نشانه‌هایی از وجود آب در سیاره کوتوله سرس

0
نشانه‌هایی از وجود آب در سیاره کوتوله سرس
 براساس پژوهش‌های اخیر، آب در همۀ نقاط سطحی و سطوح کم‌عمق سیارۀ کوتولۀ سِرِس وجود دارد. این سیارۀ کوتوله در کمربند سیارک‌ها، بین مریخ و مشتری، قرار دارد. مشاهدات نشان می‌دهد که آب یخ‎زده با صخره‎های سطحی سرس مخلوط شده است و در موارد نادری تکه‎های غلیظی از یخ وجود دارد. در بعضی مناطق آن حتی فوران بخار آب نیز مشاهده شده است. دانشمندان پیش از این پیش‎بینی می‌کردند که 30 درصد از کل جرم سرس را آب تشکیل می‌دهد.

نقشه‎های به‌دست‌آمده، توزیع هیدروژن بر روی این سیاره را نشان می‎دهد که به کمک آن‌ها می‌توان به احتمال وجود آب پی‎برد. داده‎های به‌دست‌آمده نشان می‎دهد که پوسته‌ای غنی از یخ بر روی سرس وجود دارد و پیش‎بینی می‎شود که ممکن است آبِ یخ‎زده برای میلیاردها سال در عمق یک متری سطح این سیارۀ کوتوله وجود داشته باشد. این نقشه‌ها را کاوشگر ناسا، که به دور این سیاره در حال گردش است، تهیه کرده است. این کاوشگر که به GRaND (سرواژۀ Gamma Ray and Neutron Detector) معروف است، دو نوع از ذرات را آشکارسازی می‎کند. نوترون‌ها، یکی از ذرات زیراتمی و دیگری پرتوی گاما که پرتویی پرانرژی‌ است. وقتی که پرتوهای کیهانی (ذرات پرانرژی فضا) با سطح سرس برخورد می‌کنند، نوترون و اشعۀ گاما در طی این برخورد به وجود می‎آیند. بعضی از این پرتوهای گاما و نوترون‎ها اطلاعاتی را دربارۀ ترکیبات شیمیایی از سطح و عمق یک متری (3 فوت) این سیارۀ کوتوله‌، مانندِ فراوانی عناصر پتاسیم، آهن و هیدروژن برای ما آشکار می‎کنند.

 کاوشگر GRaND نمی‎تواند به طور مستقیم مولکول‎های آب را شناسایی کند اما مطابق شبیه‎سازی‎های کامپیوتری که می‎توانند سیر تکاملی سرس را بازسازی کنند، می‌توان به وجود آب و سایر عناصر و توزیع آن‌ها پی ‎برد. از مقایسۀ مدل‎های کامپیوتری و نقشه‎ها می‎توان دریافت که آب یخ‎زده، در قطب‎های سرس (در هر دو نیمکره با عرض‎جغرافیایی حدود 40 درجه) متمرکز است که حدود 27 درصد از جرم کل این سیارۀ کوتوله را تشکیل می‎دهد اما در نزدیکی خط استوا آب کمتری وجود دارد.

محققان، نقشه‎های سرس را با وستا، یکی از سیارک‌های شناخته شده و عضو دیگر کمربند سیارک‌ها، مقایسه کرده‎اند. داده‎ها نشان می‎دهد که سرس صد برابرِ وستا هیدروژن دارد و این هیدروژن به طور مساوی توزیع شده است. این نتیجه نشان می‎دهد که آب یک جزء اصلی در ساختار سرس است.

درمقایسۀ سرس با سنگ‎های کربن‌دارِ کمربند سیارک‌ها که در مدت زمان اندکی پس از شکل‌گیریِ منظومۀ خورشیدی شکل گرفته‎اند، تفاوت‎هایی کلیدی مشخص شده است. از نظر ترکیبات شیمیایی شباهت‎هایی هم وجود دارد، اما در مورد سرس باید گفت در هنگام شکل‌گیری، یخ و سنگ کنار هم قرار گرفته‎اند و در لایه‎های داخلی از هم جدا شده‎اند. این امکان وجود دارد که در اعماق سطح سرس اقیانوسی از مایع وجود داشته باشد؛ اگر این فرض درست باشد، ترکیبات شیمیایی این اقیانوس بسیار شور، با کمی آب یا بدون آب خواهد بود.

در تحقیقی دیگر که در مجلۀ نِیچر به چاپ رسیده و به تازگی منتشر شده به وجود تکه‎های یخِ پنهان در مناطقی که در تاریکی دائمی هستند، اشاره شده است. در قطب‎های سرس، مانند ماه و عطارد، به دلیل کج بودن محورش مناطقی وجود دارد که هرگز خورشید به آن‌ها نمی‎تابد، به همین علّت در این مناطق یخ‎های بیشتری مشاهده شده است.

اگرچه آب با حیات بر روی زمین در ارتباط است، کشف آب یخ‌زده بر روی سرس نمی‎تواند نشانه‎ای از وجود حیات بر روی این سیارۀ کوتوله باشد. زیرا در مناطقی که آب یخ‌زده در آن‌ها مشاهده شده دما 60 کلوین (معادل 213- درجۀ سانتی‌گراد) است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,448 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 آذر 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir