نحوه عملکرد دزدگیر خودرو

0
نحوه عملکرد دزدگیر خودرو
می‌دانیم که دزدگیر خودرو بخش مهمی از سیستم امنیتی خودرو محسوب می‌شود. اما تا به حال در زمان خرید دزدگیر ماشین به این فکر کرده‌اید که این تکنولوژی چگونه کار می‌کند؟
 اولین مورد سرقت خودرو در سال 1896 اتفاق افتاد. درست یک دهه بعد از روی کار آمدن خودروها! از آن زمان تا امروز خودروها به دلیل گران بودن و قابل فروش بودن یکی از بهترین طعمه‌ها برای شکار سارقان به حساب می‌آیند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دزدگیرهای ماشین آشنا کنیم تا بدانید آنها چگونه کار می‌کنند.

سنسورهای دزدگیر درب خودرو چگونه کار می‌کنند؟
یکی از رایج‌ترین دزدگیرهای خودرو، دزدگیرهای مجهز به سنسورهای در هستند. سیستم هشدار در این دزدگیرها در درهای ماشین، کاپوت و صندوق عقب فعال است. اگر درهای خودرو به هر دلیل باز شود، صدای آژیر خطر خودرو بلند می‌شود. این سنسورها اغلب به وسیله یک فنر به سیستم هشدار متصل هستند. هنگامی که یکی از درهای خودرو باز شود، فنر کشیده می‌شود و سیستم هشدار را فعال می‌کند.
با وجود اینکه سنسورهای در راهکار بسیار موثری در پیشگیری از دزدیده شدن ماشین دارند اما همیشه هم موثر نخواهند بود؛ چرا که بسیاری از سارقان برای ورود به خودروی شما اصلا نیازی به باز کردن در نخواهند داشت. آنها بدون آنکه دزدگیر ماشینتان به صدا دربیاید تنها با شکستن پنجره ماشینتان به راحتی می‌توانند وارد ماشین شما بشوند

سنسورهای ضربه در دزدگیر خودرو چگونه کار می‌کنند؟
این سنسورها همانطور که از نامش پیداست به ضربه و لرزش حساس هستند. اگر شخصی ضربه‌ای به ماشین شما وارد کند، سنسور سیگنالی را به سیستم هشدار ارسال می‌کند و در نهایت آژیر دزدگیر به صدا در می‌آید. اما سنسور ضربه معایبی هم دارد. این سنسور در برابر همه ضربات و ارتعاش‌ها فعال است. البته در نمونه به روز شده این دزدگیرها، صاحب خودرو می‌تواند حساسیت سنسورها را کم و زیاد کند.
با این حال سنسور ضربه آنقدر دقیق نیست که بتواند ضربه ناشی از شکستن شیشه و یا برخورد ماشین دیگر با ماشین شما در حین پارک را از هم تشخیص دهد و برای هر دو فعال است. به همین دلیل هم این سنسور می‌تواند هشدارهای غلط زیادی را به سیستم هشدار اطلاع دهد.

سنسورهای صدا در دزدگیر خودرو چگونه کار می‌کنند؟
در بسیاری از مواقع، سارقان خودرو عجله دارند و وقتی برای باز کردن قفل ماشین‌ها ندارند یا آنقدر ناشی هستند که از پس باز کردن قفل ماشینتان بر نمی‌آیند. در این مواقع اغلب سارقان به شکستن پنجره ماشین شما می‌پردازند.
در این مورد تنها دزدگیرهایی می‌توانند به کمک شما بیایند که روی فشارها و صداها حساس باشند. سنسورهای فشار اغلب به وسیله یک میکروفون کار می‌کنند. میکروفون‌ها تغییرات نوسان فشار هوا یا فرکانس صدا را اندازه‌گیری می‌کنند و آن را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند. به این معنا که اگر سارق شیشه ماشین شما را شکست، میکروفون فرکانس صدا را به سیستم هشدار انتقال می‌دهد و در نهایت دزدگیر ماشین به صدا در می‌آید.
سنسورهای میکروفون با نظارت بر صداهای بلند و ناگهانی مانند شکستن شیشه، از نفوذ سارقان به داخل خودرو جلوگیری می‌کنند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سطح صدای محیط را در نزدیکی ماشین شما در نظر می‌گیرند. بنابراین در صورت دریافت هر صدای بلندی آن را به عنوان یک خطر می‌ببینند و فعال می‌شوند.

سنسورهای حرکت و شیب دزدگیر چگونه کار می‌کنند؟
بسیاری از سارقان به دنبال بدنه و قطعات ماشین شما هستند. آنها برای بدست آوردن ماشین شما گاهی نیازی به شکستن پنجره و باز کردن قفل ندارند و فقط با کمک یک یدک کش، ماشین شما را بلند و به مکان مورد نظر خود برای استفاده از قطعات خودرو انتقال می‌دهند.
در این مواقع تنها دزدگیرهایی که مجهز به سنسورهای شیب و حرکت هستند به داد شما خواهند رسید. در انواع قدیمی جیوه‌ها نقش اصلی را در سنسورها ایفا کردند. جیوه تعبیه شده در سیستم هشدار این سنسورها با تغییر زاویه خودرو حرکت می‌کند و این تغییر حرکت بسیار سریع به سیستم هشدار انتقال می‌یابد و در نهایت دزدگیر ماشین را فعال می‌کند. اما در مدلهای جدیدتر، تکنولوژیهای جدیدیتری به جای جیوه استفاده می‌شود که ما در موبایلهایمان نمونه آنرا دیده‌ایم.

سنسورهای محیطی در دزدگیر خودرو چگونه کار می‌کنند؟
سنسورهای محیطی در دزدگیرهای خودرو که به اسکنرهای محیطی نیز معروف هستند، با اسکن ناحیه اطراف خودرو کار می‌کنند. این نوع سنسورها معمولاً در خودروهای جدیدتر، قابل استفاده هستند.
از آنجا که سنسورهای محیطی بر فعالیت اطراف وسیله نقلیه شما نظارت می‌کنند ، اغلب می‌توانند زنگ هشدارهای کاذب را ایجاد کنند. بیشتر سنسورهای محیطی مدرن برای محاسبه میزان نزدیک بودن یک شی به ماشین شما طراحی شده‌اند و تنها در صورت نزدیک شدن بسیار زیاد یک شیء به ماشین شما، فعال می‌شوند.

دزدگیر اینترنتی خودرو
و اما دزدگیرهای اینترنتی آخرین تکنولوژی روز دنیا برای جلوگیری از سرقت وسیله نقلیه شما هستند. این دزدگیرها معمولا مجهز به ردیاب هستند و از تکنولوژی‌های به روز تری استفاده می‌کنند و تقریبا همه راه‌ها را برای سرقت ماشینتان مسدود خواهند کرد. ترکیب ردیاب و دزدگیر مجهز به سنسورهای در، ضربه، صدا، شیب و حسگرهای محیطی هستند. بعد از نصب یک ردیاب می‌توانید با دانلود اپلیکیشن آن، در موبایلتان به راحتی به خودروی خود نظارت داشته باشید. حتی اگر ماشینتان دزدیده شد به راحتی می‌توانید آن را خاموش و درهایش را ببندید. بنابراین یک دزدگیر اینترنتی به مراتب وسیله موثرتری برای جلوگیری از سرقت خودروی شما محسوب می‌شود.
در انتها باید بگوییم که نصب یک دزدگیر و یا ردیاب، ایمنی وسیله نقلیه شما را بسیار بالا می‌برد. اینکه چه دزدگیر و ردیابی را برای وسیله نقلیه خود انتخاب می‌کنید بستگی به بودجه شما دارد، اما باید بدانید که از دزدگیرهای ساده درها گرفته تا اسکنرهای محیطی و ردیاب‌ها، همه و همه می‌تواند ایمنی ماشین شما را بالا و سارقان را از ماشینتان دور کنند. پس فرصت را از دست ندهید و هر چه سریعتر اقدام به خرید دزدگیر و ردیاب کنید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    578 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir