را فراهم می‌کنند.

برخلاف خودروهای سوخت فسیلی، موتور به کار رفته برای ایجاد حرکت در یک خودرو برقی بسیار جم و جورتر بوده و بسته به نوع اتومبیل ممکن است تنها دو چرخ جلو یا عقب در آن حرکت کنند و یا تمامی چرخ‌ها امکان چرخیدن داشته باشند. البته به خاطر وزن زیاد باتری‌های به کار رفته، این وسایل ذخیره الکتریسیته باید با دقت روی شاسی خودرو سوار شوند و همچنین وزن سیستم برقی کل اتومبیل هم در سراسر وسیله نقلیه پخش شده است.

برق مورد نیاز برای شارژ باتری‌ها از طریق برق موجود در منزل و یا ایستگاه‌های شارژ این نوع خودروها در دسترس خواهد بود و همچنین تکنیک‌های مختلفی مانند استخراج برق از سیستم ترمز هم به افزایش کارایی اتومبیل الکتریکی کمک می‌کند.


مخالفان خودروهای برقی

در عین حال که ایده چنین وسایل در نوع خود شگفت‌انگیز است، منتقدان زیادی هم هستند که با ساخت خودروهای الکتریکی مخالف‌اند. این افراد در مورد مزایای مربوط به آلودگی می‌گویند که برق مصرفی یک اتومبیل الکتریکی همچنان توسط نیروگاه‌های سوخت فسیلی فراهم می‌شود و با ساخت این خودروها مشکل آلودگی از هر اتومبیل مجزا به نیروگاه‌ها منتقل می‌شود.

با این حال نکته جالب‌توجه این بوده که بحث آلودگی خودروهای احتراق داخلی در سطحی محلی باعث کاهش کیفیت هوای شهرها و روستاها می‌شود، در حالی که انتقال این فرآیند احتراق سوخت فسیلی به داخل نیروگاه‌ها، هوای تمیز شهرها را حفظ می‌کند. به علاوه اتومبیل‌های الکتریکی به مراتب کم سر و صداتر از وسایل نقلیه سوخت فسیلی هستند و این مسئله هم به نوبه خود بسیار اهمیت دارد.

از طرف دیگر انتقال فرآیند تامین انرژی به نیروگاه‌ها کارایی این فرآیند را در مقایسه با استفاده از سوخت در خودروها افزایش داده و می‌توان گفت که جمع آلودگی ناشی از خودروهای معمولی در مقایسه با آلودگی ایجاد شده توسط نیروگاهی که می‌تواند برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی معادلی را تامین کند، بسیار بیشتر خواهد بود.

آلودگی محیط زیست از طریق نیروگاه‌های سوخت فسیلی مدت‌هاست که دردسرهای بسیاری را به وجود آورده، اما می‌توان گفت که این نیروگاه‌ها توانایی بیشتری در افزایش کارایی خود و همچنین به کار گیری روش‌های جایگزینی مانند سوخت‌های تجدید پذیر بادی یا خورشیدی دارند. در حالی که به کار گیری پنل‌های خورشیدی و یا تجهیزات تولید برق با باد در تک‌تک خودروها به صورت مجزا بازدهی چندانی نداشته و در حال حاضر اصلا منطقی نیست.



مشکلات دیگر

علاوه بر موضوع کاهش آلودگی محیط زیست با جایگزینی الکتریسیته با سوخت‌های فسیلی، باید گفت که تولید باتری‌های مورد نیاز خودرو الکتریکی فرآیند سبز و سالمی نیست و همچنین، هنوز مشخص نشده که با باتری‌های از رده خارج شده خودروهای فرسوده چه کار می‌توان کرد.

از طرف دیگر باید در نظر داشته باشیم که سرمایه‌داران طرفدار ساخت خودروهای الکتریکی و کسانی که برای رشد این صنعت تلاش می‌کنند، بیش از همه به دنبال کسب سود از تولید این اتومبیل‌ها هستند و نگرانی‌های محیطی زیستی از نظر آن‌ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد. برخی از این تولید کنندگان هم با تاکید بیش از حد بر روی نکات مثبت محصولاتشان در رابطه با سلامت محیط زیست، بسیاری از نکات منفی موجود همانند بحث دور ریختن باتری‌ها و یا مواد دیگر مورد استفاده در ساخت خودروهای الکتریکی را کمرنگ جلوه می‌دهند.

همانند فرآیند ساخت یک تلفن هوشمند، برای ساخت یک اتومبیل الکتریکی باید موادی به کار گرفته شوند که گاها از سراسر دنیا تامین می‌شوند و روش تامین این مواد در برخی کشورها غیرانسانی بوده و کسانی که در این فرآیند دخیل هستند از شرایط کاری مناسبی برخوردار نیستند. پروسه‌هایی مانند استخراج مواد از معدن و یا تهیه آلیاژهای گوناگون مورد استفاده هم به نوبه خود باعث ایجاد آلودگی‌های بسیاری می‌شوند.

به عنوان مثال وقوع پاندمی کووید ۱۹ نشان داد که تعطیل شدن برخی تولید کننده‌های اساسی مواد اولیه، تنها در مدت چند ماه می‌تواند چه تاثیر مثبتی بر روی سلامت اتمسفر زمین داشته باشد و همچنین وابستگی کشورهای جهان به چندین تولید کننده محدود مانند چین باعث بروز مشکلات اقتصادی و سیاسی مختلفی شده که خودروهای برقی تاثیر چندانی در حل کردن آن‌ها ندارند.


اتومبیل الکتریکی ؛ انتخابی بین بد و بدتر

با این تفاسیر می‌توان گفت که اتومبیل‌های برقی یک راه حل جادویی برای از بین بردن مشکلات زیست محیطی حمل و نقل نیستند و بهتر است که آن‌ها را به عنوان گزینه بد در انتخاب بین بد و بدتر در نظر گرفت.
از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند که خرید یک اتومبیل الکتریکی می‌تواند در کاربر این تصور غلط را به وجود آورد که این کار برای ایجاد تغییرات مثبت کافی بوده و از این طریق، اقدامات دیگری برای نجات محیط زیست زمین صورت نگیرد. به بیان دیگر با استفاده گسترده از این خودروها مشکل آلودگی ناشی از حمل و نقل تنها به بخش دیگری از مناطق و صنایع جهان منتقل می‌شود و ممکن است از این طریق تغییر چندانی در وضعیت کلی سیاره رخ ندهد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    511 بازدید

    0 نظر

    درج: 21 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir