کشف لکه‌های بزرگ در سطح ستاره‌های بسیار داغ

0
کشف لکه‌های بزرگ در سطح ستاره‌های بسیار داغ

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ‌های رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) لکه‌های بزرگی (giant spots) را بر روی سطح ستاره‌های بسیار داغ پنهان شده در خوشه‌های ستاره‌ای کشف کردند.

محققان طی یک مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که لکه‌های مغناطیسی بزرگ می‌توانند روی سطح ستاره‌های بسیار داغ و کوچک وجود داشته باشند. محققان از تلسکوپ “وی ال تی” در شیلی برای مطالعه نوع خاصی از ستاره یافت شده در یک خوشه ستاره‌ای دور استفاده کردند و دریافتند که درخشندگی آنها تغییر می‌کند. این تغییرات ناشی از وجود نقاط داغ و شفاف و روشن در سطح ستاره است. این لکه‌های ایجاد شده توسط میدان‌های مغناطیسی همچنین می‌توانند انفجارهای قدرتمند انرژی را به میزان قابل توجهی قوی‌تر از هر چیزی که در خورشید دیده می‌شود، منتشر کنند.

در مطالعه اخیر، “یازان مومانی” از موسسه ملی نجوم ایتالیا در پادووا و همکارانش یک نوع جرم آسمانی موسوم به “ستاره شاخه افقی دور” را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند که این جرم آسمانی چهار تا پنج برابر گرمتر از خورشید است و جرم آن نیز نصف خورشید است.

دکتر مومانی گفت: این ستاره‌های گرم و کوچک بسیار خاص هستند، زیرا می‌دانیم که آنها آخرین مراحل زندگی یک ستاره معمولی را پشت سر می‌گذارند و به زودی خواهند مرد. در کهکشان ما، این اجرام داغ عجیب و غریب معمولاً با حضور یک ستاره همراه نزدیک در ارتباط هستند

 

 
 

 

آنها در خوشه‌های متراکم ستارگان به نام “خوشه‌های ستاره‌ای کروی” (globular clusters) یافت می‌شوند؛ با این حال اکثریت قریب به اتفاق این ستارگان افقی دور به تنهایی یافت می‌شوند. با این حال با مطالعه سه خوشه مختلف ستاره‌های کروی، محققان متوجه تغییراتی در میزان روشنایی بسیاری از ستارگان افقی دور در طی چند روز تا چند هفته شدند.

“سایمون زاگیا”، نویسنده مقاله و ستاره‌شناس رصدخانه پادووا گفت: پس از حذف سایر سناریوها، تنها یک امکان باقی مانده برای توضیح تغییرات روشنایی مشاهده شده آنها وجود داشت. این ستاره‌ها باید توسط لکه‌های بزرگ پنهان شده باشند. لکه‌هایی که در اثر میدان مغناطیسی ایجاد می‌شوند، در خورشید خودمان نیز دیده می‌شوند؛ اگرچه به جای اینکه تاریک و نسبتاً خنک باشند، لکه‌های ستاره‌ای شاخه افقی بسیار روشن‌تر و گرم‌تر از سطح ستاره‌ای اطراف هستند.

علاوه بر این لکه‌های این ستاره‌های گرم و کوچک بسیار بزرگتر از آن هستند که در خورشید ما دیده می‌شوند. محققان با مشاهده خوشه‌های ستاره‌ای کروی دریافتند این چرخش ستارگان است که باعث تغییر درخشندگی می‌شود

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    935 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 خرداد 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir