کوچکترین ستاره جهان کشف شد

کوچکترین ستاره جهان کشف شد
یک ستاره زیرکوتوله داغ که کوچک‌تر از زحل است به تازگی کشف شده که کوچک‌ترین ستاره کشف شده تاکنون به حساب می‌آید.

اندازه این ستاره تازه کشف شده، یک زیرکوتوله داغ با نام TMTS J ۰۵۲۶ B که بخشی از یک منظومه دوتایی عجیب و غریب است، تنها هفت برابر زمین است به این معنا که از زحل و مشتری کوچک‌تر است.

به نقل از آی‌ای، یک بیانیه مطبوعاتی نشان می‌دهد که محققان دانشگاه چینهوا (Tsinghua) در چین، گروه بین‌المللی را که این کشف را انجام داده‌اند، رهبری می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که مشاهدات آن‌ها نور جدیدی بر شکل‌گیری ستارگان زیرکوتوله داغ در سراسر جهان می‌تاباند.

کشف یک ستاره کوچک

محققان دانشگاه چینهوا گروهی متشکل از اخترشناسانی از چین، استرالیا، اروپا و ایالات متحده را رهبری کردند. آن‌ها با استفاده از تلسکوپ TMTS به این ستاره کوچک که تقریبا در فاصله ۲۷۶۰ سال نوری از زمین قرار دارد، نگاه کردند.

در مقاله‌ای که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، محققان توضیح می‌دهند که ستاره TMTS J ۰۵۲۶ B یک سوم جرم خورشید را دارد و هلیوم را با دمای سطحی تقریبا ۲۵۰۰ کلوین (بیش از دو هزار درجه سانتیگراد) می‌سوزاند. شعاع آن تنها هفت برابر زمین است.

علاوه بر این، این ستاره کوچک بخشی از یک منظومه دوتایی است که شامل یک کوتوله سفید بزرگ‌تر به نام TMTS J ۰۵۲۶ B نیز می‌شود. این دو ستاره هر ۲۰ دقیقه یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. عجیب است که J ۰۵۲۶ B در مشاهدات مستقیم قابل مشاهده نیست، اما دانشمندان می‌دانند که به دلیل تاثیر نیروی گرانشی آن بر روی J ۰۵۲۶ B وجود دارد.

محققان توضیح دادند: در حالی که J ۰۵۲۶ B برای تلسکوپ نامرئی است، ما می‌دانیم که وجود دارد، زیرا آنقدر متراکم است که نیروی گرانشی آن J ۰۵۲۶ B را از ساختار کروی به شکل تخم مرغی تغییر داده است.

وجود چنین منظومه دوتایی منحصربه‌فردی، شامل ستارگان بسیار کوچک و فوق‌سبک و یک دوره مداری بسیار کوتاه، پیش‌بینی شده بود، اما پیش از این هرگز شناسایی نشده بود.

اکنون کار ما اولین شواهد مستقیم و رصدی را ارائه می‌کند.

یک کاوش عظیم از ستاره‌ها

به گفته محققان، کشف TMTS J ۰۵۲۶ B بر نظریه‌ای که دو دهه پیش توسط گروهی از ستاره‌شناسان چینی ارائه شده بود، تاکید دارد. آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که ستاره‌های کوچک و سبک وزن، مانند J ۰۵۲۶ B، می‌توانند با تبادل جرم در یک منظومه دوتایی ایجاد شوند.

محققانی که این کشف را انجام داده‌اند مشاهدات بعدی را با استفاده از تلسکوپ Keck-I در هاوایی و تلسکوپ بزرگ جزایر قناری (Gran Telescopio Canarias) در جزایر قناری اسپانیا انجام دادند.

تلسکوپ TMTS داده‌های فتومتریک بیش از ۲۷ میلیون ستاره را جمع‌آوری کرده است. آن‌ها تصمیم گرفتند J ۰۵۲۶ را به دلیل تغییر سریع روشنایی آن در مقایسه با سایر ستارگان مطالعه کنند.

قبل از TMTS J ۰۵۲۶ B، یکی از کوچکترین ستارگانی که تاکنون مشاهده شده، کوتوله قرمز EBLM J ۰۵۵۵-۵۷ Ab بود که در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و برخلاف TMTS J ۰۵۲۶ B، کمی بزرگ‌تر از زحل است.