معرفی انواع آپشن‌های خودرو

0
معرفی انواع آپشن‌های خودرو
تاریخچه پیدایش خودرو به سال ۱۷۶۹ باز می‌گردد، یعنی زمانی که اولین خودروهای موتوری با استفاده از نیروی بخار حرکت می‌کردند. در آن زمان، سه چرخه‌ای توسط یک مهندس نظامی فرانسوی به نام نیکولاس ژوزف کاگنوت ساخته و برای حمل توپ استفاده می‌شد. بعدها واگن‌های بخار ابداع شدند و در این دوره، واگن‌ها و کالکسکه‌های بخار در انگلیس رونق داشتند تا اینکه اولین خودروی مبتنی بر سیستم احتراق در سال۱۸۰۷  توسط فرانکو آیزاک ساخته شد. پیشرفت‌ها در خودروسازی ادامه داشت تا اینکه امروزه به عنوان یک صنعت بزرگ و محبوب در جهان شناخته شده است. آنچه که امروزه تمایز زیادی بین خودروها ایجاد می‌کند، امکانات خاصی است که هرکدام از تولیدکنندگان با تجهیز خودروهای خود به آنان سعی در رقابت با دیگران دارند. این امکانات ویژه آپشن نامیده می‌شوند که بر روی قیمت خودرو اثر گذار هستند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با معرفی انواع آپشن خودرو که به راحتی می‌توان در اختیار داشت، صحبت کنیم.

انواع آپشن‌های خودرو
امروزه صنعت خودروسازی پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ به خصوص در خارج از ایران، هرساله خودروهایی با آپشن‌های جدید به بازار عرضه می‌شوند. این آپشن‌ها علاوه بر افزایش امنیت راننده، حس آرامش در خودرو و راحتی راننده را به همراه دارند. امکان نصب برخی از این آپشن‌ها در خودروهای ایرانی نیز وجود دارد که در ادامه به محبوب‌ترین آپشن‌های قابل نصب اشاره می‌کنیم. انواع آپشن‌های موجود در خودروها به شرح زیر است:

دسترسی و استارت بدون سوئیچ
کروز کنترل هوشمند
سقف‌های متحرک
سیستم پارک اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه
مکان یاب 
نصب مانیتور
دوربین ۳۶۰ درجه
نمایشگر شیشه جلو
سیستم کنترل پایداری
سامانه دید در شب 
کنترل در سراشیبی و سربالایی
حسگر باران و نور
صندلی‌های الکترونیکی چند حالته
رادار نقطه کور 
سیستم هشدار خواب آلودگی
سیستم هشدار کمربند

کروز کنترل هوشمند

کروز کنترل  (Cruise Control)یا همان سیستم نگهدارنده ثابت سرعت، آپشنی فوق‌العاده کاربردی و جالب است. با استفاده از کروز می‌توانید سرعت ماشین را ثابت نگه داشته و در یک سرعت ثابت و بدون فشار دادن پدال گاز رانندگی کنید. شاید تصور کنید کروز کنترل یک تکنولوژی هوشمند در خودروهای امروزی است اما تاریخچه ساخت آن به زمان همان خودروهای بخار باز می‌گردد. در سال ۱۷۸۸ توسط James Watt و Mathew Boulton روشی ابداع شد که سبب کنترل موتورهای بخار می‌شد و با تنظیم میزان سوخت ورودی، سرعت را کنترل می‌کرد. اما پیشرفت آپشن کروز متوقف نمی‌شود و نسل جدید آن با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control)  قابلیت تشخیص فاصله با خودروی جلویی را دارند. این نسل دارای حسگرهای قوی و جدیدی است که سرعت را با توجه به فاصله با خودروی جلویی تنظیم می‌کند و در زمان نبود مانع، با همان سرعت تعیین شده توسط راننده، خودرو را کنترل می‌کند.

گرم کن صندلی

گرم کن صندلی مخصوص روزهای سرد زمستانی است که لحظات آرامش بخشی را برای شما فراهم می‌کند. این آپشن که با کلید گرمکن صندلی فعال می شود، دارای سیم پیچ‌های حرارتی است که در زیر روکش صندلی قرار می‌گیرند و با عبور جریان برق سبب گرم شدن صندلی می‌شوند. انرژی مورد نیاز سیم پیچ حرارتی، توسط باتری خودرو تامین می‌شود. برای اینکه صندلی بیش از اندازه گرم نشود و دما تحت کنترل باشد، از ترموستات استفاده می‌کنند. برخی خودروها دارای گرم‌کن فابریک هستند اما خودروهای دیگر مانند مگان را نیز می‌توان با استفاده از تهیه قطعات مگان، به این آپشن مجهز کرد. گرم‌کن‌هایی که با برق ۱۲ ولت کار می‌کنند، بدون هیچ گونه تغییری قابل استفاده در تمام خودروها هستند.

دوربین ۳۶۰ درجه

دوربین ۳۶۰ درجه یکی از آپشن‌های محبوب است، البته بیشتر خودروهای لوکس این آپشن را دارند اما قابلیت نصب آن روی خودروهای دیگر نیز وجود دارد. این تکنولوژی با استفاده از از ۴ دوربین و یک رسیور بصورت یونیورسال قابلیت نصب روی تمامی خودروها را دارد. ۴ دوربین که یک دوربین در قسمت جلو، یک دوربین قسمت عقب و ۲ دوربین زیر آینه چپ و راست نصب می شود، یک آپشن جذاب برای شما خواهد بود. دو نما برای دید راننده وجود دارد یک حالت که تصویر از تمامی فضای اطراف ماشین را نمایش می‌دهد که از ادغام چهار دوربین تشکیل شده است و یک حالت، سمت راست خودرو را نمایش می‌دهد.

سخن آخر
آپشن های زیادی برای خودرو وجود دارد که می‌توانید به خودروهای خود اضافه کنید. بیشتر آپشن‌های خودرو برقی هستند و برای تامین برق، از باتری خودرو استفاده می‌کنند، بنابراین برای اینکه خودروی شما پس از نصب آپشن دچار مشکل نشود، حتما به افراد متخصص و کاربلد در این زمینه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    739 بازدید

    1 نظر

    درج: 7 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    در رابطه با کروز کنترل در سری های i بی ام دبلیو سیستمی برای کروز کردن با خودرویی جلویی راحی شده که میتونه سرعت ماشین x1 رو با ماشینx2تنظیم کنه که میتونه نقطه ی عطفی در صنعت خودرو باشه
    .
    1400/07/8 - 11:35
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir