بیامو یکی از پیشگامان حملونقل الکتریکی در جهان است؛ بههمیندلیل، وقتی در ژوئن گذشته موتورسیکلت الکتریکی Vision DC Roadster را رونمایی کرد، باعث تعجب کسی نشد. درحقیقت، اینکه چرا بیامو زودتر چنین محصولی رونمایی نکرد، جای تعجب داشت. باوجوداین، بیامو پس از آن تا حدودی دربارهی اولین موتورسیکلت الکتریکی خود محتاط و بیسروصدا عمل کرد تا اینکه بالاخره رسانههای اروپایی از وجود موتورسیکلتی برقی بهنام E-Power Roadster خبر دادند و برای دیدن این محصول از نزدیک راهی کشور فرانسه شدند. موتورسیکلتی که خبرنگاران آن را آزمایش کردند، از قطعات محصولات دیگر بیامو استفاده میکند.
قسمت جلویی E-Power Roadster متعلق به بیامو S1000 R و بخش عقبی آن نیز از مدل R 1200 RS بهعاریت گرفته شده است. البته چنین موضوعی جای ایراد ندارد؛ چون این پلتفرمی آزمایشی و هدف اصلی آن آزمایش و بررسی عملکرد مجموعهی فنی الکتریکی است. برخلاف بیشتر موتورسیکلتهای الکتریکی بازار که نیروی موتور خود را با استفاده از تسمه یا زنجیر به چرخ انتقال میدهند، در E-Power Roadster از شفت برای انتقال نیرو استفاده شده است.
در بخش فنی این موتورسیکلت از قطعات خودروهای هیبریدی بیامو نیز استفاده شده است. باتری ۱۳ کیلوواتساعتی که در مرکز موتورسیکلت قرار دارد، از سری ۲ هیبریدی وام گرفته شده و موتور برقی نیز متعلق به نسخهی فاصلهی محوری بلند سری ۷ مخصوص بازار چین است. این موتور برقی ۱۳۶ اسببخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که درمقایسهبا موتورسیکلت الکتریکی Zero SR/F تقریبا ۱۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتری دارد.
بیامو E-Power میتواند در ۲/۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند که از این نظر ۰/۲ ثانیه کُندتر از مدل S 1000 R است. البته نباید از وزن سنگین ۲۸۹ کیلوگرمی E-Power نیز غافل شد. بیامو E-Power مدلی اولیه است؛ اما از قابلیت شارژ سریع نیز پشتیبانی میکند و امکان شارژکردن ۹۰ درصد باتری در ۳۰ دقیقه وجود دارد. با هر دقیقه شارژکردن این موتورسیکلت امکان طی هفت کیلومتر مسافت وجود دارد.
بر اساس اعلام کریستوف لیشکا، مدیرعامل بیامو موتوراد، این شرکت به توسعهی بیشتر E-Power Roadster ادامه خواهد داد تا آن را به تولید انبوه برساند. پیشبینی میشود نسخهی نهایی توانایی طی مسافت ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را با هربار شارژ داشته باشد.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: