کشف پرسرعت‌ترین ستاره در راه شیری

0
کشف پرسرعت‌ترین ستاره در راه شیری
این ستاره که S۵-HVS۱ نام دارد، در فاصله ۲۹ هزار سال نوری از زمین کشف شده و با سرعت بیش از ۶ میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. این ستاره پنج میلیون سال پیش یعنی حدود زمانی که اجداد انسان یاد گرفتند روی دو پا راه بروند، توسط یک سیاهچاله ابرجرم به مرکز کهکشان راه‌شیری پرتاب شده است.  «سرگئی کوپوسوف» از دانشگاه «کارنگی ملون» این ستاره را در صورت فلکی «درنا» (Grus) کشف کرد. کشف این ستاره بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا محققان مدت‌هاست که در مورد پرتاب ستاره‌های بسیار پرسرعت توسط سیاهچاله‌ها شک و تردید داشتند.

وی افزود: با این حال ما هرگز قبلا یک ارتباط مشخص از چنین ستاره پرسرعتی را با مرکز کهکشانی نداشتیم. دانشمندان کشف ستاره S۵-HVS۱ را به دلیل سرعت زیاد این ستاره و عبور نسبتا نزدیک آن به زمین بی سابقه عنوان می کنند. آنها تائید کردند: مسیری که این ستاره در آن قرار دارد و سرعتی که پیش می رود، به معنای آن است که این ستاره کهکشان راه شیری را ترک خواهد کرد و هرگز برنمی گردد.

 

 
 

 

محققان توانستند با استفاده از سرعت و فاصلۀ این ستاره از زمین مشخص کنند که این ستاره باید از سمت ِ سیاهچاله “کمان ای” پرتاب شده باشد؛ “کمان ای” نام سیاهچاله ابرجرم کهکشان راه‌شیری است که جرم آن چهار میلیون برابر خورشید است. “تینگ لی” از رصدخانه کارنگی می گوید: «دیدن این ستاره واقعا شگفت‌انگیز است زیرا می‌دانیم که باید در مرکز کهکشانی، مکانی بسیار متفاوت با محیط محلی ما شکل گرفته باشد. S۵-HVS۱ یک ستاره از نوع A است و یک ستاره جوان است که احتمالا تنها چند صد میلیون سال سن دارد. این در حالی است که خورشید ما ۴.۶ میلیارد سال قدمت دارد.

دمای سطح ستارگان از نوع A از ۱۳ هزار تا حدود ۱۸ هزار درجه فارنهایت متغیر است. این در حالی است که خورشید ما  که یک ستاره کوتوله زرد رنگ است، دارای دمای سطح ۹ هزار و ۹۴۰ درجه فارنهایت است. این ستاره پرسرعت با استفاده از تلسکوپ ۳.۹ متری Anglo-Australian در نزدیکی کونابارابران، واقع در «نیو ساوت ولز» استرالیا کشف شد. اخترشناسان همچنین با استفاده از مشاهدات ماهواره «گایا» آژانس فضایی اروپا  توانستند سرعت کامل این ستاره و سفر آن را فاش کنند

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    932 بازدید

    0 نظر

    درج: 3 آذر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir